Asociaţia Patronală a Industriei de Software şi Servicii (ANIS) lansează “România Digitală 2030”, un manifest al industriei de IT prin care face apel la un efort naţional coordonat pentru a susţine digitalizarea ca prioritate strategică, esenţială pentru viitorul ţării, potrivit unui comunicat al ANIS, citat de Agerpres.
Raportul recent al lui Mario Draghi subliniază necesitatea reducerii decalajelor în tehnologiile critice şi intensificării investiţiilor în inovaţie, esenţiale pentru a păstra competitivitatea Europei. România se aliniază acestor direcţii, dar se confruntă cu provocări semnificative: acoperirea limitată a reţelei 5G, competenţele digitale reduse ale populaţiei şi nivelul scăzut de digitalizare a IMM-urilor, explică reprezentanţii asociaţiei.
“Digitalizarea este oportunitatea noastră de a recupera decalajele şi de a construi o economie modernă şi orientată spre viitor. Viziunea ANIS este clară: transformarea digitală şi proprietatea intelectuală dezvoltată local sunt cheia prin care România poate deveni un hub tehnologic de inovaţie şi cercetare, cu impact major asupra competitivităţii la nivel european”, a declarat Edward Creţescu, preşedintele ANIS, citat în comunicat.
Manifestul ANIS propune recomandări pe trei piloni principali – dezvoltarea industriei IT, transformare digitală şi societate digitală – şi identifică şapte direcţii esenţiale pentru a poziţiona România ca lider digital în regiune şi pentru a accelera tranziţia către o economie bazată pe tehnologie şi inovaţie.
Prima direcţie este Digitalizare şi Dezvoltare, primul pas spre un viitor digital fiind adopţia masivă a tehnologiei în toate sectoarele economiei, în mediul public şi în sectorul privat.
“Economia digitală reprezintă deja 15% din PIB-ul global şi continuă să crească rapid. România trebuie să implementeze o politică “digital-first”, integrarea tehnologiilor emergente, precum inteligenţa artificială (AI), asigurând astfel o economie mai eficientă şi mai productivă”, se subliniază în comunicat.
A doua direcţie este Inovaţia. România trebuie să devină un centru regional pentru cercetare, dezvoltare şi inovaţie. ANIS propune un pachet integrat de politici publice pentru încurajarea inovaţiei care să cuprindă, printre altele, stimulente fiscale pentru R&D, dezvoltarea unui regim de tip IP/Patent Box şi crearea de spaţii experimentale pentru testarea tehnologiilor (“regulatory sandboxes”).
“Aceste măsuri vor sprijini transformarea sectorului IT dintr-un furnizor de servicii într-un dezvoltator de produse şi proprietate intelectuală, contribuind astfel la maturizarea industriei şi la crearea unui ecosistem de inovaţie naţională”, susţin reprezentanţii asociaţiei.
Guvernanţa este cea de-a treia direcţie, deoarece succesul digitalizării depinde de o guvernanţă puternică şi coerentă. ANIS recomandă desemnarea unui punct unic de coordonare la nivel naţional şi alocarea unui portofoliu de vicepremier responsabil de digitalizare în viitorul executiv, alături de o anvelopă financiară dedicată pentru proiecte de digitalizare, pe modelul PNRR. Astfel, se va asigura implementarea unitară şi coerentă a transformării digitale şi alinierea la obiectivele europene şi naţionale, evitând fragmentarea şi întârzierile.
A patra direcţie este reprezentată de Internaţionalizare. ANIS propune măsuri concrete pentru facilitarea accesului companiilor româneşti pe pieţele internaţionale, prin fonduri mixte de capital de risc şi programe de sprijin logistic şi financiar.
“România poate deveni un exportator de top al soluţiilor tehnologice, contribuind astfel la echilibrarea balanţei comerciale şi consolidarea poziţiei sale economice pe scena globală”, spun reprezentanţii ANIS.
Următoarea direcţie este dată de Talent, Deşi România dispune de un talent tehnic excepţional, piaţa muncii suferă de un deficit anual de 10.000-20.000 de specialişti IT. România trebuie să investească în educaţie şi formare continuă pentru a satisface nu doar cererea crescândă a industriei IT, ci şi nevoia resurselor umane specializate pentru implementarea proiectelor naţionale de transformare digitală. ANIS subliniază importanţa dezvoltării unui sistem educaţional flexibil, adaptat nevoilor pieţei, care să susţină reconversia profesională şi să încurajeze dezvoltarea talentului autohton.
Abilităţile Digitale de Bază reprezintă a şase direcţie. Pentru o tranziţie digitală incluzivă, toţi cetăţenii trebuie să aibă competenţele digitale de bază necesare pentru a naviga în lumea digitală. ANIS propune implementarea unor programe naţionale de alfabetizare digitală şi articularea unor politici de învăţare pe tot parcursul vieţii care să integreze competenţele digitale. Investiţia în educaţia digitală este, fără îndoială, o investiţie în viitorul ţării, asigurând accesul tuturor la beneficiile oferite de tehnologie.
Cea de-a şaptea direcţie este Leadership Digital. România are ocazia unică de a deveni un lider regional în transformarea digitală. Prin alinierea la strategia europeană pentru securitate economică, ANIS vede un viitor în care România nu doar că adoptă tehnologiile moderne, ci le şi creează şi exportă, devenind un jucător important pe piaţa digitală globală.
“Invităm partidele politice şi candidaţii în cursa electorală să analizeze preluarea acestor măsuri în programele de guvernare, să îşi asume angajamentul de a consacra transformarea digitală drept o prioritate strategică în beneficiul întregii economii şi societăţi, şi să colaboreze cu mediul privat pentru a transforma România într-un lider în materie de inovaţie şi tehnologie. Industria de IT din România contribuie în mod direct cu aproape 9% la PIB, fiind evidentă transformarea economiei naţionale prin prisma industriei de tehnologie”, a punctat Edward Creţescu.
Asociaţia Patronală a Industriei de Software şi Servicii (ANIS) este asociaţia reprezentativă a industriei de IT şi software din România. ANIS are peste 150 de membri care, cumulat, au o cifră de afaceri de 66% din totalul veniturilor generate de industria de IT la nivel naţional şi aproximativ 42% din totalul angajaţilor industriei de IT din România.