ANALIZĂ Economedia: „Marea revoluție” a noului portal ONRC, raport la 2 luni de la lansare. Investiția de 40 de milioane de euro a mărit timpul de înregistrare a unei cereri la 40 de minute/ O lună de zile durează soluționarea

onrc, registrul comertului Sursa foto: Inquam Photos / Bogdan Buda

Problemele noii platforme a Oficiului Național al Registrului Comerțului (ONRC), a cărui implementare a costat aproape 40 de milioane de euro, nu sunt nici pe departe încheiate. Termenele de soluționare a solicitărilor firmelor din România sunt în creștere, la două luni de la lansarea oficială a portalului. Potrivit specialiștilor din domeniu consultați de Economedia, până la o lună de zile durează, în medie, ca un dosar să fie soluționat. Nici munca angajaților ONRC nu s-a simplificat, din contră.

Registrul Comerțului are, începând cu 26 iulie, un nou portal, o platformă care ar trebui să permită inclusiv înființarea unei firme în doar 24 de ore. Investiția a costat în total 187 de milioane de lei (39 milioane de euro).

Menită să scurteze timpul de soluționare a dosarelor, noua platformă a avut și are în continuare efectul contrar: manifestă probleme tehnice care îngreunează fluxul de muncă al angajaților ONRC și, bineînțeles, înregistrarea firmelor în România și a modificărilor la acestea.

Amintim că portalul nu era accesibil nici măcar pentru bănci, pentru a verifica actualizarea datelor unei firme aflate într-un proces de creditare sau care avea nevoie de un nou card. Iar în timpul testării și securizării platformei, breșele de securitate au fost atât de mari încât nu doar CNP-urile erau vizibile, ci și contractele de închiriere ale firmelor. 

La rândul lor, operatorii și registratorii ONRC au fost nepregătiți pentru digitalizarea care nu a fost testată suficient înainte de lansare, potrivit sindicaliștilor din cadrul instituției aflate în subordinea Ministerului Justiției.

Valentina Burdescu, fosta directoare, a fost și demisă din cauza neregulilor. Pe 12 septembrie a fost numită Luiza Mardare ca director general al ONRC. Ministerul Justiției arăta, în comunicatul prin care anunța schimbarea, că aceasta „este o persoană cu experiența unei funcții de conducere, fiind director al ORCT Constanța, familiarizată cu noul sistem implementat” și că „are o viziune amplă asupra organizării interne a instituției”. 

Funcționează portalul, la 2 luni de la lansare?

Majoritatea problemelor critice s-au rezolvat, potrivit specialiștilor. Însă portalul nu a revenit încă nici măcar la ritmul de funcționare de la vechea platformă. Cu atât mai puțin să se vadă o îmbunătățire semnificativă.

Principalele probleme care persistă:

  • Utilizatorii noii platforme au nevoie de mai mult timp pentru a completa datele la înregistrarea unui dosar: a crescut timpul de la 15 minute la aproximativ 40 de minute
  • Timpul de soluționare a unui dosar a ajuns în unele cazuri la o lună de zile
  • Întârziere mare în soluționare, deoarece s-au adunat multe dosare
  • O aplicare neunitară a procedurilor la nivelul Registrelor județene și lipsa normelor
  • Nivelul insuficient de instruire al angajaților ONRC pentru folosirea noului portal
  • Lipsa de personal pentru a prelua fluxul mare de dosare

Iată, în detaliu, care sunt în continuare problemele noului portal ONRC, dar și câteva dintre lucrurile care au fost soluționate.

Dosarele s-au întors la sistemul de soluționare locală

O modificare importantă este faptul că s-a revenit, începând de luni, la sistemul de soluționare locală a dosarelor. Acest lucru a mai redus din probleme, însă modificarea este recentă, din această săptămână, spun specialiștii.

Ștefan Deleanu, specialist IT, explică pentru Economedia că, anterior, un dosar era trimis dintr-un județ în altul, în mod aleatoriu.

