Analiză BBC: De ce „scârțâie” roțile Tesla. Cum a ajuns de la campioană pe piața mașinilor electrice la a concedia 10% din forța globală de muncă

elon musk, tesla Sursa foto: Elon Musk / Facebook

A fost o vreme în care se părea că Tesla nu poate greși. În puțin mai mult de un deceniu, a trecut de la un nou început în domeniul tehnologic la un producător de automobile de masă, a investit miliarde de dolari în afacerea sa cu energie curată și și-a văzut valoarea explodând. Dar acum, compania se luptă cu scăderea vânzărilor de automobile și cu concurența intensă a mărcilor chinezești, precum și cu problemele legate de mult-hulitul Cybertruck, scrie BBC.

Vânzările mai mici i-au afectat veniturile și i-au afectat profiturile. Prețul acțiunilor sale a scăzut cu mai mult de un sfert de la începutul anului.

Compania a redus prețurile pe piețele majore și este în curs de concediere a aproximativ 14.000 de angajați – 10% din forța sa de muncă la nivel mondial. Printre cei afectați se numără directori de rang înalt și întreaga echipă responsabilă de mult admirata sa rețea de încărcare de mașini electrice Supercharger.

Așadar, toate acestea sunt doar un obstacol pe drum, sau Tesla se îndepărtează de pe șosea?

„Este vorba despre ruperea unei vrăji”, a explicat Elon Musk unui public special invitat la fabrica Tesla din California în iunie 2012. „Lumea a avut iluzia că mașinile electrice nu pot fi la fel de bune ca cele pe benzină”, a spus el. Musk vorbea cu ocazia lansării noului Tesla Model S, o mașină despre care a insistat că va spulbera această iluzie. Nu a fost o promisiune goală.

La acea vreme, mașinile electrice aveau o reputație de lungă durată de a fi lente, neinspirate și nepractice, cu o autonomie foarte limitată. Cu toate că noile modele, precum Nissan Leaf, începuseră să aibă un public de nișă, acestea nu aveau încă un impact semnificativ pe piața largă.

Modelul S era puternic, avea performanțe de mașină sport și putea parcurge până la 265 de mile cu o singură încărcare. Nu era ieftin, pornind de la 57.000 de dolari în SUA pentru versiunea cu cele mai mici performanțe, dar cu siguranță că a făcut valuri.

De atunci, Tesla a mai lansat încă patru modele, inclusiv SUV-ul Model X, modelele „accesibile” Model 3 și Model Y, precum și Cybertruck.

În prezent, Tesla are așa-numitele gigafabrici uriașe, care construiesc mașini în Shanghai și Berlin, pe lângă instalația sa inițială din Fremont, California, și o serie de alte locații din SUA. Anul trecut, a livrat 1,8 milioane de mașini, ceea ce sugerează că s-a impus ferm ca producător de masă.

Dar, potrivit profesorului Peter Wells, director al Centrului de cercetare a industriei auto de la Universitatea Cardiff, aceasta este o parte a problemei. „Când Tesla a apărut pentru prima dată, avea un produs nou și interesant, un director executiv carismatic și părea un pionierat adevărat”, explică el.

Acum, însă, compania „nu mai este un nou intrat antreprenorial și un perturbator, ci, din ce în ce mai mult, un operator tradițional al industriei, cu toate provocările pe care acest lucru le implică atunci când se confruntă cu o serie tot mai mare de concurenți în același spațiu de piață”.

Alte companii, cum ar fi Nio din China, oferă produse mai interesante, spune profesorul Wells, în timp ce compania chineză BYD oferă performanțe bune la prețuri mai mici. „Practic, lumea a ajuns din urmă Tesla”, spune el.

Nu există nicio îndoială că există o concurență mult mai mare decât înainte. În urma scandalului emisiilor diesel care a cuprins-o în 2015, Volkswagen a început să bage bani în vehiculele electrice.

Și, în timp ce guvernele din întreaga lume au început să analizeze în mod serios eventuale interdicții de vânzare a noilor modele pe benzină și diesel, alți producători consacrați i-au urmat curând. Clienții care caută o mașină electrică cu o autonomie și performanțe decente au acum o mulțime de opțiuni din care să aleagă.

Între timp, în China, factorii de decizie politică au văzut de ani de zile dezvoltarea vehiculelor electrice (VE) ca pe o oportunitate de a prelua o cotă semnificativă din piața globală și au promovat dezvoltarea acestora. Rezultatul a fost creșterea rapidă a unor mărci precum BYD – care a depășit Tesla pentru a deveni cel mai mare producător de mașini electrice din lume la sfârșitul anului trecut.

În același timp, pe măsură ce piața vehiculelor electrice s-a consolidat, în multe părți ale lumii au fost reduse subvențiile pentru a-i ajuta pe consumatori să le cumpere. Acesta ar putea fi unul dintre motivele pentru care creșterea galopantă a vânzărilor de vehicule electrice din ultimii ani a încetinit – și pentru care producătorii sunt nevoiți să scadă prețurile.

Potrivit analistului auto independent Matthias Schmidt, acest lucru a avut cu siguranță un impact asupra Tesla.

„Miniștrii de finanțe care, anterior, erau fericiți să ofere stimulente atractive pentru achiziționarea unui vehicul electric cu baterii într-un mediu de piață care părea gol-goluț, cu o Tesla în ofertă, își „trântesc acum poșetele””, spune el.

O piață în care acest lucru pare să fi avut un efect profund este Germania. Un program de subvenții care oferea mii de euro din costul unui nou vehicul electric a fost brusc încheiat în decembrie.

Vânzările de vehicule electrice de acolo au scăzut brusc în primele trei luni ale acestui an, Tesla suferind o scădere de 36% față de aceeași perioadă din 2023.

Întrebarea care se pune acum este dacă Tesla poate recâștiga impulsul pierdut. Directorul său executiv nonconformist, Elon Musk, pare să își pună speranțele în transformarea companiei într-un lider în domeniul autonomiei vehiculelor – un furnizor de taxiuri robot fără șofer.

Luna trecută, pe site-ul său de socializare X, el a scris: „Nu pariez pe companie, dar a merge până în pânzele albe pentru autonomie este o mișcare evidentă. Orice altceva este ca și cum ar fi variații la o căruță cu cai”.

Cu toate acestea, Musk vorbește despre perspectiva autonomiei complete de foarte mult timp. În 2019, de exemplu, el a promis că, în decurs de un an, pe șosele vor circula un milion de Tesla capabile să acționeze ca robotaxi.

Realitatea, până acum, este mai degrabă diferită. Pachetul „Full Self Driving” de la Tesla rămâne mai puțin decât sugerează titlul său – este încă un sistem „hands on” care necesită ca șoferul să fie atent în permanență.

Căutarea autonomiei depline se potrivește cu identitatea Tesla ca o afacere tehnologică, mai degrabă decât ca un producător de automobile tradițional. Dar criticii lui Musk consideră că este pur și simplu o perdea de fum pentru a distrage atenția de la alte probleme.

Între timp, Tesla a redus prețurile pentru a stimula vânzările și a tăiat costurile și a redus numărul de angajați pentru a-și îmbunătăți marjele. La fel cum ar face orice altă companie auto.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: