Alianța Renault-Nissan-Mitsubishi va avea 35 de noi modele electrice până în 2030, produse pe platforme comune

renault-nissan-mitsubishi Sursa foto: Renault

Renault, Nissan, şi Mitsubishi au anunțat azi proiectele comune şi planurile de dezvoltare până în anul 2030Sistemul de organizare definit în mai 2020, conform căruia fiecare nouă tehnologie este dezvoltată de un lider de proiect, cu sprijinul celorlalți parteneri, permite ca fiecare membru al Alianței să aibă acces la toate tehnologiile.

În plus, alianța a definit o foaie de parcurs comună pentru anul 2030 concentrată pe vehiculele 100% electrice şi pe mobilitatea inteligentă & conectată, precum şi pe investițiile comune în avantajul celor trei companii membre şi ale clienților lor.

Membrii Alianței au dezvoltat o metodologie de “diferențiere inteligentă” care definește nivelul de elemente comune pentru fiecare vehicul, integrând parametri privind utilizarea resurselor posibile, precum platforme, uzine de fabricaţie sau grupuri motopropulsoare. Această metodologie este completată de o abordare mai strictă în privința diferențierii produselor la nivel de design. De exemplu, pe platforma comună pentru segmentele C şi D vor fi construite cinci modele pentru trei mărci ale Alianței (Nissan Qashqai şi X-Trail, Mitsubishi Outlander, Renault Austral şi un viitor SUV cu șapte locuri).

Membrii Alianței vor spori în viitor gradul de utilizare a platformelor comune de la 60% în prezent la peste 80% din cele 90 de modele de care vor dispune în 2026. Aceasta va permite fiecărei companii să se concentreze mai mult asupra nevoilor clienților, asupra modelelor cele mai profitabile şi asupra piețelor cheie, profitând de inovațiile dezvoltate la nivelul Alianței.

Ca parte a acestei strategii, Mitsubishi Motors îşi va consolida prezența în Europa cu două noi modele, printre care noul ASX, bazat pe un model Renault.

Cinci platforme comune pentru vehicule electrice

Cele trei companii au investit deja peste 10 miliarde de euro în domeniul electrificării. Pe pieţele principale (Europa, Japonia, Statele Unite, China) 15 uzine ale Alianței produc deja componente, motoare şi baterii pentru 10 modele electrice. Până acum au fost vândute peste un milion de vehicule electrice, care au parcurs 30 de miliarde de kilometri.

Alianța va investi în domeniul electrificării 23 miliarde de euro în următorii cinci ani, urmând să lanseze 35 de noi modele electrice până în 2030.

Sursa foto: Renault

90% din aceste modele vor fi construite pe cinci platforme comune, care vor acoperi majoritatea piețelor:

  • CMF-AEV, cea mai accesibilă platformă electrică din lume, pe care este construită Dacia Spring;
  • KEI-EV (vehicul din segmentul mini) – familie de platforme pentru vehicule electrice ultra-compacte;
  • LCV-EV, o familie de platforme pentru vehicule utilitare, ca bază pentru Renault Kangoo şi Nissan Town Star;
  • CMF-EV, o platformă electrică globală şi flexibilă. Va fi inaugurată peste câteva săptămâni ca bază pentru crossover-ul Nissan Ariya EV şi Renault Megane E-Tech Electric. Platforma CMF-EV, cu inovațiile sale tehnice şi potențialul oferit de modularitatea sa, reprezintă un etalon pentru viitoarea generație de vehicule electrice ale partenerilor Alianței. Ea a fost creată pentru a integra şi optimiza toate elementele specifice unui tren de rulare 100% electric, incluzând un motor nou, de înaltă performanță şi o baterie ultra-plată. Până în 2030, peste 15 modele vor fi construite pe platforma CMF-EV, într-un volum de producţie anual de până la 1,5 milioane de unităţi.
  • CMF-BEV, cea mai competitivă platformă compactă electrică din lume, va fi lansată în 2024. Ea va oferi o autonomie de până la 400 km; performanțele sale aerodinamice sunt remarcabile, permițând reducerea costurilor cu până la 33% şi consumul de energie cu peste 10% faţă de actualul Renault ZOE. Pe această platformă vor fi construite anual 250.000 de vehicule sub mărcile Renault, Alpine şi Nissan. Printre acestea se numără Renault R5 şi noul model electric compact care va înlocui Nissan Micra. Acesta va fi produs în centrul industrial Renault ElectriCity din Nordul Franței.

