Analiză: Varianta Omicron duce la scăderea prețului petrolului. Vom plăti mai puțin la pompă?

pompa benzina statie Sursa Foto: Pexels.com

Varianta Omicron a atacat brusc oamenii obișnuiți și investitorii, iar țițeiul a scăzut cu 15% într-o singură ședință. Astfel, riscul de fi impuse restricții suplimentare, similare cu cele de la primul lockdown, a afectat dorința de cumpărare a investitorilor. Dacă vaccinurile actuale se dovedesc a fi ineficiente împotriva Omicron, călătoriile vor fi reduse, zborurile vor fi suspendate, oamenii vor rămâne acasă și cererea de petrol va scădea, arată brokerul de burse internaționale XTB România, companie listată pe Bursa de la Varșovia.

Dacă ne uităm la Austria, unde a fost introdus un alt lockdown, mobilitatea a scăzut cu mult sub nivelurile pe care le-am observat acum câteva săptămâni sau chiar înainte de primul val al pandemiei.

Majoritatea populației ar prefera petrol mult mai ieftin, dar nu și OPEC+ (cele 13 țări membre ale OPEC plus alte 10 țări exportatoare de petrol). Dacă grupul deja vede o supraoferta clară de petrol în Q1 2022, atunci, motivat de o scădere suplimentară a cererii din cauza Omicron, OPEC+ ar putea iniția și alte măsuri.

Analize Economedia

inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1

Vom plăti mai puțin la benzinării? Probabil da! Cu toate acestea, trebuie amintit că prețul benzinei nu depinde numai de prețul petrolului.

Componentele prețului benzinei și motorinei sunt în majoritatea cazurilor: petrolul nerafinat, marja de rafinare, distribuția și marketingul, impozitele.

În Statele Unite, ponderea țițeiului în costul combustibilului este de până la 50%. Pe de altă parte, în țările care nu produc petrol, costurile de distribuție și taxele reprezintă o pondere mult mai mare.

Prin urmare, chiar dacă prețurile sunt acum cu 25% mai mici în comparație cu vârful actual al pieței, prețurile la combustibil vor scădea cu doar câteva procente. De aceea, unele țări decid să ia alte măsuri, precum reducerea TVA-ului sau a accizelor.

Sezonalitatea indică o cerere limitată la începutul noului an. Într-un astfel de caz, dinamica tendinței de creștere ar fi oricum încetinită. De aceea, nu ar trebui să ne așteptăm la eforturi majore din partea OPEC+. Pe de altă parte, grupul ar dori să mențină prețurile în jur de 70-80 de dolari pe baril, ceea ce permite planificarea pe termen lung a viitoarelor proiecte de exploatare. Prin urmare, în viitor, ar trebui să ne așteptăm la acțiuni suplimentare din partea OPEC+, care vor avea ca scop menținerea prețului în acest interval.

Pandemia de coronavirus a schimbat multe lucruri în întreaga lume. Din perspectiva investitorului, volatilitatea de pe piețele financiare nu a fost niciodată atât de mare.

Pe de altă parte, din punctul de vedere al consumatorului, prețurile nu s-au schimbat atât de dramatic într-un timp atât de scurt înainte de COVID-19.

Unde se încrucișează drumurile investitorilor și consumatorilor? Acest lucru are loc de obicei pe piața mărfurilor, iar cea mai importantă materie primă este, desigur, petrolul.

Apariția COVID-19 a dus la anomalii fără precedent pe piața petrolului. La un moment dat, prețul barilului de petrol a scăzut semnificativ sub zero. Din cauza restricțiilor din întreaga lume, mulți oameni au încetat să mai călătorească, să zboare sau chiar să meargă la magazine.

Din cauza disproporției uriașe dintre cerere și ofertă, organizația țărilor exportatoare de petrol (OPEC), împreună cu alte țări importante, au decis să limiteze în comun producția pentru a restabili situația normală a prețurilor pe piață. Restricțiile de producție impuse de OPEC și de alți producători precum Rusia continuă până în prezent.

Între timp, însă, au fost luate măsuri pentru stimularea economiei după stagnarea pandemiei de coronavirus. Tone de numerar au fost injectate de băncile centrale și guverne, ceea ce a dus la o redresare semnificativă.

A existat teama că petrolul ar putea să se epuizeze, motiv pentru care OPEC+ a decis să restabilească moderat producția. Cu toate acestea, acest proces s-a dovedit a fi prea lent pentru a răspunde așteptărilor pieței, rezultând o creștere de 100% a prețurilor.

Au existat chiar indicii că prețul va crește la 100 de dolari pe baril, ceea ce a fost o problemă pentru consumatori în trecut. Prețurile prea mari ar fi putut reduce cererea.

În ultimele luni am asistat la mai multe valuri de coronavirus și restricții. Nu au avut niciun impact real asupra pieței, în afară de așteptările privind producția.

De obicei, vânzarea de active mai riscante, cum ar fi petrolul, durează aproximativ 2 săptămâni. Având în vedere următorul val așteptat de COVID-19, OPEC+ a decis să nu mărească producția.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: