Guvernul aprobă în ședința de luni exproprierile necesare pentru proiectul Drumului Expres Cluj-Napoca – Autostrada Transilvania, o șosea cu o lungime de aproximativ 5 kilometri care va permite legătura mai rapidă cu Autostrada A3, potrivit anunțului Executivului. Șoferii care vor să intre în Cluj-Napoca din Autostrada Transilvania pot folosi doar nodurile de la Turda și Gilău, dar parcurg o distanță destul de mare pe DN 1 prin Feleacu și Florești, ambele rute foarte aglomerate, iar Drumul Expres prin Tureni va facilita accesul. Investiția este estimată la aproximativ 660 de milioane lei cu o durată de execuție de 18 luni. Dacă Guvernul nu face exproprierile până la sfârșitul anului, despăgubirile către proprietari se acordă conform grilelor notariale din 2023 după cum Economedia a arătat aici.
Pentru Drumul Expres Cluj-Napoca – Autostrada Transilvania, parte a „Someș Expres”, Guvernul va aproba luni exproprierea a 655 de imobile cu o suprafață de 750.000 mp. Valoarea despăgubirilor este de 1,6 milioane lei.
„Drumul Expres va asigura legătura dintre 2 căi principale de transport: autostrada A3 (Turda) și drumul național european DN1/E81 în zona localităţii Tureni, degrevând traficul greu şi de tranzit din Municipiul Turda, scurtând timpii de parcurs între zona metropolitană Cluj și Autostrăzile A10 Turda – Sebeş și A3 Transilvania, contribuind
la reducerea emisiilor de noxe din mediul urban al municipiului Turda care este traversat în prezent de DN1 şi DN 15.
Sectorul de drum promovat pentru realizarea conexiunii dintre Autostrada A3 (zona Turda) şi DN 1(zona Tureni) face parte din proiectul Drum Expres Turda – Halmeu, sub denumirea Drumul Someșului/Someș Expres ce este identificat în cadrul Master Planului General de Transport aprobat”, arată Proiectul de Hotărâre de Guvern.
Drumul expres care va face legătura între Autostrada Transilvania și Tureni (DN 1) va avea o lungime de 5 kilometri, iar costul estimat este de 663 de milioane de lei cu o durată de construire de 18 luni. Profilul este de drum expres cu o lățime a benzii de circulație de 3,5 metri, un acostament lat de 2,25 metri și spațiu median de 3 metri lățime unde se montează separatoarele de sens. Sunt prevăzute 7 poduri și viaducte din care cel mai lung va fi la kilometrul 4 peste Valea Racilor, un viaduct cu 6 deschideri și o lungime totală de 258 de metri din care tablierul are 246 metri.
La intersecția cu DN 1 va fi prevăzut un nod rutier tip trompetă. Traseul în plan: începe din autostrada A3, unde este amenajat un nod rutier tip trompetă simplă ce este prevăzut cu bretele de intrare ieșire cu câte două benzi pe sens:
– bretea Gilău – Tureni – lungime = 1.487 m;
– bretea Tureni – Turda – lungime = 1.052 m;
– bretea Turda – Tureni – lungime = 1.297 m;
– bretea Tureni – Gilău – lungime = 1.189 m.
Lungimea totală a bretelelor la nodul cu autostrada A3 este de 5,025 km.
Traseul sub-traversează autostrada A3 la km 1+000 pe sub pasajul existent al autostrăzii de la km A3 21+880, intersectează drumul județean DJ 103Z la km 3+087, câteva drumuri agricole/vicinale la km 0+260, km 0+400, km 2+850, km 3+620, km 3+640, km 3+870, km 4+270, km 4+525, km 4+560, unele necesitând restabilirea traseului, și traversează râul Valea Racilor la km 4+410 printr-un viaduct. Între km 0+640 – km 1+350, traseul se suprapune peste râul Negroteasa, care se va devia pe o lungime de 1033 m.
Drumul expres intersectează drumul național DN 1 la km 457+750 unde este prevăzută amenajarea unui nod rutier tip trompetă simplă, având prevăzute bretele de intrare – ieșire cu câte două benzi pe sens pe relațiile Cluj – A3 și A3 – Cluj, iar pe relațiile Turda – A3, A3 – Turda bretelele vor fi prevăzute cu câte o banda pe sens:
Nod DN 1 – Bretea A3 – Cluj – lungime = 756 m;
Nod DN 1 – Bretea Cluj – A3 – lungime = 833 m;
Nod DN 1 – Bretea A3 – Turda – lungime = 548 m;
Nod DN 1 – Bretea Turda – A3 – lungime = 612 m.
Lungimea totală a bretelelor la nodul cu DN1 este de 2,748 km, potrivit ministerului de resort. La începutul anului, proiectul înregistra o nouă întârziere din cauza unui aviz de gospodărire a apelor (detalii aici).