Analiză Reuters: Producția de mașini electrice va crește în 2023, în ciuda vânzărilor scăzute

incarcare masini electrice Sursa foto: ACEA

Anul care e pe cale să se încheie a fost un an care a dat de gândit celor care au investit bani în Tesla și în startup-urile rivale de vehicule electrice care sperau să imite succesul lui Elon Musk, directorul general al Tesla.

Pe măsură ce ratele dobânzilor au crescut și piețele financiare au oscilat, acțiunile multor startup-uri de vehicule electrice s-au dezumflat. Rivian, care avea o valoare de piață mai mare decât Ford la scurt timp după ce a devenit publică în 2021, a pierdut peste 70% din valoarea sa în ultimul an.

Alte startup-uri de mașini electrice s-au descurcat mai rău. Producătorul de furgonete electrice Arrival a avertizat că ar putea rămâne fără bani în mai puțin de un an. Lucid Group, susținut de fondul suveran de investiții al Arabiei Saudite, s-a luptat să construiască mașinile sale electrice de lux Air. Acțiunile concurentului chinez al Tesla, Xpeng, au pierdut peste 80% din valoare.

Industria automobilelor investește peste 1 trilion de dolari în trecerea revoluționară de la motoarele cu combustie la vehicule electrice ghidate de software. De la Detroit la Shanghai, producătorii de automobile și factorii de decizie politică guvernamentală au îmbrățișat promisiunea vehiculelor electrice de a oferi un transport mai curat și mai sigur. Țările europene și California au stabilit anul 2035 ca termen limită pentru încetarea vânzărilor de noi vehicule de pasageri cu combustie.

Ascensiunea Tesla de a deveni cel mai valoros producător auto din lume – atingând o evaluare de 1.000 de miliarde de dolari – a umilit producătorii auto consacrați, precum Toyota și Volkswagen, care au fost cândva reticenți în a trece la electricitate.

Începând de anul viitor, un val de noi vehicule electrice, de la camionete până la SUV-uri și sedanuri de pe piața medie, va ajunge pe principalele piețe ale lumii.

Directorii din industrie și meteorologii nu sunt de acord cu privire la rapiditatea cu care vehiculele electrice ar putea prelua jumătate din piața mondială a vehiculelor, ca să nu mai vorbim de întreaga piață.

În China, cea mai mare piață auto din lume, vehiculele electrice cu baterii au acaparat aproximativ 21% din piață. În Europa, vehiculele electrice reprezintă aproximativ 12% din vânzările totale de autoturisme. Dar în Statele Unite, cota de piață a vehiculelor electrice este de numai 6%.

Printre barierele în calea adoptării vehiculelor electrice, au declarat directorii și analiștii din industrie, se numără lipsa infrastructurii publice de încărcare rapidă și costul în creștere al bateriilor, determinat de penuria de materiale cheie și de incertitudinea privind subvențiile guvernamentale care au stimulat achizițiile de mașini electrice pe piețele majore, inclusiv în Statele Unite, China și Europa.

Până în 2029, vehiculele electrice ar putea reprezenta o treime din piața nord-americană și aproximativ 26% din vehiculele produse la nivel mondial, potrivit companiei de consultanță AutoForecast Solutions.

Vânzările de vehicule electrice nu vor crește probabil într-o curbă lină, mereu ascendentă, a declarat președintele AFS, Joe McCabe. Dacă anul viitor va avea loc o recesiune, așa cum prognozează mulți economiști, acest lucru va încetini adoptarea vehiculelor electrice.

Wards Intelligence prevede că vehiculele cu combustie vor reprezenta puțin sub 80% din vânzările nord-americane în 2027. Pe baza planurilor de produse ale producătorilor de automobile, analistul Wards Haig Stoddard a declarat la o conferință recentă că producătorii “se așteaptă la un volum puternic al ICE (motoare cu combustie internă) în următorul deceniu”.

De-a lungul anului 2022, producători auto consacrați precum Mercedes, Ford și General Motors au anunțat zeci de noi vehicule electrice pentru a provoca Tesla și noii veniți.

Producția în masă a majorității acestor vehicule intră în funcțiune începând cu 2023 și 2024.

Până în 2025, ar putea fi oferite 74 de modele diferite de vehicule electrice în America de Nord, a declarat McCabe. