Regia Națională a Pădurilor – Romsilva vine cu precizări privind situația pădurii de pe traseul lotului Poarta Sălajului-Zimbor de pe Autostrada Transilvania, fond forestier care nu a fost fost complet eliberat ca urmare a solicitării constructorului UMB care a cerut amânarea defrișării pentru a finaliza studii geotehnice și geologice. Explicațiile Romsilva vin după ce fostul secretar de stat în Ministerul Transporturilor, Horațiu Cosma (mandatul Cătălin Drulă) a arătat că Ministerul Mediului și CNAIR nu au pus la dispoziția constructorului terenul liber, iar CNAIR nu a rezolvat problema descărcării și conexiunii cu lotul Poarta Sălajului-Nușfalău care include Tunelul Meseș (detalii aici).
Precizările Romsilva :
,,În urma acuzațiilor lansate în spațiul public privind un presupus blocaj provocat de Regia Națională a Pădurilor – Romsilva în construirea unui sector al Autostrăzii A3, facem următoarele precizări:
Pentru realizarea obiectivului ”Autostrada Brașov – Tg. Mureș – Cluj – Oradea, Secțiunea 3B Mihăiești – Suplacu de Bacău”, a fost emisă H.G. nr. 141/2022 privind aprobarea scoaterii definitive din fondul forestier a unui teren forestier de 95,46 hectare. În baza Ordinului nr. 1339/23.05.2022 al Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor, Direcția Silvică Sălaj, prin Ocolul Silvic Almaș, a organizat lucrările de inventariere, marcare și exploatare a masei lemnoase pe suprafața care face obiectul scoaterii definitive din fondul forestier, pentru realizarea obiectivului de investiții. Masa lemnoasă a fost exploatată în regim de urgență, fiind constituite 13 partizi (n.r borderou de masă lemnoasă) pentru suprafața de 18,73 hectare, fond forestier proprietatea publică a statului. Până la această dată, a fost exploatată masa lemnoasă pentru 12 dintre acestea, mai puțin cea din U.P. VI Sâmniai, parcelele 3A și 3D, deoarece, prin adresa 1908/01.08.2022, constructorul a solicitat amânarea procesului de exploatare până la finalizarea investigațiilor geotehnice, geologice și a corelării rezultatelor cu soluția prevăzută în proiectul tehnic de execuție al autostrăzii în zona km 13+100 – 14+100. În data de 30 septembrie 2022, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a comunicat Direcției Silvice Sălaj, că investigațiile geotehnice și geologice au fost finalizate și, prin urmare, procesul poate fi reluat. Având în vedere că la 30 septembrie 2022 a expirat contractul de vânzare a masei lemnoase pentru U.P. VI Sâmniai, parcelele 3A și 3D, a fost necesară reluarea procedurilor de licitație a masei lemnoase, licitația fiind organizată de către Direcția Silvică Sălaj în data de 16 noiembrie 2022. Precizăm că, pentru realizarea obiectivului de investiții în cauză, Direcția Silvică Sălaj a luat toate măsurile necesare pentru eliberarea terenului destinat realizării investiției ”Autostrada Brașov – Tg. Mureș – Cluj – Oradea, Secțiunea 3B Mihăiești – Suplacu de Bacău”, iar acuzațiile lansate în spațiul public sunt nefondate.”
Lotul Poarta Sălajului – Zimbor (12 km) este finanțat prin PNRR, contractul a fost semnat în 2020, iar termenul de finalizare este august 2024. Ministerul Transporturilor a emis autorizația de construire (parțială) în această vară.
„Pe autostrada A3 Transilvania Cluj – Zalău finanțată din PNRR, coaliția PSD-PNL nu a reușit să rezolve birocrația la un an de la debutul lucrărilor și riscă banii europeni. Pe sectorul Zimbor – Poarta Sălajului din județul Sălaj, suprafețele împădurite au fost scoase din circuitul forestier la începutul acestui an, însă nici până astăzi Guvernul prin Romsilva nu a fost capabil să elibereze amplasamentul. În consecință, constructorul român nu reușește să progreseze la nivelul demonstrat pe alte șantiere, iar stadiul fizic al șantierului publicat de Compania de Drumuri este abia la 12% pe un proiect început anul trecut”, a transmis fostul secretar de stat, Horațiu Cosma.