Se adăuga timp suplimentar pentru că, dacă documentele erau depuse fizic la ghișeu, operatorul trebuia să le scaneze, după care le introducea în sistemul informatic. Însă uneori paginile erau goale, deoarece nu erau scanate corect sau apăreau alte probleme pe parcurs. De asemenea, atunci când documentul gol ajungea la un alt operator dintr-un alt județ, acesta nu avea de ales și le introducea în sistem iar registratorul emitea o amânare pentru dosar. Din cauza acestui mod de repartizare a dosarelor, se ajungea la soluționarea în trei județe”.

Un antreprenor care se ocupă cu înregistrarea firmelor și care nu a dorit să fie numit spune că, până acum, trebuia să afli în ce județ este dosarul tău, pentru a solicita urgentarea, în cazuri de criză în care urma să pierzi bani dacă nu se soluționa rapid dosarul.

„Trebuia să încerci să afli adresa de email a registratorului de la Registrul Comerțului, să-i trimiți mail și să-i spui: «Atenție, acest client are de rezolvat următoarea problemă. Dacă nu i se soluționează dosarul până la data respectivă, pierde o finanțare de 1.000.000 euro». Registratorul lua dosarul respectiv și îl soluționa, ca să zicem așa, peste rând, luând în calcul această urgență. Deci situațiile limită le semnalăm prin email și uneori avem succes, alteori nu”.

O altă problemă sesizată a fost că normele de aplicare a legislației erau interpretate diferit la nivelul oficiilor județene. „În cadrul instituțiilor publice, juriștii au interpretări diferite, ceea ce nu este normal. Sunt diferențe de interpretare de la județ la județ pentru că nu există o comunicare la nivel instituțional, de ORC-uri între ele. Ceea ce ți se acceptă în Cluj, nu ți se acceptă în Suceava sau în Teleorman”, mai explică Deleanu.

Și antreprenorul reclama faptul că practica Registrului Comerțului în țară este neunitară pentru același tip de dosare.

„Am avut tot felul de amânări de ne luam cu mâinile de cap. Unele Registre au o anumită politică în ceea ce privește documentele, altele, fie din cauza incompetenței funcționarului, fie dintr-un exces de zel, ajung să ceară documente sau precizări care sunt dincolo de limita a ceea ce prevede legea cu privire la documentele care trebuie depuse într-un anumit dosar”, susține antreprenorul pentru Economedia.

Acesta mai spune însă că acum „numărul erorilor scade” datorită revenirii la acest sistem de soluționare locală. „Observăm asta pe zi ce trece. De exemplu, înainte când înscriai o cerere, softul ți-o dădea cu ziua anterioară, ceea ce era absurd. Odată cu procesarea dosarelor depuse de firme la nivel local, situația s-a îmbunătățit”, mai precizează el.

Însă avantajul sistemului în care dosarele erau repartizate și la alte oficii era că puteau fi preluate de Registre județene care aveau un număr mai mare de personal. Exemple sunt județul Ilfov și București, unde numărul mai mare de registratori putea să eficientizeze fluxul de muncă.

Președintele Sindicatului Angajaților din Oficiul Naţional al Registrului Comerţului (SAONRC), Ionela-Monica Pietriș, a confirmat pentru Economedia că sunt într-adevăr „divergențe” în ceea ce privește modul de soluționare a dosarelor. Pentru rezolvarea acestei probleme, angajații așteaptă emiterea normelor de aplicare. Ea este de părere că „fiind o perioadă de tranziție de la vechea conducere la actuala conducere, pe partea organizatorică se fac demersuri în așa fel încât lucrurile să revină la un curs normal”.

„Lucrul acesta nu se poate realiza azi sau mâine. Probabil că și colegii noștri au înțeles lucrul ăsta, din moment ce doamna director general, pe partea organizatorică, zilele acestea a dat o decizie să se soluționeze dosarele la nivel local, pentru a fi diminuați timpii de așteptare pentru dosarele care erau mai vechi de o anumită perioadă de timp. Sunt divergențe pe partea de soluționare, adică nu este o practică unitară. Și noi am solicitat în repetate rânduri normele de aplicare a legii 265/ 2022. În legea 265/ 2022 era un termen pentru emiterea acestui ordin. Aceste norme veneau în sprijinul registratorilor și a personalului implicat în procesul de preluare, procesare și eliberare a dosarelor, adică se lămurea o procedură de lucru și totul ar fi fost prelevat la un mod unitar, mult mai concis. Pentru că, știți cum se spune, «câte bordeie, atâtea obiceie». Fiecare are stilul lui de lucru și de a interpreta legea”, a spus Ionela-Monica Pietriș.

