STUDIU Aproape un sfert dintre utilizatorii online permit întotdeauna aplicaţiilor şi serviciilor accesul la microfoanele sau camerele web de pe dispozitivele personale

telemunca-teleworking-computer-calculator-Pexels-e1604673995101 Foto: Telemuncă / Pexels.com

Dependenţa de videoconferinţe pe durata pandemiei a dus la o creştere expondențială a aplicaţiilor dedicate acestora, iar aproape un sfert (23%) dintre utilizatorii online acordă întotdeauna aplicaţiilor şi serviciilor permisiunea de a le accesa microfonul sau camera web, potrivit unui studiu global realizat de Kaspersky și citat de News.ro.

”Aproape un sfert (23%) dintre utilizatorii online acordă întotdeauna aplicaţiilor şi serviciilor permisiunea de a le accesa microfonul sau camera web, potrivit unui studiu global realizat de Kaspersky, care a chestionat 15.000 de persoane. Cu toate acestea, conştientizarea generală a importanţei securităţii camerei web este promiţător de ridicată, aproape şase din zece utilizatori (59%) fiind îngrijoraţi de faptul că cineva i-ar putea urmări prin intermediul camerei web, fără ştirea lor, iar 60% sunt îngrijoraţi de faptul că acest lucru ar putea fi realizat prin intermediul unui software rău intenţionat. Acest lucru indică probabilitatea ca mai mulţi oameni să îşi protejeze proactiv tehnologiile în viitor, pe măsură ce se adaptează la regimul de muncă la distanţă şi înţeleg rolul aplicaţiilor colaborative”, relevă compania.

În ultimul an, dependenţa de videoconferinţe a dus la o creştere colosală a aplicaţiilor dedicate acestora, Un exemplu este Microsoft Teams, aplicaţie a cărei utilizare a crescut cu 894% în luna iunie 2020, comparativ cu luna februarie 2020. De asemenea, acest fenomen a provocat o penurie aproape mondială în ceea ce priveşte camerele web, mulţi furnizori de top văzând o cerere foarte crescută.

”Dată fiind utilitatea acestor tehnologii şi aplicaţii în contextul evenimentelor din ultimul an, în funcţie de nevoile profesionale, sociale şi de divertisment, oamenii le-au permis accesul la microfonul şi camera de pe dispozitiviul personal. Aceste instrumente au servit ca un facilitator în tranziţia bruscă către mediul digital, fapt care a făcut ca un total de 27% dintre persoanele cu vârste cuprinse între 25 şi 34 de ani să spună că permit întotdeauna accesul la camere şi microfoane”, potrivit cercetărilor Kaspersky.

Acest lucru este mai puţin frecvent în rândul grupurilor demografice mai în vârstă, 38% dintre respondenţii cu vârsta de peste 55 de ani indicând că nu oferă niciodată aplicaţiilor şi serviciilor un astfel de acces.

”Cea mai bună modalitate de a păstra precauţia, în timp ce continuaţi să beneficiaţi de mijloacele moderne de comunicare, ar fi să acordaţi atenţie sporită aplicaţiilor şi serviciilor pe care le folosesc oamenii şi ce permisiuni solicită acestea. De exemplu, dacă o aplicaţie pentru apeluri video solicită permisiunea pentru a accesa camera, este un lucru care are sens. Dar dacă există o aplicaţie fără funcţionalităţi relevante care solicită accesul la microfonul unei persoane, fără un motiv justificat, ar fi mai bine să investigaţi şi să exploraţi care sunt funcţiile care cer permisiune de acces şi de ce”, spun specialiştii.

Aceste descoperiri afectează în mare măsură acest echilibru şi evidenţiază nevoia în creştere a oamenilor de a se simţi în siguranţă în lumea digitală de astăzi, fără a pierde rolul pe care camerele şi aplicaţiile de colaborare trebuie să-l joace în această nouă lume a regimului de muncă la distanţă.

„Cu siguranţă, mulţi oameni nu sunt familiarizaţi instantaneu cu protocoalele de securitate legate de utilizarea camerei web şi procesele de securitate cibernetică. Cu toate acestea, ceea ce observăm acum este o puternică tendinţă pozitivă de conştientizare sporită în ceea ce priveşte siguranţa online şi ameninţările potenţiale. Acest lucru duce la un comportament mai proactiv al consumatorului, cum ar fi luarea de măsuri preventive şi verificarea permisiunilor înainte de a permite accesul la camera web şi microfon. De asemenea, ne aşteptăm ca această creştere a gradului de conştientizare a securităţii cibernetice să fie susţinută de sesiunile de training dedicate conştientizării importanţei securităţii, organizate de companii pentru angajaţii lor – mai ales că dispozitivele audio şi video sunt acum utilizate pe scară largă pentru munca la distanţă”, afirmă Marina Titova, head of consumer product marketing la Kaspersky.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: