Volkswagen a respins categoric revendicările sindicale după ce prima rundă de discuţii aspru contestate s-a încheiat fără un acord miercuri, în vreme ce lucrătorii celui mai mare producător de automobile din Europa ameninţau cu greve împotriva disponibilizărilor şi posibilelor închideri de fabrici, transmite agenția Reuters, citată de News.ro.
Tensiunile la gigantul constructor de maşini sunt mari, deoarece spectrul închiderii fabricilor locale, care ar fi o premieră pentru compania din Germania, au creat un conflict cu puternicul sindicat IG Metall.
De asemenea, IG Metall trebuie să negocieze noi contracte de muncă pentru cei 130.000 de lucrători ai mărcii de bază VW din Germania, după ce grupul a renunţat luna aceasta la acordurile care asigurau siguranţa locurilor de muncă în şase dintre fabricile sale din vestul Germaniei, de la mijlocul anilor 1990.
Reprezentanţii muncitorilor au promis că vor lupta împotriva reducerii locurilor de muncă, dând vina pe conducerea de vârf şi lipsa de sprijin al guvernului pentru problemele Volkswagen.
Şeful de personal al mărcii VW a spus că divizia trebuie să reducă costurile pentru a rămâne competitivă.
”Acest lucru va necesita o contribuţie din partea angajaţilor”, a spus Arne Meiswinkel după discuţiile de la Hanovra.
IG Metall a ameninţat cu organizarea de greve de la începutul lunii decembrie şi insistă asupra unei creşteri salariale cu 7%.
”Închiderile de fabrici şi disponibilizările în masă rămân pe masă”, a declarat Thorsten Groeger, negociatorul şef al IG Metall cu Volkswagen. Nu a fost stabilită o dată pentru runda următoare.
Şefa consiliului de întreprindere, Daniela Cavallo, a spus că lucrătorii nu au renunţat deloc în revendicările lor. Mai devreme, ea a revenit la istoria de 87 de ani a Volkswagen, făcând referire la exproprierea fondurilor sindicale din timpul celui de-al Treilea Reich.
“Cu o dobândă medie, acest capital, pe care naziştii îl jefuiseră mişcării muncitoreşti la acea vreme, ar fi generat miliarde de euro de-a lungul deceniilor.
Aceşti bani, banii noştri, sunt astăzi în Grupul Volkswagen”, a spus ea.
Ea a subliniat că este pregătită să facă compromisuri, dar a adăugat că depinde de conducere să găsească o soluţie.
Unii dintre cei peste 3.000 de muncitori participanţi la proteste au ridicat pancarte care spuneau: ”Lipsa de muncitori calificaţi la bord – căutăm experţi”.
Alţii au aprins torţe, iar unul era îmbrăcat ca moartea cu coasă.
Volkswagen susţine că costurile ridicate ale energiei şi ale forţei de muncă din Germania o dezavantajează în faţa altor companii europene europeni, precum şi a rivalilor chinezi, care au pus ochii pe o mare parte a pieţei de vehicule electrice din regiune.
Concurenţa internaţională ameninţă să ne depăşească. Trebuie să lucrăm împreună pentru a ne restructura compania. Situaţia este gravă”, a spus Meiswinkel.
Discuţiile au loc la Schloss Herrenhausen, o reşedinţă din secolul al XIX-lea a regalităţii din Hanovra.
Acestea au loc în condiţiile în care industria germană în ansamblu se confruntă cu costuri ridicate, deficit de forţă de muncă şi concurenţă în creştere, determinând companii mari, inclusiv BASF şi Thyssenkrupp, să ia în considerare reducerea activităţilor.
Alţi producători auto germani resimt şi ei durerea, Mercedes-Benz şi BMW şi-au redus previziunile de profit în ultimele săptămâni din cauza cererii slabe din China.
Confruntarea de la Volkswagen a îngrijorat guvernul de coaliţie al Germaniei, care se luptă deja să ridice creşterea economică şi propria popularitate înainte de alegerile federale de anul viitor.
Ministrul Economiei, Robert Habeck, a declarat săptămâna trecută că doreşte să ajute Volkswagen într-o perioadă de reducere a costurilor, fără a fi nevoie să recurgă la închiderea de fabrici, dar a spus că există limite.
Stephan Weil, premierul celui de-al doilea mare acţionar al Volkswagen, landul Saxonia Inferioară, a criticat orice posibilitate de închidere a fabricilor şi se aşteaptă ca părţile interesate să vină cu soluţii ”mai inteligente”.
În acelaşi timp, el a cerut un sprijin mai mare pentru maşinile electrice, după ce Berlinul a anulat subvenţiile anul trecut.