Directorul general CNAIR, liberalul Cristian Pistol este invitat marți, în Comisia pentru Transporturi din Camera Deputaților pentru a prezenta situația marilor proiecte de investiții și a celor finanțate prin PNRR. Președintele Comisiei, Cătălin Drulă, fost ministru al Transporturilor transmite că este vorba despre ,,audierea” actualului șef al CNAIR. În mandatul lui Cătălin Drulă, Pistol ocupa funcția de Director Implementare Proiecte Autostrăzi la CNAIR.
Dacă va onora invitația, șeful CNAIR trebuie să explice situația unor proiecte blocate și întârziate precum primul lot al Drumului Expres Craiova-Pitești unde Tirrena Scavi efectiv a abandonat lucrările, lotul 3 al Autostrăzii de Centură București Sud și faptul că loturile 1 și 3 ale Autostrăzii A0 București Nord încă nu au contracte semnate. Autostrada Transilvania, de asemenea, înregistrează mari întârzieri pentru reluarea lucrărilor pe tronsoanele Suplacu de Barcău-Chiribiș și Chiribiș-Biharia. Pe cei 42 de kilometri cu finanțare din PNRR unde lucrează UMB, contractul este în grafic și se vorbește chiar de o deschidere anticipată pentru primii 30 de kilometri. Pe de altă parte, lotul Poarta Sălajului -Zimbor (12 km.) nu are asigurată legătura cu lotul vecin, care include tunelul Meșeș ( detalii aici). Cei 41 de kilometri care includ Tunelul Meseș nu au nici măcar câștigător desemnat la aproape doi ani de la lansarea licitației.
Autostrăzile Moldovei. Dintre cele trei mari proiecte de autostradă din regiunea Moldovei, Autostrada A 7 Ploiești-Pașcani înregistrează cea mai bună evoluție. Din cele 13 loturi, se lucrează pe două, în Prahova și Buzău, pe alte două la capetele Buzău-Focșani sunt semnate contracte cu UMB care va intra în șantier luna viitoare, iar pentru loturile de mijloc, CNAIR a desemnat luni, același constructor. Pentru secțiunea Bacău-Pașcani, termenul limită pentru depunerea ofertelor este la sfârșitul lunii. Pentru Autostrada Brașov-Bacău A13, contractul de proiectare va fi reziliat la cererea antreprenorului. Aproape 60 de kilometri din Autostrada Unirii vor fi construiți prin PNRR, capetele de la Târgu Mureș și Târgu Neamț urmând să fie lansate în licitație pentru execuție în ianuarie 2023. Pentru secțiunea de 100 de kilometri Târgu Neamț-Iași-Ungheni contractul pentru proiectare are aprox. un an de întârziere din cauza variantei de traseu.
Autostrada Ploiești-Brașov. Contractul pentru revizuirea Studiului de Fezabilitate a fost semnat la începutul anului 2021 cu Consitrans, proiectantul livrând o primă estimare de cost : aprox. 8 miliarde de Euro din cauza numărului mare de tuneluri propuse. Pistol va trebui să prezinte soluții cu ar fi profilul de Drum Expres în zona de munte pentru a se încadra în bugetul POT 2021-2027 (detalii aici)
Cu siguranță, Pistol va fi întrebat și despre Podul de la Brăila, cea mai complexă lucrare de infrastructură rutieră de după Revoluție și riscul de a deveni un pod ,,muzeu” dacă Astaldi nu finalizează drumurile de legătură.
În mandatul lui Cristian Pistol, CNAIR a semnat contractul pentru proiectarea și execuția lotului 3 al Autostrăzii Sibiu-Pitești, cel mai mare contract din istoria Companiei de Drumuri. Tot pentru Autostrada de pe Valea Oltului anul acesta a fost parafat și contractul pentru lotul 2, cel mai dificil tronson. Până acum, CNAIR a deschis 40 de kilometri de Drum Expres și pregătește inaugurarea înainte de termen a celor 13 kilometri de pe primul lot al Autostrăzii Sibiu-Boița, iar pentru 2023 în funcție de mobilizarea constructorilor și presiunea ministerului Transporturilor ar putea fi depășită borna de 100 de kilometri de Autostradă și Drum Expres (inaugurați în 2023)