După un alt an mediocru pentru infrastructura mare, doar 13 kilometri de autostradă și 40 de kilometri de Drum Expres, România are șansa unică de a depăși în 2023 borna de 100 de kilometri de drum de mare viteză, cel mai optimist scenariu avansat de Asociația Pro Infrastructură arătând un record absolut : 167 de kilometri de Autostradă și Drum Expres. Ar putea fi practic, de trei ori mai mult decât rezultatele de anul acesta, 40 de kilometri pe Drumul Expres Craiova-Pitești și cei 13 kilometri de autostradă așteptați în decembrie între Sibiu și Boița ( lotul 1)
Astfel aproape sigur, la finalul anului viitor vor 78 de kilometri de șosea de mare viteză : loturile Alsim Alarko pe Autostrada de Centură București Sud ( aprox. 33 km.), Drumul Expres Craiova Pitești, lot 3 ( 31 km.) și 14 kilometri lotul Nurol pe A3 Nușfalău-Suplacu de Barcău.
Pentru restul de 80 de kilometri, Compania de Drumuri și constructorii trebuie să fac eforturi pentru a depăși blocajele birocratice și de pe traseu, un exemplu fiind cei 30 de kilometri prin PNRR dintre Nădășelu și Zimbor (loturile UMB) : ,,2023: an record sau tot dezamăgitor? 2022 va rămâne în istorie tot ca un an mediocru la numărul de kilometri de autostradă și drum expres inaugurați: 53, în jurul mediei multianuale obișnuite. Circulăm pe DEx12 Balș-Slatina (40 km) și în decembrie ne dăm și pe Sibiu-Boița (13,17 km), apropiindu-ne la mustață de borna simbolică de 1000 km: 954,75 km de autostradă și 39,85 de drum expres. Dacă toate planetele se aliniază și câteva minuni se întâmplă pe ici pe colo, scenariul ultra-optimist ne dă un total de puțin peste 167 kilometri de autostradă și drum expres dați în trafic în 2023, un record absolut pentru țara noastră. Dar dacă timpul trece leafa merge, autoritățile dorm pe ele, nu iau urgent deciziile potrivite, nu rezolvă birocrația, nu deblochează șantierele și lasă antreprenorii să tragă liniștiți de contracte, atunci probabil că și în 2023 vom aduna doar loturile sigure: A0 Sud A2-DN6, DEx12 Slatina-Colonești și A3 Nușfalău-Suplacu de Barcău, total 78,53 km. Dezamăgitor, însă într-adevăr peste medie, 2013 fiind ultima dată când România a depășit borna de 80 km noi într-un an.
Autostrada A3. Sectorul Nădășelu-Zimbor (30,06 km) are din ce în ce mai puține șanse să fie dat în trafic anul viitor. De ce? CNAIR nu a aprobat nici până astăzi cele două modificări de soluții tehnice la Nădășelu și Topa Mică. Fiecare zi de indecizie și tergiversare amână deschiderea, tot mai improbabilă. Mai departe, pe tronsonul Zimbor-Poarta Sălajului inaugurarea înainte de termen, în 2023, este practic imposibilă.Drumurile Expres. Tronsonul 3 al DEx12 Craiova-Pitești, între Slatina Nord-Est și Colonești (31,75 km) este aproape o certitudine pentru 2023. Ba chiar, cu multă determinare din partea constructorului (UMB) și multă muncă de rezolvare a birocrației făcută de CNAIR și instituțiile responsabile, putem visa și la segmentul Colonești-Albota (circa 18 km). În nord-vest, pe drumul de legătură dintre Autostrada A3 și Centura Oradea, austriecii de la Strabag fac o demonstrație de forță și au șanse foarte bune să deschidă cei aproximativ 13 km de drum expres veritabil spre finalul anului 2023, înainte de termen.”
În 2020 România a inaugurat 54 de kilometri de autostradă și doar 34 de kilometri în 2021. Alți 20 de kilometri au fost pasaje și drumuri rapide ( Centura Giurgiu)