Tranzacțiile rezidențiale din județul Ilfov au crescut cu 6% în 2023, comparativ cu anul precedent, în vreme ce, în București, nivelul acestora a scăzut cu 17% în aceeași perioadă, se arată într-o analiză a companiei de servicii imobiliare iO Partners, care a preluat afacerile JLL în România.
Dacă în 2023 tranzacțiile rezidențiale au scăzut în București de la circa 35.000 la 29.000 de unități, în schimb, în Ilfov, acestea au crescut de la 6.400 la aproximativ 6.800 unități. Acesta poate fi începutul unei tendințe de reorientare a preferințelor cumpărătorilor pentru Ilfov, în detrimentul Bucureștiului.
Mulți cumpărători aleg în continuare Bucureștiul pentru diversitatea serviciilor și apropierea de locul de muncă, dar mulți sunt și cei care optează pentru locuințe situate în localități din județul Ilfov. Potrivit analizei iO Partners, principala motivație este reprezentată de prețurile locuințelor, care sunt cu aproximativ 20-25% mai mici față de București, comparând cartiere din Capitală amplasate la granița cu județul Ilfov, de exemplu cartierul Aviației vs. Pipera-Nord sau cartierul Berceni vs. Popești-Leordeni.
Totodată, dezvoltarea infrastructurii de transport favorizează județul Ilfov în raport cu Bucureștiul. Lucrări precum construirea pasajelor peste centura actuală (ex. Domnești, Olteniței, Berceni), construirea noii autostrăzi de centură A0 sau extinderea metroului spre comuna Berceni și orașul Otopeni scurtează timpul de deplasare între București și Ilfov.
„Populația Bucureștiului a scăzut cu aproape 9% între recensămintele din 2011 și 2021, de la 1,88 milioane locuitori la 1,72 milioane, ceea ce înseamnă o scădere de 166.500 locuitori, în timp ce populația județului Ilfov a crescut în același interval cu 37%, de la 389.000 la 543.000 de locuitori, adică cu154,000 de locuitori, aproape compensând scăderea din București. Dacă raportăm numărul de locuințe tranzacționate la mia de locuitori, în București acest indicator a scăzut de la 33,5 tranzacții la mia de locuitori, în 2022, la 28,3, în 2023. În schimb, în Ilfov același indicator a crescut de la 13,2 la mie, în 2022, la 13,8 la mie, în 2023”, arată Andreea Hamza, Senior Director Living iO Partners.
Bucureștiul prezintă un stoc mare de clădiri vechi, a căror renovare, consolidare sau înlocuire este anevoioasă, pe de o parte din cauza costurilor ridicate, iar pe de altă parte din cauza procesului greoi de autorizare a lucrărilor, conform analizei citate. Numărul locuințelor nou livrate în București a cunoscut o scădere semnificativă în ultimii ani, de la peste 12.000 de locuințe în 2021, la aproximativ 10.000 în 2022 și 8.000 în 2023. Pe de altă parte, în Ilfov, livrările de locuințe au cunoscut un vârf de aproape 8.000 de locuințe atât în 2022, cât și în 2023.
Județul Ilfov are “un potențial enorm de dezvoltare”, chiar și numai în perspectiva finalizării autostrăzii de centură A0.
“Infrastructura de transport joacă un rol esențial în susținerea dezvoltării Bucureștiului și a zonei metropolitane. Zone extinse din Capitală au nevoie să treacă printr-un proces de regenerare urbană, atât prin dezvoltări noi sau prin îmbunătățirea clădirilor existente, cat și prin modernizarea rețelelor de utilități și a infrastructurii de transport. Aceste demersuri sunt esențiale pentru a menține atractivitatea orașului pe termen lung și a stopa declinul demografic”, spun cei de la iO Partners.
Care sunt avantajele și dezavantajele celor care renunță la traiul în marile orașe și se mută în localitățile învecinate, unde prețurile imobiliarelor sunt mult mai mici, unde au apărut și unele servicii, dar unde calitatea construirii și a infrastructurii sunt încă problematice? O analiză Economedia, cu exemple, aici:
Cifre despre evoluția localităților-satelit din preajma marilor orașe, avantaje la preț, compromisuri la servicii și acces citiți mai multe aici: