Autostrada Transilvania: Curtea de Apel București a respins apelul Strabag pentru lotul Nușfalău – Poarta Sălajului care include Tunelul Meseș /Licitația de aproape un miliard de euro poate continua

Tunel Săcel Captură Captură Foto Intrarea în Tunel Săcel

Curtea de Apel București a respins vineri, apelul Strabag (Austria) la decizia Consiliului Național pentru Soluționarea Contestațiilor din iulie prin care a fost admisă o plângere a italienilor de la Astaldi privind candidatura Strabag la licitația pentru lotul Nușfalău – Poarta Sălajului, un lot de 41 kilometri care include tunelul Meseș (3 kilometri). Practic, prin decizia de astăzi a instanței, Strabag ar putea rămâne în afara licitației de 4,4 miliarde lei pe care CNAIR a început-o încă din 2020. Decizia Curții de Apel București a venit vineri, la primul termen stabilit, situație nu foarte frecventă în dosarele de achiziții publice.

Soluția CAB: „Respinge plângerea
Solutia pe scurt: Respinge exceptia inadmisibilitătii plângerii ca neîntemeiată. Admite exceptia rămânerii fără obiect a cererii de suspendare a procedurii de atribuire si respinge această cerere ca rămasă fără obiect. Respinge plângerea ca nefondată. Definitivă. Pronuntată azi 05.08.2022 prin punerea solutiei la dispozitia părtilor prin mijlocirea grefei instantei. Document: Hotarâre    05.08.2022”.

La sfârșitul lunii mai, după un an și jumătate de la lansarea licitației, CNAIR a reușit să desemneze șase constructori care au rămas în cursa pentru contractul de 4,4 miliarde lei, dar Astaldi a contestat la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) candidatura Strabag, constructor unde oligarhul rus Oleg Deripaska a avut acțiuni (n.r a renunțat la acțiuni în primăvară). CNSC a admis parțial contestația italienilor de la Astaldi, dar pe 28 iulie, Strabag a depus apel la decizia CNSC, iar Curtea de Apel a stabilit primul termen pe 5 august.

Șase constructori din Austria, Italia și Turcia au rămas în cursa pentru lotul de Autostradă Poarta Sălajului – Nușfalău, secțiune a Autostrăzii Transilvania care include și Tunelul din Pasul Meseș, cel mai lung tunel care va fi construit pe un drum de mare viteză din România. Antreprenorii sunt Mapa-Cengiz, Strabag-Acciona, Pizzarotti, Astaldi, Tefken (Turcia) și REC ULUSLARARASI İNŞAAT YATIRIM SANAYİ (Turcia).

Câștigătorul acestui contract va avea la dispoziție maxim 12 luni pentru proiectare și de 36 luni pentru execuția lucrărilor.

Pe sectorul de autostradă licitat, urmează să fie construite:
– Tunelul Meseș (cu două galerii ) în lungime de 2,89 km și cu 2 benzi de circulație pe sens,
– 65 de viaducte, poduri și pasaje.
Valoarea estimată a contractului este de 3,926 miliarde de lei (fără TVA) și este finanțat prin fonduri europene nerambursabile (POT).”
„Performanța” CNAIR arată astfel: o licitație lansată în toamna anului 2020 (mandatul Lucian Bode), candidaturi depuse în mandatul lui Cătălin Drulă și selectarea constructorilor în licitația restrânsă în mandatul lui Sorin Grindeanu, cel care a și anunțat această fază a procedurii de achiziție. Despre întârzierile nejustificate ale proiectului Economedia a scris și aici.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: