Drulă susține că problemele de la metrou sunt cauzate de PSD și PNL care au crescut necontrolat salariile și au făcut angajări. „Recital de guvernare pesedistă: incompetență, tupeu, combinații”

My project Cătălin Drulă și Sorin Grindeanu/ Sursa foto: Facebook/ Inquam Photos

Bucureștenii se înghesuie la metrou din cauza guvernărilor PSD în timpul cărora salariile angajaților Metrorex au crescut necontrolat și s-au făcut angajări pe bază de de clientelă politică PNL-PSD, susține fostul ministru al Transporturilor Cătălin Drulă. Acuzele sale vin după ce, luni, ministrul Grindeanu a anunțat public că Metrorex cere aproximativ 700 de milioane de lei la rectificarea bugetară, sumă care include și datoria de 162 de milioane de lei către Alstom România pentru plata serviciilor de întreținere. (n.r Alstom România a redus la jumătate activitatea de mentenanță a celor 82 de rame de metrou, iar timpul de așteptare în stații este de 10-15 minute). Tot miercuri, sindicatul de la Metrou a transmis într-un comunicat de presă că subfinanțarea Metrorex este sistemică și poate bloca activitatea. (Detalii, aici)

Compania Metrorex este controlată de PNL, iar secretarul de stat care răspunde de sectorul feroviar este Ionuț Săvoiu (PSD). Drulă arată că, în 2016, subvenția de la Guvern era de 315 milioane de lei, iar pentru 2022 a ajuns la peste 800 de milioane. Totuși, fostul ministru nu menționează datoria către Astaldi și costurile suplimentare după inaugurarea în 2020 a Magistralei din Drumul Taberei care a dus inclusiv la creșteri de personal pentru operare.

„Grindeanu tocmai dă zilele astea un recital de guvernare pesedistă: incompetență, tupeu, combinații. Și bucureștenii suferă și se înghesuie la metrou din cauza lui. Ultima piatră aruncată în baltă e despre subvenția metroului bucureștean. Problema reală e cât de mare a ajuns subvenția din cauza creșterilor necontrolate de salarii și a angajărilor făcute de PSD și PNL la metrou.

Dacă în 2016 subvenția anuală era de 315 milioane lei, a ajuns în bugetul pe 2022 al lui Grindeanu la 818 milioane. Iar peste câteva zile la rectificare vor mai adaugă sute de milioane (Metrorex a cerut +700 de milioane).
Cum s-a ajuns aici? Măriri de salarii colective:
– anii de guvernare PSD, 2017 (premier Grindeanu): +33%, 2018: +20%, 2019: +18,5%
– în 2020, an de guvernare PNL-Bode, +18% (deși Metrorex din primăvara 2020 era într-o situația financiară gravă, nu-și mai putea plăti dările)
– în 2021, USR la Transporturi: +0%
– în 2022, Grindeanu ministru: +7,5%
Angajări:
dacă în 2016, compania avea în jur de 4200 de angajați, am găsit-o la începutul lui 2021 cu 5700 de angajați (creștere +35%) la finalul lui 2021, mai erau doar 5000 de angajați în plată (scădere -12%)
în 2022 sub Grindeanu au reînceput angajările cu o țintă prevăzută de 5861 angajați (creștere +17%)
Cifrele arată realitatea guvernărilor PSD: dăm tunul și fugim. Ceea ce sunt convins că-și dorește și Grindeanu. Să scape de responsabilitate. Nu trece ziua fără să auzim că el nu răspunde nici de metrou, nici de autostrăzi, nici de trenuri”, a transmis Drulă.
Despre cum a revenit „la butoane” sindicatul pe care l-a condus Ion Rădoi, Econoemdia a scris aici.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: