Agenția de rating Fitch a menținut ratingul și perspectiva de rating stabilă pentru România

Fitch agentie rating Sursa foto Fitch Sursa foto: Fitch

Agenția de rating Fitch a menținut rating-ul pentru România și perspectiva de rating, la stabilă, deși a revizuit în sus traiectoria deficitului bugetar.

Fitch subliniază deficitele bugetare mai mari. „Deficitul bugetar (în termeni ESA) în 2023 este estimat la 6,1% din PIB, practic neschimbat față de 2022 și mult peste ținta inițială a guvernului de 4,4% din PIB. Am revizuit în sus traiectoria deficitului pe termen mediu, având în vedere poziția inițială mai puțin favorabilă și majorările semnificative ale pensiilor legiferate în ianuarie și septembrie 2024, cu un impact estimat de relaxare fiscală de 1,8% din PIB în 2025. Fitch estimează deficite publice de 6% din PIB în 2024 și de 6,4% din PIB în 2025”, arată agenția de rating.

Fitch se așteaptă la o consolidare fiscală semnificativă pe termen mediu, ajutată de reintroducerea normelor fiscale ale UE, deși există riscuri semnificative, având în vedere incertitudinile actuale în legătură cu planurile fiscale post-electorale, iar derapajele fiscale recente au afectat în mod negativ credibilitatea politicilor.

Fitch estimează că datoria publică generală va crește la 53,3% din PIB în 2025, de la 48% din PIB în 2023, dar încă sub mediana actuală ‘BBB’ de 57,5%. În ultimii ani, creșterea nominală puternică, datorată în parte unei inflații mai mari, a ajutat la limitarea creșterii datoriei, dar revizuirile în sens ascendent ale previziunilor privind deficitul și încetinirea semnificativă a creșterii nominale au plasat datoria/PIB pe o traiectorie ascendentă.

Ritmul de creștere al economiei românești a încetinit în 2023, la fel ca în cazul majorității membrilor UE. PIB-ul mediu anual a fost de 2% în 2023, potrivit datelor preliminare, față de 4,1% în 2022. Cu toate acestea, creșterea PIB-ului este în continuare mai puternică decât media UE, ilustrată de o creștere anuală de 1% (ajustată sezonier) în 4T23, comparativ cu 0,3% în UE. Fitch prognozează o creștere de 3% în 2024 și 2025, comparativ cu prognoza zonei euro de 0,7% și, respectiv, 1,7%, și în conformitate cu mediana actuală “BBB” de 3,1%.

Intrările mari de fonduri UE, inclusiv fondurile de coeziune din noul cadru financiar multianual (2021-2027) și fondurile de redresare și de reziliență, vor rămâne factori-cheie de creștere și de investiții pe termen mediu, afirmă agenția de rating. Dincolo de stimularea directă a cererii, fondurile UE ar trebui, de asemenea, să îmbunătățească potențialul de creștere al economiei, accelerând recuperarea decalajelor față de nivelul UE.

Inflația a scăzut mai rapid decât se aștepta în 2S23, în principal datorită dinamicii favorabile a prețurilor la alimente. Inflația (IPC) a fost de 6,6% în decembrie 2023, cu peste 10pp sub vârful de 16,8% din noiembrie 2022, dar încă semnificativ peste ținta de inflație de 2,5% +/-1pp a Băncii Naționale a României. Presiunile subiacente asupra prețurilor sunt mai persistente, după cum semnalează inflația de bază care se situează în mod constant peste IPC din aprilie 2023. Fitch preconizează că inflația IAPC va ajunge la 5,1% în 2024 și la 3,5% în 2025, cu riscuri înclinate spre creștere.

Marea coaliție a celor mai mari două partide (Partidul Social Democrat și Partidul Național Liberal), formată în noiembrie 2021, s-a dovedit stabilă, în timp ce țara se pregătește pentru patru alegeri în acest an: Alegeri europene și municipale în iunie și alegeri prezidențiale și generale programate până la sfârșitul anului 2024. Relaxarea fiscală preelectorală a partidelor aflate la guvernare, în primul rând creșterile nefinanțate ale pensiilor programate odată cu alegerile generale, susțin riscurile fiscale pe termen mediu.

Anul trecut, în noiembrie, Fitch avertiza că noua lege a pensiilor din România ar putea reprezenta un risc fiscal pe termen mediu. 

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: