10 utilaje cu sare și clorură de calciu au acționat duminică pe Autostrada A1 Sibiu-Boița, iar la momentul accidentului, în condiții de ploaie înghețată, carosabilul nu era acoperit cu polei, a transmis miercuri, CNAIR la solicitarea Economedia. Totodată, Compania de Drumuri arată că, la o oră și jumătate de la emiterea codului galben de ploaie înghețată (freezing rain) au fost transmise mesajele de avertizare de panourile electronice de informare cu mesaje de reducere a vitezei la 60 km/h. zona viaductelor fiind cu risc mai mare de îngheț. În accidentul de duminică noaptea au fost implicate șase autovehicule, una dintre mașini (BMW) având anvelope de vară și uzate. După carambol, unul dintre șoferi a sărit peste parapetele de protecție dintre căile autostrăzii fără să-și dea seama că este spațiu gol, iar salvatorii de la ISU nu au mai putut face nimic.
,,Pe tronsonul de autostradă Sibiu-Boița serviciile de deszăpezire sunt asigurate de utilajele și personalul SC TREDECO HOLDING SRL. În acest sens, prestatorul a intervenit în seara zilei de 29.01.2023 cu 7 utilaje dotate cu lamă și răspânditor de sare, 1 utilaj multifuncțional dotat cu lamă și răspânditor de sare, 1 încărcător frontal și 1 autoturism 4X4 pentru deplasarea personalului. În seara zilei de 29.01.2023 utilajele au răspândit pe sectorul Sibiu – Boița 70 de tone de sare și 1,5 tone de clorură de calciu (fulgi). CNAIR, prin DRDP Brașov, a intervenit cu 1 utilaj multifuncțional cu 5 tone de sare și o tonă de clorură de calciu (lichidă).” a transmis CNAIR.
Economedia a întrebat CNAIR când au fost transmise mesajele pentru avertizarea șoferilor asupra condițiilor de carosabil alunecos și risc de polei :
,,Panourile VMS au afișat mesajul: Carosabil Umed/Reduceți viteza, precum și pictograma conținând indicatorul fig. C29 – Viteza maximă legală 60km/h, încă din data 28.01.2023 (sâmbătă) pentru că în zonă au fost precipitații mixte. Mesajul a fost schimbat în seara zilei de 29.01.2023, la ora 20:30, cu mesajul Ploaie Înghețată/Carosabil Umed/Reduceți viteza, precum și pictograma conținând indicatorul fig. C29 – Viteza maximă legală 60km/h. menționăm că ultimul panou VMS care afișa aceste mesaje pe calea 2 se află la km 228+360 (cu 1,36 km înainte de zona producerii accidentului).”
Totodată, Economedia a solicitat CNAIR să precizeze de ce nu s-a decis închiderea preventivă a autostrăzii :
,,Ce măsuri a luat CNAIR de la momentul avertizării de ploaie înghețată, când s-a făcut revizia A1 Sibiu-Boița și de ce nu a fost restricționată/închisă circulația.
La ora 18:35, Șeful Secției Autostrăzi Sibiu, a dispus acționarea preventivă pe toate sectoarele de autostradă administrate, prin răspândirea de material antiderapant, imediat după începutul ploii . Codul Galben de Ploaie înghețată a fost emis ulterior de ANM, la ora 18:59. Înainte de producerea accidentului, s-a mai acționat de 2 ori pe tronsonul în cauză (ATB-urile ieșind din bază la ora 18:43 și respectiv 19:31). Suplimentar față de acestea, o baterie formată din 2 ATB-uri acționau cu sare și clorură de calciu, pentru a asigura desfășurarea traficului (ATB-urile ieșind din baza de deszăpezire la ora 20:24). După efectuarea anchetei la fața locului și îndepărtarea autovehiculelor avariate de pe carosabil, s-a procedat la răspândirea de material antiderapant (sare și clorură de calciu) pe ambele căi de rulare, până la ora 03:00, când, împreună cu reprezentanții Biroului de Poliție Autostrada A1 Râmnicu Vâlcea – Deva, s-a considerat că traficul rutier se poate desfășura în condiții de siguranță, deschizându-se traficul pe sectorul în cauză. Toate aceste date pot fi verificare prin registrele GPS cu care sunt dotate toate utilajele de deszăpezire. Datorită faptului că am avut permanent utilaje în acțiune pe tronsonul afectat, iar autovehiculele care circulau având o conduită preventivă, nu se aflau în niciun pericol, nu a fost solicitată închiderea tronsonului de autostradă.”