ANALIZĂ. Topul celor mai mari producători din industria auto în 2022, condus de Dacia. Ford a trecut pe pierdere anul trecut/ Producătorii din industria auto, afectați în 2022 de scăderea cifrei de afaceri, profitului net și al angajaților

Dacia, masini, productie auto, producatori auto Foto: Inquam Photos/ Adel Al-Haddad

Dacia, Ford și Romprim conduc topul celor mai mari companii din domeniul fabricării autovehiculelor de transport rutier din România, după cifra de afaceri din 2022, potrivit datelor ONRC transmise la solicitarea Economedia. Producătorii din industria auto au fost afectați în 2022 de scăderi ale cifrei de afaceri, profitului net și al angajaților.

Clasamentul celor mai mari companii din 2022 este condus de Dacia, care anul trecut a înregistrat o cifră de afaceri de aproape 25 miliarde lei, în creștere cu 19%, un profit net 526 milioane de lei, în creștere cu 5% și un număr de 12.195 angajați.

Deși companiile s-au confruntat mai mult în 2021 cu probleme în ceea ce privește aprovizionarea de componente, șeful Dacia a declarat în luna iunie pentru Economedia că există în continuare probleme cu aprovizionarea de componente, anul acesta jumătatea paharului fiind goală. În 2021, Dacia a oprit temporar producția la Uzina de la Mioveni din lipsă de componente în trei dăți de-a lungul anului. Întrebat în vară dacă mai vede întreruperi temporare forțate, acesta a spus că totul este posibil și vom mai putea vedea pe viitor astfel de opriri temporare ale producției.

Acesta a spus atunci că nu poate preciza când se va termina criza componentelor, punând accent pe faptul că războiul de la graniță continuă. „Geopolitic vorbind suntem într-o situație mișcătoare. Nu pot să fac o previziune. Ne-am gândit de fiecare dată că va dura până la sfârșitul anului și la anul va fi mai bine, dar încă o dată nu avem nicio garanție”, a declarat atunci șeful Dacia pentru Economedia.

Pe locul doi se clasează Ford, cu o cifră de afaceri de 13 miliarde lei anul trecut, în creștere cu 20% în comparație cu anul precedent. Față de 2021, când compania raporta un profit net de 61 milioane lei, anul trecut Ford a înregistrat pierderi de 24 milioane lei și o scădere cu 6% a numărului de angajați.

Anul trecut a fost semnat acordul prin care Ford Otosan, cel mai mare producător de vehicule comerciale din Europa, preia proprietatea fabricii Ford din Craiova. Prin acest acord, Ford a transferat proprietatea asupra fabricii sale din Craiova, care produce vehicule şi motoare, către Ford Otosan, permiţând astfel companiei să-şi extindă operaţiunile la nivel internaţional.

Compania a anunțat în luna mai 2023 că angajează 1.300 persoane la noua sa fabrică de vehicule și motoare de la Craiova. Ford a precizat că noile locuri de muncă sunt necesare pentru a susține viitoarea dezvoltare a producției Ford Otosan la Craiova, unde capacitatea de producție va crește de la 250.000 de vehicule pe an la 272.000 vehicule pe an.

Pe podium se află o companie diferită față de 2021, pe locul trei aflându-se atunci ATP Trucks, după cum a scris Economedia AICI. ATP Trucks se poziționează acum în clasament pe locul cinci. De data aceasta clasamentul este completat de compania Romprim, unul dintre cei mai mari carosieri din România. Compania a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 41 milioane lei, în creștere cu 373%, un profit net de 7,5 milioane lei, în creștere cu 159% și 39 de angajați.

