Compania de Drumuri administrează șapte tronsoane cu o lungime de 18 kilometri de Drum Național efectiv din pământ și alte 12 segmente cu o lungime de 112 km de Drum Național pietruit, conform unui răspuns al CNAIR transmis Economedia. Astfel, datele publicate în urmă cu câteva zile de INS sunt confirmate și detaliate de Compania de Drumuri care a transmis și ce proiecte derulează pentru a așterne asfalt pe tronsoanele demne de secolul XX. Din graficul prezentat de INS reiese că „rușinea” de 18 kilometri este rostogolită din 2019, prin urmare în ultimii 4 ani CNAIR nu a reușit să repare și să asfalteze cei 18 kilometri de cale rutieră de secol XX pentru care percepe și taxă de drum (rovinietă). Statistica oficială a INS arată că, în 2017 și 2018, erau doar 13 kilometri de drumuri naționale din pământ, conform datelor pe care le-a consultat Economedia (datele oficiale INS, aici). Deci, în loc să scadă, rețeaua CNAIR de pământ a crescut.
Din cei 18 kilometri de Drum Național din pământ, DRDP București are trei tronsoane cu o lungime totală de 10 km: DN 5 C, DN 73 D și DN 65 D, DRDP Cluj are două segmente cu o lungime totală de 5 kilometri, DN 17 D și 19 G, iar DRDP Buzău are două tronsoane de aproape 3 km în jud. Vrancea.
Tabel Drumuri Naționale din pământ și pietruite:
DN 5 C asigură legătura între Zimnicea și Giurgiu, DN 73 D între Pitești – Mioveni și DN 73 (zona de Nord a municipiului Câmpulung Muscel), Dn 17 D este ruta dintre Beclean și Cârlibaba în județele Bistrița Năsăud și Suceava, iar DN 2 N și DN 2 M se desprind din DN 2 E 85 și duc la Nereju și Vintileasca, zone de deal din județul Vrancea.
Compania de Drumuri precizează pentru Economedia că traficul rutier pe aceste sectoare este extrem de redus, iar până la identificarea surselor de finanțare face lucrări de întreținere pentru a asigura condițiile minime de circulație.
„Pentru DN 17D s-a finalizat Studiul de Fezabilitate pentru modernizarea sistemului rutier și consolidarea versanților, în prezent proiectul aflându-se în faza de obținere avize pentru mediu. Pentru 2N, în prezent, se demarează proiectarea pentru un pod nou și pentru modernizarea părții carosabile. În ceea ce privește DN 19G precizăm că drumul este la nivel de material anrobat, iar în curând se va turna asfalt. Pentru DN 5C se vor elabora studiile de prefezabilitate, fezabilitate și a altor studii aferente obiectivelor de investiții, inclusiv cheltuielile necesare pentru obținerea avizelor, autorizațiilor și acordurilor prevăzute de lege. Pentru DN 13E se demarează procedura de predare catre administrația publică locală deoarece drumul este necirculat, iar traficul din zona se desfășoară pe un drum județean reabilitat. Până la identificarea unor surse de finanțare necesare de modernizare a acestor sectoare de drumuri naționale, CNAIR va interveni cu lucrări de întreținere curentă prin care se va menține o circulație minimă corespunzătoare”, transmite CNAIR.