ARF iese din calendarul PNRR pentru trenurile cu hidrogen: Termenul pentru depunerea ofertelor a fost prelungit cu o lună, până la 8 iunie. Contractul trebuie semnat la vară pentru a nu pierde finanțarea de 100 de milioane de euro

CFR Călători ofertă modernizare 27 vagoane Sursa foto: Facebook/CFR Călători

Șanse din ce în ce mai mici pentru respectarea „calendarului” PNRR la contractul pentru achiziția trenurilor cu hidrogen. Ministerul Transporturilor, prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), a prelungit cu o lună, până pe 8 iunie, termenul-limită pentru depunerea ofertelor la contractul care poate ajunge la 4 miliarde de lei pentru 12 rame cu hidrogen și serviciile suplimentare, conform datelor pe care le-a consultat Economedia.

Cele două mari borne din PNRR prevăd semnarea contractului cel mai târziu pe 30 iunie și livrarea trenurilor în august 2026, prima condiție fiind în mod real imposibil de respectat, iar a doua cu șanse tot mai mici fără perspectiva semnării contractului (durată de livrare între 24 și 33 de luni).

Contractul are o valoare de 2,4 miliarde lei, dar poate ajunge la 4 miliarde lei dacă se dublează (la 30 de ani) durata de întreținere și serviciile de alimentare cu hidrogen. Prin PNRR, ARF primește o finanțare europeană de 520 de milioane lei (104 milioane euro).

Prima licitație ARF a fost anulată din lipsă de oferte, iar a doua procedură de achiziție a fost lansată pe 27 martie 2023 și avea termen inițial pentru depunerea ofertelor 8 mai. La solicitarea producătorilor de material rulant și ca urmare a „complexității proiectului” (sunt neclarități privind producerea, stocarea, transportul hidrogenului), ARF mai acordă 30 de zile pentru pregătirea ofertelor.

Programul de livrare pentru primul tren este cuprins între 18 și 24 de luni de la semnarea contractului în timp ce termenul de livrare pentru întregul lot (12 unități) este cuprins între 24 și 33 de luni de la semnarea contractului cu o cadență de cel puțin 2 rame/lună. Trenurile finanțate prin PNRR urmează să circule exclusiv pe linii neelectrificate de scurt și mediu parcurs precum București – Otopeni, București – Pitești – Craiova sau București – Târgoviște.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: