Acţiunile Rivian Automotive au crescut cu peste 26% la debutul de miercuri la bursa din New York, conferind companiei o evaluare de 91 de miliarde de dolari, peste evaluările Ford şi General Motors, într-una dintre cele mai mari oferte publice iniţiale din acest an, transmite CNBC, citat de news.ro.
Rivian a stabilit marţi seara preţul acţiunilor din ofertă la 78 de dolari pe unitate, peste intervalul anunţat, de 72 – 74 dolari pe unitate.
Acţiunile au început tranzcţiile la nivelul de 106,75 dolari pe unitate, conferind companiei o evaluare de 91 de miliarde de dolari, superioară evaluărilor Ford (77 de miliarde de dolari) şi General Motors (87 miliarde de dolari).
Rivian, care este susţinută de Amazon și de Ford, a atras un interes mare din partea investitorilor care vor să profite de piaţa vehiculelor electrice care se dezvoltă rapid.
Dar compania trebuie încă să îşi stabilească un model de afaceri şi anticipează venituri de până la 1 milion de dolari în trimestrul al treilea.
Participaţia de 20% deţinută de Amazon la Rivian valorează acum circa 17 miliarde de dolari, iar cea de 12% a Ford peste 10 miliarde de dolari.
Amazon a anunţat în septembrie că investiţiile sale în acţiuni, inclusiv în Rivian, valorează 3,8 miliarde de dolari. Două luni mai târziu, doar participaţia la Rivian valorează de cinci ori mai mult în urma listării.
Amazon a comandat 100.000 de vehicule Rivian care vor fi livrate până în 2030. Companiile intenţionează să aibă în circulaţie 10.000 de vehicule pentru livrări cel mai devreme anul viitor.
În afara flotei de business, Rivian a devansat Tesla, GM şi Ford cu un vehicul pickup integral electric, R1T. Compania intenţionează să lanseze în decembrie un SUV electric cu şapte locuri, R1S, potrivit unui prospect din octombrie.
Directorul general al Rivian, RJ Scaringe, care deţine un titlu de doctorat din partea Sloan Automotive Laboratory, de la Massachusetts Institute of Technology, a fondat Rivian în 2009.
Sediul companiei este în Irvine, California, şi are o fabrică de asamblare de vehicule în Normal, Illinois. Compania spune că fabrica sa din Illinois are capacitatea de a produce până la 150.000 de vehicule pe an. Aproximativ 65.000 dintre acestea ar trebui să fie camionete şi SUV-uri R1T, iar aproximativ 85.000 ar trebui să fie camionete pentru livrări comerciale RCV ale companiei, a spus Rivian în documentele financiare.
Dar Rivian nu a început încă să genereze venituri reale. Rivian a declarat în prospectul său că va pierde până la 1,28 miliarde de dolari în al trimestrul al treilea, în timp ce veniturile vor varia de la zero la 1 milion de dolari. De asemenea, încă nu a produs vehiculele electrice în volume foarte mari.
Nu este clar cât de repede poate creşte producţia, mai ales pe fondul penuriei globale de cipuri şi a constrângerilor portuare care i-au afectat pe producătorii de automobile în acest an.
Rivian a declarat că are un stoc de comenzi anticipate pentru 55.400 de vehicule R1T şi R1S, de la clienţii din America de Nord, şi că intenţionează să le livreze până la sfârşitul anului 2023.
Noua legislaţie care aşteaptă semnarea preşedintelui Joe Biden va oferi subvenţii federale de 7,5 miliarde de dolari pentru construirea unei reţele naţionale de staţii de încărcare a vehiculelor electrice, iar Rivian ar putea beneficia de acest plan.
Scaringe a subliniat că vehiculele Rivian sunt ideale pentru oamenii cu simţul aventurii şi cu dragoste pentru aer liber. Ca atare, compania plasează staţii de încărcare în destinaţii îndepărtate, cum ar fi parcurile de stat sau naţionale.
Rivian număra 6.274 de angajaţi la sfârşitul lunii iunie.