Asigurători: Aproape 4.000 de notificări de daune primite ca urmare a furtunii de săptămâna trecută/ Jumătate au fost pentru asigurările CASCO

furtuna Bucuresti iunie 2024 Sursa foto: Facebook/ Primăria Sectorului 4

Companiile de asigurare membre ale Uniunii Naţionale a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR) au primit, până în acest moment, aproape 4.000 de notificări de daune ca urmare a furtunii de săptămâna trecută, atât în baza asigurărilor de locuinţe, a celor dedicate bunurilor şi sediilor companiilor, cât şi în baza poliţelor auto CASCO, potrivit unui comunicat al organizaţiei, transmite Agerpres.

Jumătate dintre aceste avizări au fost făcute, pentru acoperirea prejudiciilor, în baza asigurărilor de locuinţe şi a celor dedicate companiilor, cealaltă jumătate fiind pentru asigurările CASCO.

În același timp, PAID – Pool-ul de Asigurare Împotriva Dezastrelor Naturale a anunțat că a deschis 30 de dosare de daună pe poliţele PAD în urma inundaţiilor cauzate de aversele de săptămâna trecută, a afirmat, joi, Cosmin Tudor, director general adjunct al PAID.

“Recent a avut loc, inclusiv în Bucureşti, un eveniment meteo la care lumea nu prea se aştepta. Am avut o furtună, urmată de o inundaţie. Lumea nu se aşteaptă ca la oraş să se manifeste asemenea riscuri. Lumea spune că la oraş doar cutremurul este un risc major. Iată că inundaţia ne-a arătat că se poate manifesta şi la oraş. Şi, aşa cum spunem noi în clipurile noastre publicitare, ‘natura nu ne datorează nimic’. Am deschis undeva la 30 de dosare pe poliţele PAD. Din cele 30 de dosare deschise până astăzi de PAID pe poliţele PAD, cele obligatorii, jumătate dintre ele au fost deschise utilizând un canal digital, un canal online. Ceea ce o să vedeţi (…) este exact acest sistem pe care astăzi îl lansăm şi anume digitalizarea completă a unui dosar de daune, de la anunţarea daunei, aşa numita notificare, până la constatare, efectuarea constatării în teren sau autoconstatării făcută direct de către clientul păgubit, până la calculul automat al despăgubirii şi plata efectivă a despăgubirii”, a spus el.

Aplicaţia digitală a fost dezvoltată pentru a face faţă unor scenarii de dezastru natural extins, la nivel naţional, şi oferă industriei de asigurări capacitatea de a procesa şi soluţiona un număr mare de cereri de despăgubire, într-un timp scurt.

Iniţiativa de digitalizare a operaţiunilor pe care un proprietar de locuinţă, păgubit în urma unui fenomen natural, trebuie să le parcurgă a aparţinut PAID, care a şi coordonat întregul proces, însă a implicat resurse din întreaga industrie. Astfel, odată cu încheierea acestei etape, atât asiguratorii, cât şi asiguraţii, vor avea la dispoziţie instrumente digitale pentru abordarea întregului proces de protecţie financiară a locuinţei împotriva dezastrelor naturale, de la achiziţia poliţei, la notificarea daunei, constatare şi autoconstatare şi, în final, la calculul despăgubirilor acordate.

Cosmin Tudor a explicat că timpul de aşteptare de la momentul efectuării unei constatări şi până la momentul plăţii se va reduce cu aproximativ 32 de zile calendaristice.

La rândul său, Nicoleta Radu, directorul general al PAID, a precizat că în acest moment există în România 9,7 milioane de locuinţe, dar asigurare PAD au doar 2,17 milioane dintre acestea, gradul de cuprindere în asigurări fiind de 22%.

În perioada următoare, aplicaţia digitală va fi pusă la dispoziţia asiguratorilor, pentru a fi utilizată în situaţii reale de piaţă. După efectuarea eventualelor calibrări, la finalul anului, aceasta va sta la baza celui mai mare exerciţiu pentru testarea capacităţii pieţei de a răspunde, practic şi la timp, solicitărilor, în cazul unui mare cutremur. Astfel, sistemul va fi testat într-un scenariu de pagube extinse, care generează un număr semnificativ de solicitări de despăgubire.

Conform estimărilor industriei, dacă un cutremur de intensitatea celui din 1977 ar avea loc astăzi, ar putea apărea 250.000 de dosare de daună pentru locuinţe avariate – luând în calcul doar locuinţele asigurate.

“Această aplicaţie este cel mai complet sistem de gestiune a daunelor, nu există altă soluţie care să aibă cuprinderea şi complexitatea sistemului de gestiune. PAID este o organizaţie ce gestionează un fond de risc, iar acum marcăm un rezultat de importanţă mare pentru întreaga piaţă a asigurărilor de locuinţe. Ceea ce a fost acumulat într-o viaţă de muncă este bine să fie şi protejat, nu doar achiziţionat şi întreţinut. Fără îndoială, te costă mai mult să nu ai asigurare decât să o ai”, a atenţionat vicepreşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), Sorin Mititelu.

Sistemul asigurărilor obligatorii pentru locuinţe a fost instituit în anul 2008, cu scopul de a crea un mecanism de protecţie financiară a proprietarilor din România, în cazul unui dezastru natural. De 15 ani, PAID – Pool-ul de Asigurare Împotriva Dezastrelor Naturale – este compania care gestionează acest sistem şi este responsabilă de emiterea poliţelor şi de acordarea despăgubirilor, în caz de cutremur, inundaţii sau alunecări de teren. Prin dezvoltarea programelor de educaţie financiară, derularea campaniilor de informare şi crearea instrumentelor eficiente pentru gestionarea procesului, de la achiziţia poliţei, la acordarea despăgubirilor, PAID continuă să întărească rezilienţa României în faţa dezastrelor naturale.

Pool-ul de Asigurare Împotriva Dezastrelor Naturale (PAID) este o societate de asigurare – reasigurare, cu capital privat, formată prin asocierea societăţilor de asigurare pentru încheierea de asigurări obligatorii de locuinţă, în conformitate cu prevederile Legii nr. 260/2008.Conform prevederilor legii, PAID administrează sistemul de asigurare obligatorie a locuinţelor, care acoperă trei riscuri de bază specifice României: – cutremur – inundaţii – alunecări de teren.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: