Lotul 5 al Autostrăzii Sibiu -Pitești are întârzieri față de graficul de execuție, tronsonul de 30 de kilometri fiind la doar 12 % după un an de la intrarea în șantier a constructorului WeBuild (Astaldi). Același antreprenor care ridică și podul de la Brăila nu rezolvă problema relocărilor de utilități pe care trebuie să le facă, ba chiar a intrat în jocul despăgubirilor ( claim-uri cerute CNAIR), iar lucrările la terasamente sunt temporar, blocate riscând să trimită în faliment subcontractorii care sunt mobilizați, dar nu au front de lucru, potrivit Asociației Pro Infrastructură care a publicat cea mai recentă filmare cu drona a lotului Curtea de Argeș-Pitești. Astaldi a câștigat licitația și pentru cel mai greu contract pentru un lot de autostradă : lotul 3 Cornetu -Tigveni ( 37 km. și 5,3 miliarde lei), dar Strabag a depus contestație.
Încă din primăvară, la ultima verificare pe șantier, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu și șeful CNAIR, Cristian Pistol anunțau o întârziere de 3 procente la un stadiu fizic de până la 10 %.
,,Din păcate, am rămas dezamăgiți de felul cum arată șantierul, așteptările noastre de la WeBuild (fuziunea dintre Salini-Impregilo și Astaldi) fiind cu totul altele, constructorul ajungând la un progres fizic de aproximativ 12% la un an de la emiterea autorizației de construire (17.06.2021) și după 10 luni de la ordinul de începere lucrări (01.09.2021). Chiar în condițiile în care termenul de execuție este foarte generos, 4 ani, lotul nu este deloc ușor: este foarte lung, are peste 5 kilometri de poduri și viaducte doar pe autostradă (nu socotim aici pasajele peste autostradă ori pe cele din cele trei noduri rutiere) și nici terasamentele nu sunt de glumit, drumul croșetând pe lângă acumulările de pe Argeș. Mai mult decât atât, ne surprinde foarte neplăcut atitudinea antreprenorului general care refuză să se ocupe de relocările de utilități, aflate în sarcina sa în cazul acestui proiect, pornind în instanță acțiuni menite să tragă de timp și să adune motive pentru revendicări (claim-uri). La fel de grav, din informațiile noastre, activitatea pe partea de terasamente este momentan blocată, WeBuild nereușind, la peste doi ani de la parafarea contractului (11.05.2020), să rezolve documentația necesară obținerii materialelor, riscând să bage în faliment subcontractorii care sunt mobilizați dar nu au front de lucru.” a scris Asociația Pro Infrastructură.
Asociația Pro Infrastructură reamintește că, acest lot face parte din ,,coloana vertebrală” a infrastructurii de transport din România și solicită constructorului să-și respecte angajamentele contractuale față de Stat și subcontractori.
Lucrările la această secțiune cu o lungime de 30,35 km au început în data de 1 septembrie 2021. Valoarea contractului este de 1,710 miliarde de lei fără TVA, iar finanțarea este asigurată prin fonduri Europene nerambursabile (POIM 2014-2021).
Şantierul în cifre:
Antreprenorul Astaldi din Italia (n.r. constructorul Podului de la Brăila) trebuie să mobilizeze potrivit ofertei depuse peste 1.000 de drumari şi 600 de utilaje, iar termenul de realizare este de 4 ani. Traseul acestei secțiuni începe în zona localităţii Curtea de Argeş şi continuă paralel cu râul Argeș până la actuala centură a Municipiului Pitești. Viteza de proiectare este de 120 km/h, iar platforma autostrăzii este de 26,00 m lăţime.
Lucrări de artă cu o lungime de aproximativ 5 km: Principalele lucrări de artă constau în construcția a 12 poduri, 1 viaduct, 6 pasaje, 3 noduri rutiere, respectiv Curtea de Argeș (conexiune cu DN 73 C), Băiculești și Bascov (conexiune cu DN 7 ), 2 spații de servicii, 2 centre de coordonare și întreținere, la Bascov și la Curtea de Argeș, parcare de scurtă durată pe fiecare sens.
Cantităţi materiale de construcţii: 4,5 milioane mc. de umplutură, suprafaţă asfalt: 550.000 mp, betoane: 500.000 mc., armături: 37.000 tone, piloţi foraţi: 80.000 ml., tabliere metalice: 20.000 tone.