Contractele de servicii publice pentru transportul feroviar de călători vor fi aprobate joi, în ședința de Guvern, fiind pentru prima dată când Ministerul Transporturilor prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) încheie contractele cu cei șase operatori pentru o perioadă de 10 ani (decembrie 2022-2032). Potrivit Proiectului de Hotărâre de Guvern, cheltuielile eligibile sunt estimate la 48 miliarde lei (4,8 miliarde lei/an), iar ARF va monitoriza mai mulți indicatori printre care punctualitate/întârzieri, confort/climatizare, servicii și digitalizare și evident, curățenia din vagoane.
,,În condițiile anterior menționate pentru contractele de servicii publice de transport feroviar de călători, ce se vor aplica de la data de 11.12.2022, se va utiliza următoarea metodologie:
-repartizarea compensației către fiecare Operator de transport feroviar de călători se face de către Autoritatea Contractantă pe baza indicatorului tren-km, în funcție de îndeplinirea indicatorilor cantitativi, calitativi, de performanță și de eficiență care au fost stabiliți prin contract; compensația se acordă proporțional cu gradul de realizare a indicatorului cantitativ (tren-km).
-Autoritatea pentru Reformă Feroviară va monitoriza activitatea de transport prin intermediul a 4 seturi de indicatori (cantitativi, de calitate, de performanță și de eficiență). În acest sens au fost definiți un total de 16 indicatori cheie (tren-km, călători expediați, călători-km, accesibilitate persoane cu mobilitate redusă, curățenie, sistem de climatizare sau, după caz, sistem de răcire/încălzire a vehiculelor, timp de funcționare a casieriilor, timp de funcționare a sistemelor electronice de vânzare titluri de călătorie, punctualitate, disponibilitate material rulant, nivel de poluare CO2 a materialului rulant, nivel de poluare CO2 a bunurilor imobile, grad de ocupare, anulare trenuri, zile de muncă planificate productive realizat și ore lucrate fără prejudiciu datorită (sic !) accidentărilor). Astfel, în baza îndeplinirii indicatorilor se poate atinge o încasare totală de 4% (maxim 0,25% pentru fiecare indicator) din nivelul cheltuielilor eligibile” -Proiect Hotărâre de Guvern.
Contractele de servicii publice se semnează cu cei șase operatori feroviari : CFR Călători, compania de stat (aprox. 70 % cotă de piață) și cei cinci privați : SC Interregional Călători SRL, SC Regiotrans SRL, SC Softrans SRL, SC Transferoviar Călători SRL, SC Regio Călători SRL și SC Astra Trans Carpatic SRL.
Încheierea contractelor de servicii publice (CSP) în transportul feroviar de călători pentru o perioadă de zeci ani, începând cu luna decembrie 2022, reprezintă o veritabilă schimbare de paradigmă în sistemul feroviar din România. Prin aceste contracte se stabilește un cadru financiar predictibil, stabil și durabil în vederea trecerii de la piața guvernată de contractele atribuite direct la cea guvernată de contractele alocate prin procedură de licitație. Începând cu luna aprilie 2023, ARF va lansa primele proiecte-pilot de licitație a contractelor de servicii publice, iar acestea vor avea drept obiect serviciile feroviare pe care vor fi utilizate noile rame inter-regionale contractate de ARF în luna martie a anului curent. CSP 2022-2032 reprezintă un set complex de reguli și problematici, proiectul de contract fiind bazat atât pe experiența românească din ultimii ani, cât și cea a Europei Centrale și de Est. La baza lui este un studiu BEI-PASSA, realizat în 2018 și actualizat cu datele din ultimii ani. Încă din luna martie 2022, ARF a demarat discuții săptămânale cu cei șase operatori în vederea încheierii acestor contracte. În paralel, au avut loc consultări și cu reprezentanți ai Comisiei Europene și ai Consiliului Concurenței, pentru a verifica îndeplinirea cerințelor legale naționale și comunitare, în special cu privire la ajutorul de stat.
Obligația de serviciu public (OSP) ce guvernează CSP 2022+ se bazează pe trei scopuri importante ale serviciilor de transport feroviar de călători: satisfacerea nevoilor cetățenilor României, asigurarea mobilității persoanelor și contribuția la coeziunea societății românești. Printre obiectivele strategice ale OSP sunt incluse: creșterea calității serviciilor contractate, a eficienței modului de cheltuire a fondurilor publice implicate, reînceperea procesului de investiții în material rulant și bunuri imobile, creșterea gradului de atractivitate al transportului feroviar, sporirea gradului de siguranță și securitate în transportul feroviar de călători, atât din perspectiva pasagerilor, cât și a lucrătorilor din domeniul feroviar, scăderea poluării din transportul feroviar de călători.
CSP 2022-2032 acoperă 10 perioade de mers de tren, cu o activitate totală estimată la 771 milioane tren-km. ARF, în baza studiilor realizate cu ajutorul asistenței BEI-PASSA și AV Transport Planning, a stabilit un program de transport național pentru fiecare perioadă de mers de tren 2022/2023 – 2031/2032. Programul de transport național a fost alocat fiecăruia dintre cei 6 operatori existenți ținând cont și de principiul continuității și predictibilității mediului de afaceri. Astfel, se estimează că volumul mediu de activitate va crește de la 62.9 milioane tren-km în 2022 la 65.9 milioane tren-km în 2023, pentru ca, în perioada 2027-2032 să se ajungă la o medie anuală de 81.7 milioane tren-km.
Cheltuielile eligibile total estimate se ridică la aproximativ 48 miliarde lei (inclusiv inflația), iar valoarea totală a profitului celor 6 OTF este de peste 3 miliarde lei. În conformitate cu prevederile legale (Regulamentul 1370/2007 și OUG 12/1998), OTF sunt îndreptățiți la realizarea unei cote de profit de maxim 6,45%. Raportarea cheltuielilor se va face pe baza a 27 de categorii diferite de cheltuieli eligibile, costurile implicate fiind defalcate pe rute de circulație și rang de tren, notează ARF.