Modernizarea infrastructurii aeroportuare, creşterea gradului de siguranţă şi securitate, respectiv extinderea şi eficientizarea terminalului de pasageri nr.1 sunt trei proiecte realizate cu fonduri europene, în valoare de 70 milioane de euro, la Aeroportul Oradea, scrie Agerpres.
„Sunt trei proiecte care însumează valori de peste 70 de milioane de euro şi care au vizat aducerea în prezent a infrastructurii aeroportuare orădene, creşterea capacităţii operaţionale, precum şi realizarea armonizarea infrastructurii noastre cu standardele de siguranţă impuse de reglementările europene. Vreau să mulţumesc partenerilor noştri, Consiliului Judeţean Bihor, ca autoritate tutelară, precum şi Ministerului Transporturilor”, a precizat, vineri, directorul general al Aeroportului Oradea, Răzvan Horga.
Vicepreşedintele CJ Bihor, Călin Gal, a afirmat că ultimii trei ani au fost dificili, dar s-a reuşit, după identificarea fondurilor pentru dezvoltarea aeroportului, semnarea contractelor de finanţare şi derularea proiectele într-un timp record, un an şi jumătate pentru execuţie.
„Au fost trei proiecte importante, o finanţare totală de circa 450 de milioane de lei, din care 85% sunt fonduri nerambursabile. Din fericire, chiar dacă am suplimentat cu bani din bugetul propriu al CJ şi din credite luate pe care le-am închis deja, în aprilie-mai ne-am încasat rambursările de la ministere şi, practic, am închis tot ce înseamnă finanţare. În acest moment, aeroportul poate lucra cu toate forţele”, a explicat Călin Gal.
În paralel, CJ a reuşit să atragă un investitor privat, CTP România, care a realizat şi Terminalul cargo, pentru mărfuri, situat în vecinătatea aeroportului, în valoare de peste 33 de milioane de euro. Recepţia finală a avut loc miercuri, 12 iunie.
„Cred că toate aceste proiecte, atât pentru siguranţă şi securitate – gardul perimetral inteligent, drumul perimetral pentru acces, împreună cu noul terminal pentru călători şi extinderea pistei, dar şi terminalul cargo -, au creat, în mod integrat, tot hub-ul de dezvoltare, economic, aeroportuar. Desigur, alături de hub-ul din Episcopia pe zona de transport mărfuri pe cale ferată/rutieră, toate vor oferi condiţii de dezvoltare de care avea nevoie acest oraş şi judeţ”, a declarat Călin Gal.
Secretar de stat în Ministerul Transporturilor din martie 2021, orădeanul Adrian Foghiş (fost director ale Zonei Metropolitane Oradea) a menţionat că aceste proiecte au fost pregătite din anul 2019 şi a felicitat autorităţile implicate şi constructorii pentru finalizarea lucrărilor.
„Apreciez munca depusă în această perioadă, pentru că, aşa cum ştim, a fost ultima oportunitate de finanţare prin intermediul fondurilor europene. Din păcate, programul operaţional transport actual şi viitor nu vor mai permite acest tip de investiţii cu finanţare nerambursabilă. Ca atare, se cuvine să felicităm colegii noştri implicaţi, reprezentanţi ai autorităţilor locale, proiectanţi, constructori şi colegii de la aeroport, pentru că au făcut posibilă partea de implementare cu succes a acestor investiţii. Succes şi număr cât mai mare de pasageri”, a transmis Adrian Foghiş.
Secretarul de stat a arătat că au fost finanţate 63 de proiecte pe această axă, depuse iniţial de 15 aeroporturi, la care s-a adăugat şi aeroportul privat de la Tuzla.
„La ora actuală, într-adevăr, nu toate proiectele au reuşit să fie închise, din punct de vedere al recuperării cheltuielilor nerambursabile. Pentru că, aşa cum a subliniat şi vicepreşedintele Gal, limita de eligibilitate în cadrul acestui program POIM 2014-2020 a fost sfârşitul anului 2023. Toate cheltuielile care au fost operate pentru a finaliza aceste investiţii au trebuit suportate din bugetul local. Deci, a fost o provocare şi un efort intens la nivel de ţară pentru a maximiza intensitatea nerambursabilă a acestor investiţii”, a conchis Adrian Foghiş.
Managerul proiectului de extindere, modernizare şi eficientizare energetică a aeroportului, Ionuţ Boldan, şi directorul general adjunct al Aeroportului Oradea au amintit obiectivele realizate prin cele trei proiecte, mediatizate şi cu alte ocazii, explicaţii urmate de o vizită pe teren.