Trei din patru maşini rulate din import care se înmatriculează în România au kilometrajul dat înapoi, adică „întinerit”, estimează Registrul Auto Român, care atenţionează că modificarea kilometrajului este o practică des întâlnită. RAR spune că astfel de fraude sunt greu de detectat, iar proprietarii păcăliţi află adevăratul rulaj de-abia după ce au dat banii şi ajung la reprezentanţele Registrului pentru eliberarea CIV – Cartea de Identitate a Vehiculului.
„Sub protecția anonimatului pe care îl oferă internetul, o mulțime de site-uri de anunțuri sunt inundate de ofertele celor care știu să modifice kilometrajul vehiculelor. Astfel de fraude sunt greu de detectat și cumpărătorii mașinilor „întinerite” din soft află de intervenție de cele mai multe ori prea târziu. Modificarea kilometrajului este o practică foarte des întâlnită. Se estimează că, în Germania, fiecare a treia mașină second – hand vândută a avut intervenții la odometru și că în România 3 din 4 vehicule second hand trec prin acest proces de manipulare a kilometrajului înainte de a fi puse pe piață. E de înțeles deci că trebuie să faceți mai mult decât o probă de condus și să perfectați actele”, a comunicat RAR pe pagina oficială de Facebook.
Recomandările pentru cei care intenţionează să cumpere o maşină rulată, din import:
– Verificați vizual vehiculul și insistați pe detalii. Volanul, maneta frânei de mână, pedala de accelerație, frâna sau ambreiajul cu urme excesive de uzură ar trebui să vă ducă cu gândul la un număr mare de kilometri parcurși de vehicul.
– Cereți cartea de service, de unde puteți afla la ce interval s-au făcut reviziile, ce reparații s-au făcut la vehicul și, bineînțeles, care a fost evoluția kilometrajului.
– Solicitați cât mai multe acte: contractul de vânzare-cumpărare, facturi, certificatul de inspecție tehnică periodică.
– Verificați pe site-ul Registrului Auto Român www.rarom.ro „cazierul” vehiculului de care sunteți interesat. Aplicația „ISTORIC VEHICUL” oferă gratuit informații referitoare la activitățile derulate la RAR, numărul de kilometri înregistrați în bordul mașinii (kilometri regăsiți în baza de date a RAR sau a stațiilor ITP autorizate), existența/valabilitatea cărții de identitate a vehiculului, câteva date tehnice și de identificare, gradul de poluare și valabilitatea inspecției tehnice periodice.
Peste un milion de autoturisme vechi cu normele de poluare E0 – Euro 3 circulă efectiv
În contextul discuţiilor despre o eventuală taxă auto/poluare și a măsurilor pentru descurajarea achiziţiei maşinilor vechi, din import. „radiografia” parcului auto naţional arată că acesta este îmbătrânit, iar la fiecare maşină nouă alte patru din import intră în ţară (multe vin cu uzură care se accentuează pe drumurile proaste de la noi).
Potrivit statisticilor Registrului Auto Român, raportat la norma de poluare, au drept de circulaţie :
- 18.594 maşini (autoturisme) Non Euro
- 8.520 Euro 1 (1992-1996)
- 281.166 Euro 2 (1996-2000)
- 736.713 Euro 3 (2000-2005)
- 2.226.890 Euro 4 (începând cu 2005)
- 926.725 Euro 5 (2009-2014)
- 851 992.Euro 6 (începând din 2014)
Dintre acestea, 8.015 autoturisme sunt electrice.
Legislaţia în vigoare prevede că Inspecţia Tehnică Periodică este obligatorie la fiecare 12 luni pentru maşinile mai vechi de 12 ani. Potrivit statisticilor, acestea au cea mai mare pondere în rândul autoturismelor cu drept de circulaţie.