Antreprenorii români, interesați de investițiile imobiliare. Analiză: capitalul autohton a ajuns la 25% din valoarea pieței

Vedere Bucuresti Inquam Photos Mircea Manole Inquam Photos/ Mircea Manole

 

Piața de investiții imobiliare a devenit o alternativă atractivă pentru antreprenorii români, interesați să-și plaseze capitalul obținut din alte business-uri. Este concluzia analiștilor de la JLL România, care spun că investitorii autohtoni au ajuns să reprezinte o felie importantă din piață: 25%.

România urmează astfel trendul care se manifestă deja în regiune. Mai precis, în Ungaria, în 2020,  47% din volumul tranzacțiilor a fost realizat de investitori locali, iar în Cehia procentul ajunge la 39%. Principala diferență între România și cele două țări este prezența, pe lângă antreprenori, a cumpărătorilor locali instituționali, a fondurilor de investiții locale și a companiilor de stat (mai ales în Ungaria).

”În ultima perioadă am văzut un număr important de oameni de afaceri români care investesc în imobiliare, în special în achiziții de proiecte existente, fie după ce și-au vândut business-urile pe care le-au adus la un nivel de maturitate, fie pe lângă dezvoltarea afacerilor care i-au consacrat. Dacă în primele etape ale pieței imobiliare moderne, antreprenorii români au evitat să investească în proprietăți comerciale, acest lucru s-a schimbat dramatic în decursul ultimilor 3 ani”, a declarat Andrei Văcaru, Head of Capital Markets JLL România. Astfel, de la o medie de aproximativ 5% din volumul anual investit în active imobiliare comerciale, din 2018 capitalul de origine locală a ajuns să cumuleze anual 25% din valoarea pieței de investiții.

Investițiile pot viza clădiri finalizate și stabile din punctul de vedere al veniturilor sau proiecte care necesită investiții pentru a fi repoziționate, în funcție de profilul și de apetitul de risc al investitorului.  ”Luând în considerare dinamica pieței, orașele regionale oferă pentru antreprenorii români un mediu concurențial mai redus pentru noi investiții, având în vedere apetitul mai redus al jucătorilor internaționali de a ieși în afara capitalei”, a adăugat Văcaru. Un avantaj important al investițiilor în proiecte imobiliare îl reprezintă faptul că pot deveni rapid o sursă de bani lichizi, atât printr-o vânzare directă, cât și prin refinanțare, susțin specialiștii. De asemenea, bunurile imobiliare ar fi o garanție universal acceptată de către bănci în cazul accesării unei linii de finanțare pentru celelalte business-uri.

Unul dintre cei mai activi investitori este grupul Dedeman, care deține cel mai mare lanț de bricolaj din România, În 2019, afacerile Dedeman au ajuns la aproape 1,6 miliarde de euro, iar până acum în imobiliare au investit peste 300 milioane de euro. “În același timp, există un număr mare de antreprenori mai puțin cunoscuți publicului larg care un investit în proiecte de mai mici dimensiuni, în principal sume de sub 20 milioane de euro/proiect”, arată analiștii imobiliari.

Context. În 2020, volumul de investiții din Europa Centrală și de Est a ajuns la 9,7 miliarde de euro, o scădere de 32% față de ceea ce se întâmpla cu un an înainte. În România, 2020 a început cu mai multe tranzacții în derulare. Cu toate că pandemia COVID-19 a avut un impact semnificativ pe piața de investiții, volumul de tranzacții din 2020 a înregistrat creșteri. România a fost, de altfel, singura țară din regiune cu o astfel de evoluție, marcată mai ales prin tranzacția NEPI/Rockcastle – AFI.

 

Sursa foto: Inquam Photos/ Mircea Manole

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: