Creșterea explozivă a prețurilor la materialele de construcție este una din problemele cu impact major și dinamică accelerată pe piața de profil. Cu creșteri și de 100% la unele materiale de construcție și de o majorare medie de 40%-50% în ultimele luni, cum materia primă reprezintă în orice construcție circa jumătate din investiție, impactul global asupra proiectelor ajunge la o creștere de 20%-25%.
„Este o situație care a scos la lumină vidul legislativ privind actualizarea prețurilor din contractele de achiziție publică și a condus amenințător la ideea blocării activității din șantiere. Recent, au fost făcute demersuri privind această aliniere a prețurilor la realitatea curentă, iar noi, ca industrie, ne declarăm încă o dată deschiderea față de autorități pentru a ajunge la cea mai eficientă formulă”, spune Cătălin Vișan, Director Executiv al companiei de construcții Concelex.
Iar acesta arată că adevăratul aport al autorităților arătat sectorului construcțiilor este vital abia acum, în această perioadă.
„Construcțiile au fost unul din puținele sectoare care au funcționat fără sincope anul trecut, dar efectele pandemiei la nivel de industrie sunt unele cu efect întârziat. Pandemia nu a închis șantierele din România, ba din contră. Construcțiile, alături de IT, au fost singurele care au contribuit la Produsul Intern Brut, conform datelor INS, în condițiile în care, la nivel european, rezultatele indică o scădere a activității în anul declanșării pandemiei”, susține Cătălin Vișan.
Ce a făcut Guvernul român pentru atenuarea problemei prețurilor materialelor de construcții? A adoptat OG15/2021, care permite actualizarea prețurilor pentru contractele care nu au deja o clauză de reziliere.
„Investițiile noi intră însă sub semnul întrebării în contextul în care antreprenorii generali vor fi rezervați în a participa la licitații, conștienți fiind că nu pot întocmi oferte concrete și competitive pentru investiții la care bugetul este, de la început, depășit. În plus, studiile de fezabilitate sunt realizate, cel mai recent, în urmă cu 1 an, alte proiecte având la bază și studii efectuate acum 3 ani, depuse ca eligibile pentru finanțare din fonduri europene, dar automat depășite în prezent din punct de vedere buget. Companiile din construcții cunosc acest context și nu vor participa la astfel de licitații, ajungând astfel să pierdem bani europeni”, conchide Vișan.
Afectată de această scumpire, așteptată, dar foarte mare a materialelor de construcții și a transporturilor, piața construcțiilor, deși unii consideră ca va crește cu circa 10%, cele două crize, cea a forței de muncă (România ar avea nevoie de încă, cel puțin, 100.000 de muncitori în domeniu, plus cea a materialelor de construcții, la care, s-ar putea adăuga și pandemia, pot da peste cap piața, care ar putea să nu-și atingă potențialul de creștere în acest an.