ANALIZA Cât de mult carbon emit mașinile electrice în țările europene, în funcție de producția de energie electrică

masini electrice statie incarcare Sursa Foto: Pexels

Vehiculele electrice (EV) sunt o armă puternică în lupta mondială pentru a învinge încălzirea globală, dar impactul lor variază enorm de la o țară la alta și în unele locuri poluează mai mult decât modelele pe benzină, din cauza sursei energiei electrice utilizate la încărcare.

În Europa, unde vânzările cresc cel mai rapid din lume, vehiculele electrice din Polonia și Kosovo generează, de fapt, mai multe emisii de carbon, deoarece rețelele sunt atât de dependente de cărbune, potrivit datelor compilate de consultantul de cercetare Radiant Energy Group (REG).

În alte parți ale Europei, totuși, economiile relative de carbon depind de rețelele de aprovizionare și de ora în care sunt încărcate vehiculele.

Potrivit Reuters, cele mai performate sunt Elveția cu energie nucleară și hidroelectrică, cu 100% economii de carbon față de vehiculele pe benzină, Norvegia 98%, Franța 96%, Suedia 95% și Austria 93%. În mod curios, studiul, luat în calcul 31 de țări europene,membre sau nu ale UE, dar a evitat să prezinte situația din România.

În urmă sunt Cipru cu 4%, Serbia cu 15%, Estonia cu 35% și Țările de Jos cu 37%. Un șofer de vehicule electrice din cel mai mare producător de automobile din Europa, Germania, care se bazează pe o combinație de surse regenerabile și cărbune, realizează o economie de 55% a gazelor cu efect de seră, mai arată datele.

În țări precum Germania sau Spania, cu investiții mari în energie solară și eoliană, lipsa stocării de energie regenerabilă înseamnă că cantitatea de carbon economisită prin conducerea unui vehicul electric depinde în mare măsură de momentul din zi în care se face reîncărcarea. De altfel, încărcarea după-amiaza – când soarele și vântul sunt mai răspândite – economisește cu 16%-18% mai mult carbon decât noaptea, când rețelele sunt cel mai probabil alimentate utilizând gaz sau cărbune.

Analiza a apărut chiar înaintea discuțiilor de miercuri privind transportul de la summitul COP 26 al Națiunilor Unite, unde un grup de țări, companii și orașe s-au angajat să elimine treptat vehiculele pe combustibili fosili până în 2040.

Studiul a arătat că capacitatea industriei auto de a reduce emisiile depinde de găsirea unor modalități mai bune de decarbonizare a rețelelor electrice și de stocare a energiei regenerabile – provocări pe care multe țări europene nu le-au depășit încă.

Bateriile litiu-ion sunt capabile să stocheze energie la capacitate maximă până la aproximativ patru ore, ceea ce înseamnă că chiar și țările care aprovizionează cantități semnificative de energie solară și eoliană în timpul zilei se luptă să o mențină pe fir pentru încărcarea pe timp de noapte.

Până când energia constantă, cu emisii scăzute de carbon este disponibilă în întreaga regiune, șoferii de vehicule electrice dornici să își reducă amprenta și inginerii care proiectează infrastructura de încărcare trebuie să țină cont de aceste disparități, au spus cercetătorii REG din Germania și SUA.

„Electricitatea are capacitatea de a decarboniza transportul într-un mod în care motoarele cu ardere internă nu o vor face niciodată”, a spus cercetătorul Sid Bagga, „dar impactul electrificării asupra emisiilor de carbon variază dramatic în funcție de mixul energetic al unei țări. De aceea țările trebuie să adopte strategii credibile și realizabile de decarbonizare a energiei electrice dacă tranziția EV va fi un succes”.

Diferența emisiilor dintre vehiculele electrice și cele pe benzină a scăzut în ultimii ani, deoarece producătorii de automobile și-au dat seama că ar trebui să atingă obiectivele UE de reducere a emisiilor de carbon, în timp ce vânzând în continuare mașini cu motor cu combustie internă majoritare, le-au făcut motoarele mai eficiente din punctul de vedere al consumului de combustibil.

Drept urmare, intensitatea carbonului a mașinilor nou-înmatriculate pe benzină din Europa a scăzut în medie cu 25% între 2006 și 2016, potrivit datelor SEE.

Sursa foto: Reuters

Unul din cinci vehicule vândute în Europa în ultimul trimestru a fost electrificat, iar compania de consultanță Ernst & Young se așteaptă ca vânzările de modele cu emisii zero să depășească mașinile cu combustie. în termeni absoluți până în 2028.

Producătorii de automobile, inclusiv General Motors, Stellantis și Volkswagen și-au stabilit obiective de a vinde în principal sau exclusiv vehicule electrice în Europa în anii următori. GM s-a angajat să lanseze o gamă europeană electrică până în 2022, iar Volkswagen vizează vânzări de 70% integral electric până în 2030.

Studiul REG s-a bazat pe date din 1 ianuarie până în 15 octombrie 2021. Acesta a comparat emisiile de la încărcarea unui vehicul electric care corespunde eficienței modelului 3 Tesla pentru a conduce 100 km cu emisiile generate de alimentarea cu benzină medie. vehicul la aceeași distanță.

Țările în care încărcarea unui vehicul electric este cu peste 85% mai curată decât conducerea unei mașini pe benzină tind să fie cele cu o sursă constantă de aprovizionare cu energie cu emisii scăzute de carbon, și anume hidroelectrică sau nucleară.

Încărcarea unui vehicul electric în Irlanda, care își aprovizionează 46% din energie din surse regenerabile, economisește aproximativ aceeași proporție de carbon ca și în Moldova, care aprovizionează 94% din energie din gaz, deoarece combustibilii fosili de rezervă din Irlanda sunt mai mari consumatori de carbon.

„Irlanda produce o cantitate mai mare de energie electrică cu zero emisii de carbon decât Moldova – dar primește și aproximativ 13% din electricitate din petrol (de 1,8 ori mai murdar decât gazul), 9% din cărbune (de 2,3 ori mai murdar decât gazul) și 3% din turbă (de 2,6 ori mai murdară decât gazul)”, a spus Bagga.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

Comments are closed.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.