Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) anunță că transportatorul aerian național Tarom va despăgubi toți pasagerii care luni au fost afectați de greva spontană a membrilor de echipaj.
Operatorul aerian va despăgubi toți pasagerii care au achiziționat bilete direct de la companie și care depun cerere de rambursare a compensațiilor, conform legii.
Conform Regulamentului european 261/2004, compensațiile la care consumatorii au dreptul, în urma anulării zborurilor sunt:
a) 250 EUR pentru toate zborurile de 1.500 kilometri sau mai puțin;
b) 400 EUR pentru toate zborurile intracomunitare de peste 1.500 kilometri și pentru toate zborurile cuprinse între 1.500 și 3.500 kilometri;
d) 600 EUR pentru toate zborurile care nu intră sub incidența literei (a) sau (b).
Pentru stabilirea distanței se ia în considerare ultima destinație unde pasagerul urmează să sosească după ora prevăzută datorită refuzului la îmbarcare sau anulării zborului.
Pentru soluționarea situației create, ANPC recomandă consumatorilor:
- pasagerii trebuie să păstreze și să pună la dispoziție bonurile/facturile prin care au achiziționat cazare, transport, obiecte de minimă necesitate, în perioada în care zborul a fost anulat și până la rerutare
- pentru a primi compensații, în urma anulării curselor din data de 8.07.2024, consumatorii care au achiziționat bilete direct de la TAROM, trebuie să se adreseze companiei printr-un e-mail, în care să prezinte biletul de avion care să demonstreze că era pasager al cursei anulate, dispoziție bonurile/facturile prin care au achiziționat cazare, transport, obiecte de minimă necesitate, în perioada în care zborul a fost anulat, până la rerutare, precum și numărul contului în care să i se poată plăti compensația financiară
- pasagerii care au achiziționat bilete prin intermediul altor companii, trebuie să se adreseze acestora, prin e-mail, iar în cazul în care nu li se oferă o soluționare, pot depune o reclamație pe site-ul ANPC, www.anpc.ro, pentru companiile din România sau pe site-ul Centrului European al Consumatorilor, pe site-ul www.eccromania.ro, penru firmele care au sediul în Uniunea Europeană, ale căror servicii sunt gratuite pentru consumatori.
Atenție! În cazul reclamațiilor depuse la companii private cu privire la cererea de compensații, aceste servicii sunt contra cost.
ANPC reamintește că, în urma discuțiilor purtate cu compania TAROM, în luma mai 2024, reprezentanții acesteia au informat ANPC asupra măsurilor pe care le-au luat pentru a preîntâmpina problemele care pot apărea în sezonul estival 2024, și anume:
- în cazul anulării unui zbor, al întârzierii acestuia cu mai mult de 3 ore la sosire, precum și în situația de overbooking, pasagerii au posibilitatea de a primi compensația financiară sub formă de voucher electronic care poate fi utilizat pentru achiziționarea de bilete TAROM, în termen de un an de la data emiterii. Valoarea acestora este de 350 EUR pentru o compensație de 250 EUR, de 500 EUR pentru compensație de 400 EUR și de 750 EUR pentru compensație de 600 EUR
- pasagerii sunt informați de drepturile acestora pe site-ul companiei TAROM la secțiunea „Drepturile pasagerilor” sau pe adresa lor de e-mail. Nu dispun de un număr de telefon valabil, de tip call-center, pus la dispoziția pasagerilor
- TAROM deține aeronave dispobilie, care pot interveni acolo unde este cazul, pentru suplimentări sau în situații de avarie.