Ștefan Deleanu mai spune că, în ultimele două săptămâni de la schimbarea directorului Valentina Burdescu, „nu s-au făcut foarte multe modificări”.

Volumul de date care trebuie încărcat e „mult mai mare”

Antreprenorul care se ocupă cu înregistrarea firmelor afirmă că există semne că „încet, încet portalul începe să funcționeze” și „merge ceva mai bine”.

Totuși, încă nu a fost rezolvată problema unei cantități extrem de mare de date care trebuie introduse pentru a înregistra o cerere, fie că e vorba de o înmatriculare, fie că e vorba de o mențiune pe care o face o societate.

Timpul alocat este în jur de 40 de minute, ca medie, pentru înregistrarea unui dosar. În vechea variantă nu dura mai mult de un sfert de oră.

Ceea ce este îngrijorător, potrivit antreprenorului, este că problema va persista pe viitor, ținând cont cum a fost construit portalul.

„E cumva ca la Mega Image sau la Carrefour, când îți plătești singur, te duci la casă și scanezi singur produsele. Acuma faci tu munca pe care înainte o făcea operatorul de la Registrul Comerțului. Cumva am preluat sarcina. În asta constă marea revoluție”, a explicat antreprenorul din domeniu.

Termen de o lună pentru înființarea unei firme

Antreprenorul care se ocupă cu înregistrarea firmelor spune că înainte înființai o firmă în trei zile, termenul legal și standard. De asemenea, orice mențiune se rezolva în 3 zile. Acum, termenul de înființare a unei firme este de circa o lună.

Niciodată, în 13 ani, de când facem această activitate, nu am întâmpinat așa ceva. Doar dacă se întâmpla ca dosarul, din motive justificate, să fie amânat. Atunci aveai un termen de 3 săptămâni în care puteai completa dosarul. În termenul ăsta se soluționa”, susține antreprenorul care lucrează pentru înregistrarea firmelor.

„Dop de dosare”

Acesta a explicat că firmele se confruntă cu întârzieri și mai mari la soluționare, pentru că „s-a creat un dop de dosare în perioada care portalul nu a funcționat corespunzător” și s-au adunat foarte multe dosare nesoluționate

„Am văzut că Registrul a luat niște măsuri de urgență, în sensul că unele persoane care aveau îndatoriri de consilieri juridici și doar asigurau consultanță la diverse birouri pentru public sau se ocupau cu înregistrarea dosarelor, au fost alocate pentru soluționare. Au devenit, provizoriu, registratori, în scopul de a încerca să mărească puțin ritmul de soluționare. Mai este mult până la normalitate. Ca să vă dau un exemplu, noi avem acum în soluționare dosare înregistrate pe 5 septembrie. Azi suntem în 26 septembrie. Deci avem o întârziere de aproape o lună în soluționarea dosarelor”, spune antreprenorul care s-a lovit de aceste probleme.

Nivelul de instruire al angajaților ONRC pentru folosirea noului portal

Specialiștii consultați de Economedia mai spun că o problemă a fost faptul că nivelul de instruire al angajaților de la ONRC nu a fost suficient pentru a gestiona toate procedurile și schimbările noi.

Ei au declarat că este posibil ca lipsa de instruire cu sistemul informatic, problemele tehnice sau pur și simplu eroarea umană să fie cauze pentru întârzieri. 

Ionela-Monica Pietriș, președintele sindicatului ONRC, confirmă că angajații nu au beneficiat de mult training pentru folosirea noului portal.

„Nu s-a realizat o instruire totală, a fost ceva mai parțial, mai delimitat. Orice program informatic care se lansează și este introdus fără consultare cu partea de execuție este în zadar. Indiferent cât de specialist ești, programul trebuia lansat [pentru angajați, n.r.] cu mult înainte de a avea acces publicul la el”, a mai explicat aceasta.

