Grindeanu tace la două zile de la accidentul feroviar din Teleorman. „Politica struțului” la Ministerul Transporturilor

transporturi, Autostrada Sibiu-Pitesti, semnare contract, Sorin Grindeanu, Sursa foto: Ilona Andrei / G4Media.ro

Sorin Grindeanu, vicepremier și ministru al Transporturilor, tace la două zile de la unul dintre cele mai grave accidente feroviare din ultima perioadă, coliziunea în care a fost implicat un tren CFR Călători cu 280 de călători și un tren privat de marfă. Accidentul în urma căruia ISU Teleorman a declanșat Planul Roșu de Intervenție și în urma căruia au fost 12 răniți (din fericire răniți ușor) ar fi fost cauzat de mecanicul trenului CFR Călători care nu a respectat una dintre cele mai importante reguli din timpul serviciului, aceea de a nu depăși semnalul roșu, potrivit informațiilor publice din ancheta deschisă luni.

Însă, dincolo de accidentul care putea avea urmări mult mai grave (putea fi lovit un tren cisternă sau impactul cu vagoanele care transportau mașini Ford să se fi produs la o viteză mult mai mare), rămâne bâlbâiala responsabililor din Ministerul Transporturilor și nu doar a comunicatorilor (prima informație publică s-a transmis către presă cu mare întârziere, la peste 3 ore de la accident și doar după solicitările jurnaliștilor), a conducerii CFR Călători (prima explicație publică a fost la aproape 10 ore de la accident) și evident, tăcerea ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, care nu a dorit nici măcar să transmită pe Facebook (unde este foarte activ când anunță proiecte și parteneriate) poziția ministerului pe care îl conduce sau a Guvernului în care ocupă funcția de vicepremier.

Este „Politica Struțului”, așa cum a definit publicația ClubFeroviar tăcerea celui care ar fi trebuit să fie primul oficial ce exprimă o poziție privind accidentul feroviar, să prezinte măsurile pe care le-a dispus și să asigure călătorii că trenul (chiar și nemodernizat) rămâne un mijloc de transport sigur. 

Evident, sensibilitatea după tragedia feroviară din Grecia și poate decizia de a nu alătura imaginea PSD sau a ministrului de un accident grav cauzat chiar din interiorul sistemului feroviar de stat (CFR Călători este controlat de PNL) au cântărit în tăcerea lui Sorin Grindeanu, care știe totuși că timpul nu face ca întrebările presei să dispară. Inclusiv șeful AGIFER (instituția din Ministerul Transporturilor care investighează accidentele feroviare, prin directorul general Laurențiu Dumitru) a răspuns întrebărilor presei, atât cât se putea pentru a nu risca o antepronunțare.

Ce a comunicat CFR Călători în ziua accidentului: 

Luni, în ziua accidentului, CFR Călători a transmis două comunicate.

„Circulația trenurilor urmare deraiere tren de marfă. În cursul acestei dimineți, din cauza deraierii la intrare în stația Roșiori Nord a unui vagon din compunerea unui tren de marfă, ciculația trenurilor se desfășoară cu dificultate. Din primele informații, trei pasageri din trenul IR 1822, Arad – București Nord, aflat în spatele trenului de marfă deraiat, în momentul frânării de urgență a trenului s-au lovit, aceștia fiind  preluați de echipajele medicale pentru acordarea de îngrijiri. Ceilalți pasageri din tren au fost preluați de trenul IR 79, Budapesta – București Nord. Până la restabilierea circulației în condiții normale, sunt posibile și alte întârzieri în circulația trenurilor de călători. Programul de circulație în zona afectată se va desfășura în continuare în funcție de măsurile operative stabilite și dispuse de managerul infrastructurii feroviare – CFR SA, CFR Călători aplicând întocmai instrucțiunile acestuia”, arăta primul comunicat.

Ulterior, la 10 ore de la accident și după ce AGIFER și CFR Infrastructură anunțaseră că a fost totuși o coliziune, compania a transmis o revenire în care a dat vina pe CFR Infrastructură pentru informațiile eronate în care era implicat unul dintre trenurile sale:

Actualizare informare –  13 martie 2023. Urmare a declarațiilor preliminare ale comisiei de anchetă a AGIFER, a avizărilor ulterioare ale CFR SA și a declarațiilor oficiale privind incidentul feroviar produs în cursul acestei dimineți în stația Roșiori Nord, CFR Călători precizează că:

în prezent circulația feroviară se desfășoară în continuare doar pe liniile 1, 2 și 3 care nu au fost afectate de incident.

– din primele verificări și conform informațiilor oficiale ale specialiștilor prezenți la fața locului, mecanicul trenului IR 1822, care urma să intre în stație la altă linie, a depășit semnalul de intrare în stație, care era deja în poziția oprire (culoarea roșie) și a tamponat ultimul vagon al trenului de marfă, aflat în mers pentru garare. Aceste informații sunt deja verificate, analizate și certificate de membrii comisiei de anchetă AGIFER, comisie care va stabili cu exactitate cauzele producerii incidentului.

– mecanicul este autorizat și deține permisul de conducere aferent trenului de călători și vechimea necesară pentru a conduce trenurile de rang superior.

– până la definitivarea cercetării de către organele abilitate, mecanicul nu va mai conduce trenuri de călători.

– informarea CFR Călători din această dimineață s-a bazat pe avizările oficiale primite de la CFR SA de la acea oră.

– cauzele care au generat producerea acestui incident feroviar sunt în cercetare de AGIFER care poate oferi atunci când este posibil detalii oficiale despre cursul și rezultatele anchetei”.

NOTĂ: În decembrie 2021, la nici o lună de la preluarea mandatului de ministru al Transporturilor, Sorin Grindeanu se confrunta cu cea mai mare grevă la CFR din ultimii ani (aproape 300 de trenuri blocate). Atunci, Sorin Grindeanu nu s-a ferit să iasă public la Ministerul Transporturilor și să scoată directorii de la CFR Călători/Infrastructură în conferință de presă pentru a răspunde întrebărilor.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

Comments are closed.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.