Nu este nicio șansă ca Autostrada A1 dintre Holdea și Margina să fie gata complet în actualul termen PNRR, 2026, constată reprezentanții Asociației Pro Infrastructura, care monitorizează proiectele de infrastructură din România. Cel mai optimist scenariu pentru această porțiune ar fi sfârșit de 2027.
“Așa cum vă tot explicăm de doi ani de zile, în ciuda promisiunilor fanteziste ale politicienilor, nu este nicio șansă ca Autostrada A1 dintre Holdea și Margina să fie gata complet în actualul termen PNRR, 2026”, transmite API.
Contractul a fost semnat cu UMB în 14.10.2022, are ordin de începere emis în 05.12.2022 și prevede 11 luni de proiectare și alte 34 de execuție. Termenul de finalizare a proiectării, noiembrie 2023, a fost cu mult depășit.
Cei de la API menționează că pe subsecțiunea E1 (7 kilometri înspre Margina) antreprenorul are autorizație de construire și front de lucru arhisuficient, dar nu mai are capacitate, fiind concentrat pe A7 Buzău-Focșani, toate celelalte șantiere suferind, inclusiv acesta. “Mobilizarea este foarte, foarte slabă”, concluzionează asociația.
Pe subsecțiunea E2 (cea cu tunelurile de 2,13 kilometri în apropiere de Holdea) UMB a livrat recent proiectul tehnic în CNAIR, iar acum mingea este din nou la stat care trebuie să rezolve exproprierile suplimentare, defrișările extra la portaluri și, desigur, emiterea autorizației de construire. Nu se poate intra în teren.
Argumentele care țin de contract, stadiul actual și provocările tehnice arată că nu se poate finaliza la timp acest proiect.
“Nu există presiune contractuală pe UMB pentru finalizare în 2026. Termenul de execuție este 34 de luni, deadline care va începe să curgă din momentul emiterii autorizației de construire pe cei 2,13 kilometri de tuneluri. Stăm după… stat. Sperăm să iasă AC în câteva luni, procedurile de expropriere și scoatere din circuitul forestier (plus defrișări) fiind foarte anevoioase”, spune API.
Provocările tehnice sunt, de asemenea, numeroase.
“Antreprenorul nu poate accelera în stilu-i caracteristic, așa cum o face la câmpie. Procedeul tehnologic pe tunel (NATM) este foarte complex și nu poate fi grăbit, iar experiența celor de la UMB este zero, tocmai de aceea fiind nevoiți să se asocieze cu bosniacii de la Euro-Asfalt. Tot pe Autostrada A1, austriecii de la Porr fac cei 1,35 kilometri ai tunelului Curtea de Argeș cu specialiști cu experiență vastă din 14 țări. Au început portalul de est în iunie 2023 și forarea propriu-zisă abia în octombrie 2023. Deci vreo 4 luni doar pregătirea portalului! La sfârșit de iulie 2024, Porr a raportat 1500 metri forați (55%) din cei 2700 metri de galerii cale simplă, deci o medie de 150 săpați lunar, 5 metri pe zi dacă vreți. Porr lucrează nonstop la tunel, zi și noapte, 7 din 7. S-a muncit inclusiv de Paște! Dar forarea este doar parte din poveste. Urmează hidroizolația și pereții-casetă, fundația & calea de rulare, dotările, finisajele. Porr este în grafic cu inaugurarea în decembrie 2026. UMB are de făcut peste 4 km de galerie simplă și deocamdată nici nu se poate apuca de portaluri ca să intre-n deal”, explică cei de la API.
Ce se va întâmpla în urma pierderii trenului PNRR? “Acest ciot de 365 milioane euro, parte din lotul 2 al A1 Lugoj-Deva, este întins deja pe două exerciții financiare UE, POS-T și POIM. Și nu se poate faza încă o dată, pe actualul Program Transport, tocmai de aceea fiind pus în PNRR în 2021”, spune API.