Achiziție centralizată de 8.000 de mașini pentru 450 de instituții de stat. Contract de 200 de milioane de euro

masini flota auto leasing

Oficiul Național pentru Achiziții Centralizate a scos în SICAP un contract-cadru pe 26 de luni ani cu o valoare cuprinsă între 50 și 200 de milioane lei pentru cumpărarea a până la 8.000 de autovehicule cu motorizare clasic, benzină și motorină, dar și electrice și/sau hibride. Sunt 450 de instituții de stat beneficiare, care apar listate în ordine alfabetică în descrierea licitației, pentru fiecare fiind alocate un anumit număr de autovehicule. Cele mai multe mașini sunt din categoria tradițională, cu motor termic pe benzină și motorină, iar achizițiile sunt prevăzute a începe cu anul viitor, după ce se se termină cu eventualele contestații.

Valoarea contractului este cuprinsă între 50.628.953 și 193.864.429 euro.

Sunt patru loturi în contract, astfel: „Lotul 1 – 1.956 autovehicule clasă compactă; motor termic/ hibrid (M1);  Lotul 2 – 2.833 autovehicule SUV/ Mini SUV/ crossover; motor termic / hibrid (M1/ M1G); Lotul 3 – 2.030 autovehicule motor PHEV (Plug-in Hybrid) (M1); Lotul 4 – 1.215 autovehicule cu motor electric (M1)”.

Autoritatea contractanți estimează între doi și cinci operatori economici pentru fiecare lot scos la licitație, dar o singură firmă poate licita și câștiga toate cele patru loturi.

Ofertantul trebuie să demonstreze că, în ultimii 3 ani, a furnizat produse similare cu cele ce fac obiectul contractului a căror valoare cumulată se ridică la 500 unități în cazul Lotului 1, 800 unități în cazul Lotului 2, 250 unități în cazul Lotului 3,  215 unități în cazul Lotului 4.

Din Caietul de Sarcini, aflăm că ONAC face actuala achiziție pentru simplifica cumva achizițiile de auto ale insituțiilor de stat, în sensul în care acestea să nu facă separat și periodic cumpărăturile de mașini, ci acestea să fie aduse la nivel central și apoi împărțite pe fiecare instituție, o dată la un număr mai mare de ani. ONAC nu se bazează pe solicitările fiecărei instituții, ci, mai degrabă, pe un istoric de ani a achizițiilor de autovehicule. Cu alte cuvinte, cam cum s-au fcăut, ca număr, cumpărăturile de mașini pe fiecare instituție, cam la fel vor fi alocările și la actualul contract-cadru.

Ce a mai aflat ONAC din consultările și datele trimise de instituții:  “i. în ceea ce privește autovehicule cu motorizare tradițională (loturile nr. 1 și 2) – acestea reprezintă un punct principal de interes pentru achiziția centralizată. Astfel, pentru acestea se anticipează:

  1. că urmează a fi încheiate contracte subsecvente în volume repartizate echilibrat pe parcursul celor 2 ani calendaristici ai acordului-cadru centralizat (2023 și 2024), cu o probabilitate ridicată ca volumele totale achiziționate să se apropie de cantitatea maximă a acordului-cadru pentru primele 2 loturi (așa cum sunt acestea prezentate mai sus).
  2. că probabilitatea cea mai ridicată este ca majoritatea achizițiilor să se realizeze în perioada martie – iunie a fiecărui an calendaristic, ținând cont de legislația specifică aferentă angajării cheltuielilor publice, care presupune că, pe de-o parte, trebuie să fie aprobat bugetul anual pentru a putea încheia un contract subsecvent iar, pe de altă parte, este necesar ca livrarea și plata produselor să se realizeze în cadrul aceluiași an bugetar….
  3. în ceea ce privește autovehicule nepoluante (loturile nr. 3 și 4), gradul de predictibilitate este mai scăzut , având în vedere că, în procesul de colectare a necesităților, formularul electronic care a stat la baza acestui proces a conținut o condiționare referitoare la necesitatea de a fi respectată ținta de 18.7% prevăzută la art. 4 alin. (1), lit. a) din OUG nr. 71/2021 (țintă care a fost ridicată la 21,7% prin PNRR aprobat de Comisia Europeană) cu privire la ponderea vehiculelor ușoare nepoluante din totalul celor achiziționate.

De asemenea, nivelul foarte puțin dezvoltat la care se află infrastructura de încărcare a autovehiculelor nepoluante, a fost semnalat ca fiind un factor descurajator în realizarea unor achiziții de autovehicule de tipul celor care fac obiectul loturilor nr. 3 și 4, o eventuală creștere a volumelor achiziționate fiind în legătură directă cu anvergura și randamentul infrastructurii de încărcare”,

În traducere, instituțiile statului vor mașini pe benzină și motorină, cele electrice nu le interesează așa de mult, pentru că presupun probleme suplimentare în ceea ce privește încărcarea și autonomia.

Ofertele se deschid în 8 august, departajarea lor se face în funcție de preț, garanția extinsă și opționalele propuse.

ONAC a fost înființată în 2018, ca instituție care să facă la nivel centralizat achizițiile majore ale instituțiilor de stat, pentru eficientizarea operațiunilor și obținerea celui mai bun preț de la furnizori.

Vizate de ONAC sunt produse si servicii, astfel: a) combustibili pentru parcul auto; b) hartie A4 si A3; c) mobilier pentru birou; d) hardware; e) produse de papetarie si birotica; f) autovehicule; g) corpuri de iluminat pentru interior; h) produse de curatenie; i) servicii de telefonie mobila; j) servicii de curatenie pentru sedii; k) alte produse și servicii standardizabile și cu volum mare, in functie de priorități, stabilite prin memorandum, aprobat de Guvern.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

  1. În traducere, instituțiile statului, au o autobaza uriasa proprie fiecare.
    De ce sa nu risipim bani publici pentru niste neica nimeni pusi la butoane de Coalitia contra naturii?
    Unde sunt economiile Guvernului la achizițiile de bunuri si servicii?
    Faimoasa si mult trambitata reducere de cheltuieli!
    Nu – i jaf pe bani publici?

  2. Institutiile statului nu au fost intrebate de particularitatile specifice activitatii pentru achizitionarea acestor masini! Creiere! Foarte inteligenti! Bataie de joc, cheltuirea banului public in mod iresponsabil!

Comments are closed.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.