Ea susține că implementarea platformei trebuia făcută mai întâi la nivel local iar apoi la nivel național, „ca să vedem sincopele care sunt de la partea primară până la partea totală”.

„Trainingul s-a făcut pe partea de consilieri juridici, pe partea de referenți, nu a fost instruit tot personalul. Aceste ghiduri nu le faci după ce dai sistemul în funcțiune. Interacțiunea cu noul sistem informatic presupune o perioadă de acomodare. Sunt foarte stufoase programele și m-am uitat și eu cum se operează. Sunt foarte multe căsuțe și sunt foarte multe bife. Unii zic că vine în sprijin, unii zic este prea stufos, cum au zis de altfel și cei din mediul de afaceri. Și mediul privat aceeași problemă o are”, susține președintele SAONRC.

Președintele sindicatului mai precizează că a avertizat în privința suprasolicitării angajaților din ONRC.

„Probabil că o să înceapă să vină din nou (solicitanții – n.red.), pentru că s-au dus vacanțele. Cât au mai fost în vacanță, au fost mult mai liniștiți. Probabil că a fost o perioadă mai ponderată. Dar o să înceapă Start-Up Nation, o să înceapă mai multe”, susține liderul SAONRC.

„Eu cred că pe partea de management s-au luat niște decizii după care așteptăm să vedem care este și efectul lor, dar unii dintre colegi mi s-au părut mai relaxați puțin. Dacă muncesc o juma de oră peste program, nu e mare bai, dar măcar să se ia niște decizii pe partea de management, să vină în sprijinul nostru, nu să ni se spună că nu suntem în stare să folosim programele informatice”, mai afirmă Ionela-Monica Pietriș.

Reîncadrarea consilierilor juridici ca registratori

Dacă antreprenorii sunt de părere că reîncadrarea consilierilor juridici ca registratori a fost o soluție bună pentru a mai reduce presiunea pe angajați și pentru a debloca soluționarea dosarelor, șefa de sindicat nu este neapărat de acord.

Ionela-Monica Pietriș spune că este o „discriminare” față de registratorii care au dat examen pentru a ajunge în această funcție.

La momentul acesta nu era nevoie neapărat de registrator ca să ieșim din situația în care suntem. Problemele erau de altă natură și era nevoie mult mai mult pe partea de operare referent, ș.a.m.d. ca să se descongestioneze un pic situația. A fost găsită ca o soluție intermediară și li s-a creat o portiță colegilor noștri consilieri. Colegii ceilalți care au fost registratori au dat examen”, explică ea.

Președinta de sindicat spune că în altă parte este nevoia de personal. „Dosarele pleacă de jos în sus. Ca să ajungă la registrator, ele trebuie lucrate, iar oamenii aceștia sunt insuficienți”, mai transmite reprezentantul sindical.

Subvenționarea firmelor a fost blocată

Problemele portalului ONRC fac ca firmele să nu poată participa la programe de subvenționare precum cel al panourilor fotovoltaice, care începe pe 27 septembrie, pentru că cereri de modificare a datelor din Registru nu au fost soluționate, deși au fost depuse încă de la începutul lunii august, mai explică antreprenorul.

„Practic, situația rămâne extrem de complicată și îngrijorătoare, pentru că sunt tot felul de programe, cum este acum cel cu panouri fotovoltaice, unde una dintre condiții pentru accesul la program este ca persoana să nu aibă un sediu de firmă. Numeroși solicitanți care își puseseră, așa cum se obișnuiește, sediul de firmă acasă, încearcă să îl modifice. Ei au făcut acest demers din timp, adică de la începutul lunii trecute. Programul se lansează pe 27 septembrie (vineri – n.red.) pentru anumite regiuni și nu au reușit nici până astăzi să schimbe sediul, ceea ce îi face incompatibili pentru acest program”, spune antreprenorul care lucrează pentru înființarea de firme.

În aceeași situație se va afla și programul Start-Up Nation.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

Comments are closed.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.