Strategie comună în privința bateriilor şi o capacitate de producţie planificată de 220 GWh

Companiile membre au decis să adopte o strategie comună la nivel de Alianță în privința bateriilor, ceea ce a condus, printre altele, la selectarea unui furnizor comun de baterii pentru Renault şi Nissan pe pieţele principale.

Membrii Alianței lucrează cu partenerii comuni pentru a reduce cu 50% costul bateriilor până în 2026 şi cu 65% până în 2028.

La nivelul anului 2030, Alianța va dispune de o capacitate totală de producţie a bateriilor de 220 GWh în uzinele sale specializate din întreaga lume.

Alianța vizează de asemenea dezvoltarea tehnologiei bateriilor integral solide (ASSB). Rolul de lider în acest domeniu va fi asumat de Nissan, rezultatele obținute urmând să fie disponibile pentru toți membrii Alianței.

Bateriile ASSB vor avea o densitate a energiei dublă faţă de generația actuală de baterii litiu-ion. Timpul de încărcare va fi, de asemenea, redus la o treime, permițând clienților să parcurgă distanțe mai mari la volanul mașinilor lor.

Scopul este de a se ajunge la o producţie în masă a bateriilor ASSB la jumătatea anului 2028. În perspectivă, se vizează reducerea costurilor până la 65 dolari pe kWh, ceea ce va face ca vehiculele electrice să aibă costuri echivalente vehiculelor cu motor termic, accelerând astfel tranziția către mobilitatea electrică.

Nissan Leaf / Sursa foto: www.nissan.co.uk

Spre deosebire de alți actori din industrie, membrii Alianței au decis să dețină controlul integral atât asupra hardware-ului cât şi a software-ului, ceea ce permite monitorizarea stării bateriei şi îmbunătățirea tehnologiei.

Recent a fost încheiat un acord cu reţeaua Ionity care va permite clienților Alianței să aibă acces, la un preț preferențial, la reţeaua de încărcare ultra-rapidă din Europa a companiei.

25 de milioane de vehicule conectate la cloud-ul alianței până în 2026

Dispunând de o experiență de 20 de ani în domeniul sistemelor avansate de asistenţă la conducere (ADAS) şi al conducerii autonome, Alianța continuă să investească în dezvoltarea tehnologiilor menite să ofere cel mai înalt nivel de siguranță la volan, un exemplu în această privință fiind oferit de apreciatul sistem ProPILOT, dezvoltat de Nissan.

La orizontul anului 2026, 45 de modele ale Alianței, produse în peste 10 milioane de exemplare, vor fi echipate cu sisteme autonome de conducere.

În prezent, 3 milioane de vehicule sunt conectate la Cloud-ul Alianței, derulând schimburi permanente de date.

Până în 2026, peste 5 milioane de sisteme de Cloud ale Alianței vor fi livrate în fiecare an, ceea ce va face ca numărul vehiculelor conectate aflate în circulație să ajungă la 25 de milioane. Alianța va fi primul producător original de echipamente (OEM) la nivel global care va introduce ecosistemul Google în vehiculele sale.

Alianța va dezvolta totodată o arhitectură electronică şi electrică centralizată unică, cuprinzând aplicațiile electronice de hardware şi software pentru a oferi un nivel optim de performanță. Liderul acestui proiect va fi Renault.

De asemenea, alianța va lansa în 2025 primul său vehicul al cărui software va putea fi integrat în ecosistemul digital al clienților, oferindu-le acestora o experiență personalizată, servicii noi şi costuri de întreținere reduse. Vehiculele de acest tip vor putea comunica cu obiectele conectate, cu utilizatorii şi cu infrastructura de încărcare, deschizând noi oportunități atât pentru clienți cât şi pentru companiile membre ale Alianței.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: