Lucrările pentru redeschiderea liniei de tren București – Giurgiu continuă și în sezonul rece cu progrese foarte bune pe sectorul Comana – Grădiștea, tronsonul care include și cea mai dificilă lucrare de artă de pe întreaga linie, noul pod feroviar peste Argeș de la Grădiștea, viaduct cu o lungime de 1,1 kilometri. Constructorul PORR (Austria) a lucrat susținut în ultimele două săptămâni, potrivit analizei de șantier pe care a publicat-o romaniaferoviară.ro, asociație care monitorizează investițiile din domeniul feroviar.
Linia București – Giurgiu, inaugurată în 1869, este prima linie de tren din România (acelor timpuri), dar este închisă din 2005 de la prăbușirea Podului peste Argeș de la Grădiștea. Din 2005 până în 2020, când a fost semnat contractul cu antreprenorul din Austria, Ministerul Transporturilor nu a făcut eforturi pentru a asigura legătura feroviară între Giurgiu și București pe linia directă, timp în care patronii firmelor de microbuze au făcut profituri uriașe. Finalizarea lucrărilor este estimată pentru august-septembrie 2023 (24 de luni pentru execuție conform contractului), potrivit estimărilor oficiale.
Constructorul a adus și un tren de lucru pentru burarea liniei. „De regulă majoritatea șantierelor intră în “stand-by” în perioada 20 decembrie – 20 ianuarie pentru pauza cauzată de sărbătorile de iarnă, de data asta nu s-a întâmplat așa, se lucrează în continuare pe linia 102 în ritm susținut iar evoluțiile față de acum 2 săptămâni sunt spectaculoase. PORR Construct și asociații au lucrat foarte mult pentru eliminarea zonei mlăștinoase de la intrarea în pădurea Gurbanului, lucrările de regularizare și stabilizarea terenului sunt finalizate și le vedem acum împreună pe România Feroviară. Nu am înțeles de ce s-a mers mai departe cu firul 2 din stânga care face parte din linia dublă dezafectată care traversează Parcul Natural Comana, cel mai probabil va fi linie de remizare pentru locomotivele de rezervă sau remizare automotoare “charter” care vor veni cu turiști în Comana. Chiar dacă suntem deja în săptămâna Crăciunului, activitatea în Gara Comana era mai mult decât intensă, am văzut pentru prima oară trenul de lucru care a realizat o burare preliminară a liniei directe și acum aștepta un transport de piatră spartă pentru a realiza burarea pe linia 2 și 3 abătută din “Cap X. La Grădiștea, imaginile chiar sunt spectaculoase! Viaductul de 1.5km începe să prindă contur iar evoluția față de acum 2 săptămâni este incredibilă, grinzile și predalele din beton sunt montate pe 80% din viaductul de pe malul drept al râului Argeș”, arată analiza.
Contractul pentru Modernizarea Liniei Bucureşti Nord – Jilava – Giurgiu Nord – Frontieră are o valoare de 472 milioane lei, iar durata de execuţie este de 24 de luni. Pentru redeschiderea liniei sunt prevăzute doar lucrări de reparaţii, nu şi dublare sau electrificare, acestea fiind incluse în etapa II-a a proiectului.
Cea mai dificilă lucrare de artă va fi noul pod peste Argeş, lungime totală de 1.131 metri, cu o deschidere centrală de 145 de metri, a doua după cea a Podului de la Cernavodă. „În zona râului Argeş, traversarea va fi asigurată printr-o suprastructură de cale simplă, tip grindă cu zăbrele, cu deschideri de 70m+145m+70m, cuvă de balast. Pe malul stâng al Argeşului (direcţia Bucuresti) se vor executa viaducte de acces cu 8 deschideri de 30 m, iar pe malul drept (direcţia Giurgiu) se vor executa viaducte de acces cu 23 deschideri de 30 m şi 3 deschideri de 33 metri. Prezentul proiect este corelat cu proiectul IPTANA de amenajare a râurilor Argeş şi Dâmboviţa pentru navigaţie şi alte folosinţe”, arată memoriul pentru acordul de mediu din 2017 care lua în calcul redeschiderea discuţiei despre canalul Bucureşti – Dunăre.
Despre istoria de 153 de ani a primului drum de fier românesc, Economedia a scris aici.