Europenii au cumpărat de Black Friday smartphone-uri, decoraţiuni de Crăciun, pulovere şi bijuterii. Retailerii sunt pesimiști în ceea ce privește vânzările de sărbători

Black Friday Sursa: Pixabay

Europenii au cumpărat în weekendul de Black Friday smartphone-uri, decoraţiuni de Crăciun, pulovere şi bijuterii, dar perspectivele pentru sezonul sărbătorilor au rămas întunecate, au declarat retailerii citaţi de Reuters, transmite News.ro.

Un sondaj efectuat de asociaţia germană a comercianţilor cu amănuntul HDE, care reuneşte 400 de companii, a arătat că puţin peste jumătate dintre comercianţi au declarat că sunt încă nemulţumiţi de vânzări, săptămâna trecută, faţă de aproximativ 30% care au fost mulţumiţi.

Comercianţii cu amănuntul din Europa se tem că sezonul comercial de Crăciun ar putea fi cel mai rău din cel puţin un deceniu, deoarece cumpărătorii reduc cheltuielile, afectaţi de inflaţia de două cifre şi de creşterea facturilor pentru energie.

Cu toate acestea, primele indicii sugerează că Black Friday a oferit o oarecare uşurare.

”Afacerile au crescut în mod clar în weekend”, a declarat directorul general al HDE, Stefan Genth, într-un comunicat.

În Ţările de Jos, datele din tranzacţiile cu cardul de credit şi din magazinele online au arătat o creştere puternică de la an la an pentru săptămâna de Black Friday, deşi inflaţia de 15% din Olanda a jucat un rol important.

Datele de la International Card Services au arătat că numărul tranzacţiilor din Olanda a crescut cu 12% şi cheltuielile cu 30%, pe ansamblul săptămânii.

Achiziţiile mari, cum ar fi electronice şi mobilier, au fost rare.

Cele mai mari cheltuieli au fost în magazinele universale, pentru încălţăminte şi îmbrăcăminte şi pentru mâncare şi băuturi, a spus ICS.

Retailerii italieni au oferit o imagine mixtă.

Giulio Felloni, preşedintele Federazione Moda Italia Confcommercio, un organism comercial pentru comercianţii italieni de modă, a declarat pentru Reuters că vânzările din sector au scăzut cu 10-15% faţă de anul trecut.

“Black Friday şi-a pierdut o parte din semnificaţia pentru comercianţii de modă, deoarece nu mai este într-o singură zi, ci se întinde pe o săptămână sau chiar o lună. Încă funcţionează pentru electrocasnice, electronice, vânzări online”, a spus Felloni.

În schimb, Gabriel Meghnagi, de la secţiunea din Milano a asociaţiei de comercianţi italieni Confcommercio, a declarat că vânzările în weekendul trecut au crescut ”cu mai mult de 10%” de la an la an, cumpărătorii cheltuind în medie 150-160 de euro fiecare, crescând la peste 200 de euro pentru îmbrăcăminte.

HDE se aşteaptă ca vânzările cu amănuntul din Germania să însumeze peste 120 de miliarde de euro în noiembrie şi decembrie, în scădere cu 4% în termeni reali faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent.

Doar 20% dintre respondenţii la sondajul HDE au declarat că sunt optimişti în ceea ce priveşte vânzările de acum până la sfârşitul anului.

”Afacerile de Crăciun sunt marcate de criza energetică. Comercianţii cu amănuntul simt incertitudinea consumatorilor”, a spus Genth.

În Marea Britanie, volumul plăţilor efectuate de Cyber ​​Monday a crescut cu 5% faţă de aceeaşi zi din 2021, arată datele de la Barclaycard Payments.

Barclaycard Payments, care spune că procesează aproape 1 liră (1,20 USD) din fiecare 3 lire cheltuite pe carduri de credit şi de debit în Marea Britanie, a declarat că tranzacţiile de plată de Black Friday au crescut cu 3,59% faţă de anul trecut.

Numărul cumpărătorilor de Black Friday din Marea Britanie a crescut cu 9,3% de la un an la an, potrivit datelor firmei de cercetare Springboard, dar este în scădere cu 17,5% faţă de 2019.

Numărul de cumpărători de sâmbătă şi duminică a crescut cu 14,8% şi respectiv cu 8,5% faţă de anul precedent.

Separat, luni, Confederaţia Industriei Britanice (CBI) a declarat că vânzările cu amănuntul au scăzut în noiembrie şi magazinele se pregătesc pentru un decembrie dificil, deoarece criza costului vieţii reduce puterea de cheltuială a consumatorilor.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: