Turiștii care merg la vară în stațiunile din sudul Litoralului vor îndura aceleași cozi și ambuteiaje pe DN 39 Agigea -Vama Veche, în special la tranzitarea stațiunilor Eforie Nord și Eforie Sud unde se formează cozile kilometrice.
Compania de Drumuri nu va lansa nici în această vară contractul pentru execuția drumului de mare viteză din sudul Litoralului ,,Litoral Expres” sau ,,Alternativa Techirghiol” așa cum este cunoscută șoseaua rapidă de 30 kilometri. Contractul de proiectare semnat în vara anului 2019 cu Consitrans și care avea termen inițial de finalizare februarie 2022 a fost prelungit prin acte adiționale cu 11 luni, până în ianuarie 2023, dar nu este nici acum predat CNAIR, susține fostul secretar de stat în Ministerul Transporturilor, Horațiu Cosma ,,Sorin Grindeanu promite (din nou) ambuteiaje pentru turiștii care merg la mare. De un an si jumătate nu face nimic pentru autostrada A4 Sud – Alternativa Techirghiol. Astăzi ar fi trebuit să vedem lucrări pe această autostradă de 30km care pornește din actuala A4 centura Constanța, traversează canalul Dunăre – Marea Neagră în zona Cumpăna, ocolește lacul Techirghiol și se conectează la DN39 Constanța – Mangalia în zona Olimp/23 August. Nu doar că nu se lucrează, dar nu există nici măcar studiu de fezabilitate finalizat, studii geotehnice de teren gata, acord de mediu obținut sau licitație de lucrări lansată. Practic proiectul este exact în același stadiu în care USR l-a lăsat în septembrie 2021, când a fost dat afară de la guvernare. Contractul de proiectare ”la cheie” a început în februarie 2020 și avea termen 2 ani. La începutul lui 2021, când am venit cu Cătălin Drulă la Ministerul Transporturilor, am găsit acest proiect parcat în stadiu incipient la regionala de drumuri Constanța. L-am adus de urgență la CNAIR și ne-am apucat de treabă. Am discutat cu autoritățile locale, am bătut în cuie traseul și soluțiile tehnice, am monitorizat la sânge proiectantul în ședințe săptămânale să facă studiile de teren, să obțină avizele și să termine proiectarea de detaliu. Am lăsat în septembrie 2021 proiectul la 70-80% stadiu contractual și azi e tot acolo. Lui Sorin Grindeanu nu îi pasă de proiecte moderne, sigure și rapide care să îmbunătățească viața cetățenilor. Îi pasă doar de cum să rămână la putere după rotativă.”- Horațiu Cosma, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor.
Cel mai recent raport CNAIR pentru Alternativa Techirighiol menționează că, în decembrie 2022 a fost depus memoriul de prezentare pentru documentația de mediu la ANPM Constanța și a fost emisă decizia privind etapa de încadrare.
În august 2022, Directorul General CNAIR, Cristian Pistol dădea asigurări că etapa de proiectare ,,la cheie” este aproape finalizată, ceea ce nu s-a întâmplat :
„Elaborarea Studiului de Fezabilitate pentru construcția Alternativei Techirghiol este aproape de finalizare ! După încheierea acestei etape urmează:
– avizarea indicatorilor tehnico economici în cadrul C.T.E.-CNAIR, CTE MTI și Consiliului Interministerial
– aprobarea acestor indicatorii prin Hotărâre de Guvern. În prezent Studiul Geotehnic se apropie de finalizare, iar în scurt timp vor fi încheiate și investigațiile geotehnice pentru gropile de împrumut.
Certificatul de Urbanism urmează să fie revizuit în scurt timp de Consiliul Județean Constanța.
În paralel, prestatorul va realiza Proiectului Tehnic de Execuție și documentația pentru obținerea Autorizației de Construire. Lansarea licitației pentru construcția “Alternativei Techirghiol” va fi demarată anul viitor, după finalizarea serviciilor de proiectare. Construcția acestei alternative va asigura o legătură rutieră nouă și rapidă pe cei aproximativ 28 de km, dintre Autostrada de Centură a Constanței (A4) în zona localității Cumpăna și comuna 23 August, la intersecția cu DN 39B. Noul drum va asigura atât devierea traficului de tranzit în afara localităților, cât și accesul localităților Constanța, Techirghiol, Eforie Nord, Eforie Sud, Tuzla și 23 August la infrastructura rutieră de mare viteză.
Construcția Variantei Techirghiol presupune și realizarea:
– a 4 noduri rutiere la Cumpăna, Agigea, DN 38 și DJ 394,
– a unor spații de servicii de tip S3 (km 8+000), S1 (km 25+000),
– a unor parcări de scurtă durată (km 16+000)
– a unui Centru de Întreținere și Control amplasat în cadrul Nodului Rutier cu DN 38”, potrivit lui Pistol.
Ambuteiajele se produc pe DN 39 la Eforie Nord la sensurile giratorii din stațiune. În plus, profilul drumului este de sistematizare cu bandă reversibilă, două benzi pe un sens și o bandă pe sens opus care nu face față valorilor de trafic din iulie și august, mai ales în week-end.