Top cele mai mari companii auto în 2022

COMPANIE Cod Caen Cifra de Afaceri

an 2022

Profit net/Pierdere netă

an 2022

Număr de Angajați

an 2022

AUTOMOBILE-DACIA SA 2910 – Fabricarea autovehiculelor de transport rutier 25.709.139.352 526.783.840 12.195
FORD OTOSAN ROMANIA S.R.L. 2910 – Fabricarea autovehiculelor de transport rutier 13.905.888.927 -24.446.491 5.561
ROMPRIM SA 2910 – Fabricarea autovehiculelor de transport rutier 41.861.078 7.582.055 39
VAG SERVICE SRL 2910 – Fabricarea autovehiculelor de transport rutier 27.224.832 1.795.212 27
ATP TRUCKS AUTOMOBILE S.R.L. 2910 – Fabricarea autovehiculelor de transport rutier 14.923.429 1.135.715 24
C & I EUROTRANS XXI S.R.L. 2910 – Fabricarea autovehiculelor de transport rutier 14.702.149 581.948 50
C & I EUROTRANS XXI SRL 2910 – Fabricarea autovehiculelor de transport rutier 14.702.149 581.948 50
ARENY ENERGIE ALTERNATIVA SRL 2910 – Fabricarea autovehiculelor de transport rutier 13.212.874 350.439 17
ARENY ENERGIE ALTERNATIVĂ SRL 2910 – Fabricarea autovehiculelor de transport rutier 13.212.874 350.439 17
JUNG WOHNMOBILE S.R.L. GERMANIA FILIALA ZALAU 2910 – Fabricarea autovehiculelor de transport rutier 1.851.212 -550.692 26
ABTOZAVOD IOV S.R.L. 2910 – Fabricarea autovehiculelor de transport rutier 656.244 364.593 1
SASS PERFORMANCE SRL (FOSTA SAN STEPHEN DESIGN SRL) 2910 – Fabricarea autovehiculelor de transport rutier 419.740 -13.981 3
SASS PERFORMANCE S.R.L. 2910 – Fabricarea autovehiculelor de transport rutier 419.740 -13.981 3
CREATIVE PROMODELS SRL 2910 – Fabricarea autovehiculelor de transport rutier 219.732 142.873
TRANSILVANIA AUTODIECI  S.R.L. 2910 – Fabricarea autovehiculelor de transport rutier 206.203 40.917 1
TRANSILVANIA AUTODIECI S.R.L. 2910 – Fabricarea autovehiculelor de transport rutier 206.203 40.917 1
CELTIC CAMPERS & LEISURE S.R.L. 2910 – Fabricarea autovehiculelor de transport rutier 169.671 41.079 1
IOSIF ARIMATEEA S.R.L. 2910 – Fabricarea autovehiculelor de transport rutier 145.580 138.427 1
PRO COMUNAL TEHNICK S.R.L. 2910 – Fabricarea autovehiculelor de transport rutier 126.050 47.101 1

Sursă: Date ONRC

Producătorii din industria auto, afectați în 2022 de scăderea cifrei de afaceri, profitului net și al angajaților

Anul 2022 nu a fost unul foarte bun pentru industria auto, înregistrând pierderi pe toate segmentele importante: cifră de afaceri, angajați și profit net, potrivit datelor de la ONRC. Numărul de firme cu CAEN aparținând sectorului auto – cu CAEN 2910 – fabricarea autovehiculelor de transport rutier a scăzut în 2022, de la 33 de firme în 2021, la 28 de companii anul trecut.

Scăderi au fost înregistrate și în cazul profitului net cumulat de către industrie, de la 567 milioane lei în 2021 la 538 milioane lei anul trecut.

De asemenea, cifra de afaceri a industriei a scăzut în 2022, de la 3,3 miliarde lei în 2022 la 2,5 miliarde lei anul trecut.

Și numărul angajaților s-a redus ușor anul trecut, industria pierzând 1.236 de angajați. Dacă în 2021 industria raporta peste 19.000 de angajați, anul trecut numărul acestora a scăzut la peste 17.000.

Total firme – Caen 2910 Total cifra de afaceri Total profit net Total pierdere neta Total numar salariati
Bilant 2021

33

3.306.2871.718

567.451.379

13.552.646

19.186

Bilant 2022

28

2.5824.809.912

538.987.711

1.514.572

17.950

Radiografia pieței auto, în primele opt luni ale anului

Înmatriculările de autoturisme noi în România au atins valoarea de 99.466 unități, în primele opt luni din 2023, în creștere cu 19,33% față de perioada similară din 2022, respectiv 83.349 unități, potrivit datelor transmise luni de Asociația Constructorilor de Automobile din România (ACAROM).

Spre comparație, pe primele opt luni din 2023, înmatriculările de autoturisme second hand înmatriculate pentru prima oară în România au ajuns la valoarea de 176.028 unități, în scădere cu 17,5% față de perioada similară din 2022, respectiv 213.413 unități.

Clasamentul pe mărci autoturisme noi, ian-august 2023:

DACIA                   = 32.721 unități

RENAULT             = 7.557 unități

TOYOTA                = 7.105 unități

SKODA                  = 7.083 unități

VOLKSWAGEN   = 6.993 unități

HYUNDAI             = 6.119 unități

FORD                     = 4.711 unități

MERCEDES         = 3.160 unități

SUZUKI                = 3.116 unități

BMW                     = 3.065 unități

În luna august, înmatriculările de autoturisme noi în România au crescut cu 2,82% față de august  2022, atingând un volum de 12.891 unități.

În ceea ce privește autoturismele second hand înmatriculate pentru prima oară în România, volumul acestora a atins în august 2023 cifra de 26.370 unități, o scădere de 6% față de august 2022.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: