Suspendarea taxei de pod de la Fetești pe Autostrada Soarelui va fi valabilă de la 1 iunie până la finalizarea lucrărilor de reparații, dar nu mai târziu de 31 august, arată Ministerul Transporturilor în ordinul de ministru prin care se suspendă plata peajului în sezonul estival. Totodată Proiectul de Ordin pe care l-a consultat Economedia arată o pierdere la bugetul CNAIR de aproape 52 de milioane de lei în cele trei luni fără peaj.
Consiliul de Administrare al CNAIR a aprobat suspendarea taxei de pod pe 17 mai, iar Ministerul Transporturilor a publicat Proiectul de Ordin.
„În prezent, se efectuează lucrări de reabilitare a Podului peste brațul Borcea și au fost instituite restricții de circulație pe A2 între Fetești și Cernavodă, fiind închis sensul de circulație Constanța – București, circulația vehiculelor desfășurându-se pe podul alăturat pe o singură banda pe sens, între km 147+015 și km 144+235. În perioada estivală se estimează o creștere substanțială a numărului de vehicule pe Autostrada București – Constanța, cu vârfuri ridicate de trafic pe sensul București – Constanța la sfârșit de săptămână.
În aceste condiții, pentru evitarea aglomerărilor formate începând cu zona de instituire a restricției (pe fiecare sens de mers) și în vederea fluidizării traficului se consideră oportună suspendarea aplicării tarifului de trecere pentru utilizarea podurilor peste Dunăre între Fetești și Cernavodă prevăzute prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 1836/2018 pentru aprobarea unor tarife aplicate de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere – S.A., publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1092 din 21 decembrie 2018, cu modificările şi completările ulterioare. Suspendarea aplicării tarifului de trecere pentru utilizarea podurilor peste Dunăre între Fetești și Cernavodă se va aplica pentru toate categoriile de vehicule, în perioada 01 iunie 2023 și până la finalizarea lucrărilor de reabilitare a Podului peste brațul Borcea, dar nu mai târziu de 31 august 2023. Impactul financiar estimat ca urmare a aplicării acestei măsuri, raportat la veniturile încasate în aceeași perioadă a anului 2022, se ridică la valoarea de 51.737.435 lei (din care: iunie – 13.251.283 lei, iulie – 18.734.151 lei și august 19.752.001 lei)”, arată acest Ordin al Ministrului Transporurilor.
Pe 16 mai, la Parlament, ministrul Sorin Grindeanu explica facilitatea acordată șoferilor. „Ca termen, realist din ce mi-au spus colegii de la CNAIR 1 iunie. Să fie cât mai scurtă această perioadă, iar cei care reabilitează podul, Brațul Borcea să termine cât mai repede. O să vedem decizia CA CNAIR, eu am spus ce îmi doresc. De unde a plecat această dorință, în această perioadă cât este în lucru podul mi se pare un pic absurd să ceri taxe suplimentare pentru traversare mai alesc că se va sta la coadă pentru plata taxei. Cred că abordarea mea este cea corectă, dar nu vreu să influențez decizia CNAIR”, a declarat Grindeanu.
În primăvara anului 2022, Maristar a spart placa de beton a podului Borcea (Calea I) și a identificat probleme mai mari la structură, cauza fiind hidroizolația necorespunzătoare, explica Ministrul Sorin Grindeanu. „În momentul când au decopertat (n.r Maristar) s-au găsit probleme de structură mai grave decât se așteptau. Se lucrează, când au decopertat și au văzut structura și-au dat seama că e nevoie de lucrări mai ample decât erau planificate inițial. „Se lucrează intens la podul peste brațul Borcea. Gradul de degradare a podului peste brațul Borcea de la A2, calea II, presupune lucrări de refacere integrală a aproximativ 650 mp. din dala de beton dintre grinzile principale. Se lucrează la armarea suplimentară a dalei de susținere a căii care a fost demolată în vederea turnării betonului. Secțiunile de dală unde se intervine sunt răspândite pe suprafața viaductului de acces pe 320 metri. Dificultatea acestei lucrări de refacere constă în răspândirea punctelor de lucru pe suprafața viaductului de acces cât și respectarea timpilor tehnologici necesari”, a transmis și CNAIR.
Contractele de 130 de milioane lei (fonduri europene) pentru reparațiile capitale la cele două poduri de pe Autostrada Soarelui au fost semnate cu Maristar 2021, iar lucrările au început în primăvara 2021 având termen de finalizare de 24 de luni (exceptând sezonul estival 15 iunie-15 septembrie). Maristar este constructorul care lucrează și la noul pod de pe DN 73 Pitești – Brașov și va face lucrări pentru securizarea versanților pe Transfăgărășan.