Consiliul General al Municipiului București a aprobat luni, cu unanimitate, proiectele prin care Municipalitatea solicită finanțare prin PNRR pentru achiziția a 135 de autobuze electrice cu o lungime de 10 metri pentru trasee de zi și de noapte. Investiția este de aproape 80 de milioane de euro, cu termen limită de implementare iunie 2026. În prezent, singura licitație pentru achiziția de autobuze electrice este cea lansată în vară pentru 100 de unități cu o lungime de 12 metri și o valoare de aproximativ 60 de milioane de euro (detalii aici).
Astfel, pentru traseele de zi, PMB vrea să cumpere 65 de autobuze electrice, bugetul estimat fiind de 37 milioane euro sau aproape 600.000 euro/autobuz. În Nota de Fundamentare, PMB arată că, după aplicarea Regulamentului pentru parcarea în zona centrală (parcările marcate cu albastru), salariații au început să vină la serviciu cu transportul în comun.
„Proiectul propune achiziția a 65 de autobuze electrice din gama de 10 m, alimentarea acestora asigurându-se prin 65 de stații de încărcare lentă (în unitățile Societății de Transport București STB SA) si prin 22 de stații de încărcare rapidă amplasate la capetele traseelor. Cele 15 de trasee propuse pentru a fi operate cu noile autobuze electrice din gama de 10 m, cu o frecvența de 15-20 minute, sunt operate în prezent de către operatorul STB S.A. preponderant cu autobuze Euro 3 și Euro 4 cu funcționare pe motorina. Aceste trasee deservesc locuitorii unor cartiere ale Municipiului București, unele atingând puncte de interes ale localităților limitrofe. În ultima vreme, datorită creșterii prețurilor la carburanți și introducerii în luna august 2022 de către Municipalitatea București a unei politici mai stricte în privința parcărilor pe teritoriul municipiului (în interiorul inelului median nu mai este posibila parcarea gratuita pe locurile marcate cu linie albastră) a crescut numărul utilizatorilor de transport public pe anumite trasee și a crescut numărul de solicitări de a asigura servicii de transport public îmbunătățite în zone cu dezvoltare rezidențiala rapidă. Mare parte dintre cetățeni au renunțat la transportul propriu în favoarea transportului public, situația regăsindu-se atât pe liniile urbane, dar mai ales pe cele metropolitane”, arată PMB (sublinierea aparține Economedia).
Pentru traseele de noapte, PMB propune un buget de 40 de milioane de euro (calculat la 4,9 lei/Euro cursul din mai 2021) aferent achiziției a 70 de autobuze electrice, tot din gama de 10 metri lungime.
„Cele 21 de trasee de noapte propuse pentru a fi operate de noile autobuze electrice din gama de 10 m cu o frecvență de 30 minute, sunt trasee operate în prezent de către operatorul STB S.A. cu autobuze EURO 6 cu funcționare pe motorina. Aceste trasee fac legătura între diferitele cartiere ale Municipiului București și centrul orașului (Piața Unirii) acoperind toată aria teritorială a Municipiului. Ele deservesc cetățenii cu necesități de deplasare pe timp de noapte în scopul deplasării la muncă, dar și segmentul de populație tânăr și turiști”, arată municipalitatea.
Din costul total de 40 de milioane de euro, valoarea eligibilă reprezintă 34 de milioane euro.