Agenția Națională de Administrare Fiscală a scos în SICAP un contract de 16,2 milioane de lei pentru servicii de monitorizare online a prețurilor de transfer între firmele care activează la noi în țară și subsidiare din afară ori entități afiliate, pentru a vedea în ce măsură profitul raportat aici este corect reflectat în taxele plătite tot aici. Firma care va câștiga contractul va trebui să pună la dispoziția Fiscului date complete privind firme și grupuri de firme ce activează în același domeniu de activitate, subsidiare din paradisuri fiscal precum și încrengături cu orice fel de vehicule afiliate corporațiilor cu activități în România, de care aceasta să dispună înainte de a emite acordul de preț în avans.
„Servicii on-line de evaluare a prețurilor de transfer, având ca scop „accesul la baza de date pentru salariații din activitatea de control a ANAF”, pentru Direcția Generală Coordonare Control Fiscal: – identificarea grupurilor de companii care activează în același domeniu de activitate, pentru compararea cu entitatea supusă controlului, pentru a stabili dacă profitul rezultat este corect reflectat în țara noastră și nu este transferat în alte țări cu jurisdicții fiscale mai puțin împovărătoare; – verificarea documentației depuse de contribuabilul care a solicitat emiterea acordului de preț în avans. În acest sens sunt necesare baze de date care trebuie să ofere o privire de ansamblu asupra organizării companiilor multinaționale, utilizând informații sub forma de rapoarte, care sunt prezentate în detaliu, și/sau standardizat, pentru a facilita efectuarea de analize, respectiv monitorizarea și căutarea de companii supuse verificării”, este descrierea licitației.
Din caietul de sarcini, aflăm mai multe detalii privind obiectul contractului. Astfel, monitorizarea va include o bază de date care să ofere informații privind prețurile de transfer pentru minim 34 de milioane de companii din întreaga lume, începând cu anul 2008 și până în prezent, laolaltă cu bilanțurile, conturile de profit și pierdere pentru acestea, precum și structura și dispersia acționariatului.
Monitorizarea are o structură distinctă pe ceea ce privește problema redevenţelor, în sensul că trebuie să prezinte sintetic 70.000 de redevențe plătite de companii din întreaga lume pe variate domenii de activitate.
Monitorizarea online se va întinde pe patru ani, ofertele se deschid în 18 august iar departajarea lor se face în funcție de preț și termenul cât mai redus de acces la baza de date (de la două la cinci zile, de la semnarea contractului).
Problema prețurilor de transfer este îndelungată și complicată în România, dar și în lume. În mod repetat, în România, partidele politice au folosit prețurile de transfer ca reproș la adresa multinaționalelor ce activează local, acuzându-le că exportă profit din România. Din acest an, la nivelul întregului Vest, sunt directive în vigoare care specifică că multinaționalele trebuie să fie taxate cu minim 15% acolo unde fac profitul. Directiva este implementată în aproape fiecare țară din spațiul euroatlantic.
În contabilitatea managerială, conceptul de prețuri de transfer se referă la prețurile la care diviziile unei companii tranzacționează între ele.
În sens fiscal, prețurile de transfer se referă la prețurile la care au loc tranzacțiile cu bunuri sau servicii între părți afiliate din cadrul aceluiași grup de companii / aflate sub control comun (atât persoane juridice, cât și persoane fizice).
Definiția unui grup de companii poate lua diferite forme în funcție de jurisdicția vizată, dar în majoritatea cazurilor se referă la deținerea mai multor companii peste un anumit procent și / sau la controlul a mai multor companii de către aceeași entitate (de jure sau de facto).
Principiul valorii de piață menționează că prețurile aplicate în tranzacțiile intra-grup nu trebuie să difere de cele aplicate în tranzacțiile care au loc între companii care nu fac parte din același grup de companii, dacă sunt observate condiții economice și comerciale similare.