Aproape 8.000 de clienți au cerut băncilor suspendarea plății creditelor, în baza Ordonanței 90/2022. Persoanele fizice reprezintă 97 la sută din solicitări. De două ori mai mulți au cerut alte forme de sprijin din partea băncilor

banca, credit, calcule, calculator Sursa foto: Pexels

Băncile au primit 7.872 de solicitări de la clienți pentru suspendarea obligațiilor de plată în conformitate cu prevederile Ordonanței 90/2022 privind acordarea unor facilități pentru creditele acordate de bănci și instituții financiare nebancare anumitor categorii de debitori.

Datele au fost centralizate de Asociația Române a Băncilor până la 29 august 2022. 

Persoanele fizice au transmis 7.649 de solicitări prin care pot beneficia de suspendarea ratelor pe o perioadă de până la nouă luni, reprezentând aproximativ 97% din total, în timp ce persoanele juridice au înaintat 223 de solicitări. Aproape jumătate dintre solicitările clienților, care se calificau la condițiile prevăzute de Ordonanța 90/2022, au fost soluționate până la data de 29 august 2022, restul fiind rezolvate după data respectivă.

De asemenea, în primele opt luni ale anului 2022, băncile din România au acordat diverse forme de sprijin clienților care nu puteau să își achite creditele, dar care nu au apelat la Ordonanța 90. Este vorba de 16.184 de clienți, dublu comparativ cu cel legat de aplicarea moratoriului legislativ, dintre 15.547 au fost persoane fizice și 637 persoane juridice. 

De asemenea, peste 26.000 de debitori persoane fizice au optat pentru schimbarea indicelui ROBOR cu IRCC din contractele de credit în primele opt luni ale anului, în cadrul băncilor la care au contractat inițial împrumutul. Trecerea de la indicele ROBOR la IRCC în contractele în lei vechi se poate realiza cu acordul ambelor părți, atât consumatorul, cât și banca, iar dacă se produce, aceasta este ireversibilă. Dobânzile calculate în funcție de IRCC sunt variabile, astfel că un consumator se poate aștepta la majorarea ratei determinată de creșterea IRCC.

Alți 1.421 de debitori persoane fizice au solicitat schimbarea indicelui ROBOR cu dobânda fixă în contract în perioada primelor opt luni ale anului 2022, tot la instituția de credit la care dețineau inițial împrumutul. În primele opt luni ale anului, un număr de peste 54 de mii de  clienți persoane fizice au optat pentru refinanțarea creditului la altă bancă.

În contextul creșterii inflației peste așteptări și a dobânzilor, clienții care înregistrează dificultăți financiare temporare la plata împrumutului au opțiunea să se adreseze băncii creditoare pentru măsuri de restructurare pentru a evita ca împrumutul să devină neperformant, se arată într-un comunicat al Asociației Române a Băncilor.

 

 

 

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: