Analiză Reuters: În 2023, strategiile îndrăznețe pentru mașini electrice s-au lovit de realitate

statii incarcare, masini electrice Sursa foto: OMV

Acesta a fost anul în care cursa industriei auto către un viitor complet electric a făcut un ocol. Înainte de 2023, producătorii auto se pregăteau să investească 1,2 trilioane de dolari până în 2030 pentru a transforma vehiculele electrice din produse de nișă în modele de masă – multe dintre ele cu baterii și software dezvoltate in-house, potrivit unei analize Reuters.

Pe măsură ce se încheie anul, producătorii auto tradiționali, precum și Tesla, Rivian și alte startup-uri din domeniul vehiculelor electrice își reduc investițiile și își revizuiesc strategiile de produs. Constructorii auto tradiționali fac apel la factorii de decizie politică pentru mai mult ajutor pentru a compensa costurile ridicate ale tranziției la vehiculele electrice, pe lângă miliardele de dolari deja pompate în subvențiile pentru vehiculele electrice.

Cererea consumatorilor pentru vehicule electrice este în creștere la nivel mondial. Dar trecerea la mașini electrice nu se produce atât de rapid sau de profitabil pe cât anticipau directorii din industrie, în special în Statele Unite.

Ratele ridicate ale dobânzilor au făcut ca multe vehicule electrice să fie inaccesibile pentru consumatorii cu venituri medii. Lipsa unei infrastructuri de încărcare este un obstacol în calea cumpărătorilor obișnuiți să adauge sute de kilometri la autonomia de condus pe benzină în doar câteva minute.

“Vehiculele electrice vor fi viitorul afacerii cu autoturisme”, a declarat Jeff Parent, COO al lanțului de dealeri auto AutoNation din SUA. Dar, din cauza preocupărilor consumatorilor legate de preț și de încărcare, a spus el, “în următorii trei-patru ani, lucrurile vor fi mai dificile”.

Directorii executivi din industrie amplifică acoperirea obiectivelor lor de a trece la flote complet electrice până la mijlocul deceniului următor.

“Ne vom adapta în funcție de unde se află clienții”, a declarat la începutul acestei luni Mary Barra, CEO-ul General Motors, la Detroit Automotive Press Association, când a fost întrebată dacă GM își mai propune să fie complet electrică până în 2035.

F-150 Lightning: Speranțe mari, apoi dezamăgire

Camionul electric F-150 Lightning de la Ford arată cum s-au născut previziunile optimiste.

Încurajat de cererea entuziastă de la început pentru Lightning, Ford a adăugat în august o a treia echipă de lucru la complexul său istoric de asamblare Rouge din Dearborn, Michigan, pentru a tripla ritmul de producție al pick-up-ului electric la 150.000 de vehicule pe an.

Însă, în octombrie, Ford a anulat cel de-al treilea schimb, recunoscând că cererea pentru F-150 electrice nu era suficientă pentru a susține ritmul de producție planificat. Aproximativ 700 de muncitori au fost concediați.

În China, Europa și Statele Unite – principalele piețe de vehicule electrice – cererea de vehicule electrice crește în continuare mai rapid decât cererea de vehicule în general.

Producția globală de VE este pe cale să se tripleze până în 2030, ajungând la 33,4 milioane de vehicule, aproximativ o treime din producția totală, potrivit AutoForecast Solutions. O mare parte din această creștere va avea loc în China, unde subvențiile guvernamentale și un război al prețurilor condus de liderul pieței chineze de EV-uri BYD și de Tesla fac ca EV-urile să fie mai accesibile decât vehiculele cu combustie, potrivit unei analize realizate de JATO Dynamics.

În America de Nord, producția de vehicule electrice pe baterii ar putea crește de șase ori, ajungând la aproape 7 milioane de vehicule până în 2030, potrivit AFS. Acest lucru este echivalent cu aproximativ 40% din piața americană preconizată – dar cu mult sub obiectivele administrației Biden.

Lobby pentru renunțarea la normelor privind emisiile

Directorii din industrie fac lobby pe lângă administrația Biden pentru a renunța la normele privind emisiile care cer efectiv ca vehiculele electrice să reprezinte două treimi din vânzările de vehicule noi din SUA până în 2032.

Privind în perspectivă, directorii din industrie își exprimă două îngrijorări cu privire la provocarea de a extinde piața vehiculelor electrice dincolo de pionierii aventuroși ai tehnologiei: accesibilitatea și accesul la încărcare.

Ritmul lent de dezvoltare a infrastructurii de încărcare a forțat marii producători auto tradiționali să încheie în acest an acorduri cu Tesla pentru a permite cumpărătorilor de vehicule electrice să utilizeze rețeaua Supercharger a Tesla – o lovitură competitivă pentru Tesla.

“Capitularea constructorilor de automobile în fața standardului (Tesla) este un semnal clar că își dau seama că cererea este frânată de temerile legate de încărcare”, a declarat Mark Wakefield, codirector al firmei de consultanță AlixPartners.

“Accesibilitatea” este un cod al industriei pentru a convinge consumatorii obișnuiți, cu venituri medii, să plătească suficient pentru un vehicul electric pentru a acoperi costurile de producție mai mari și a obține totuși un profit. Pentru majoritatea producătorilor auto tradiționali, acest lucru s-a dovedit până acum imposibil.

Chiar și Tesla, care face bani din EV-uri, a fost nevoită să reducă prețurile pentru a menține liniile de asamblare în plină viteză în China și în Statele Unite.

“Dacă mașina noastră ar costa la fel ca o Toyota RAV4, nimeni nu ar cumpăra un RAV4 sau, cel puțin, ar fi foarte puțin probabil să o facă”, a declarat Elon Musk, directorul general al Tesla, în octombrie, analiștilor. “Mașina noastră este în continuare mult mai scumpă decât un RAV4”.

Modelele RAV4 încep de la 28.475 de dolari. Modelul Y pornește de la 43.990 de dolari și, până la 31 decembrie, beneficiază de credite fiscale de 7.500 de dolari. Tesla a avertizat că aceste credite ar putea fi reduse odată cu intrarea în vigoare a unor reguli mai dure privind conținutul intern.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: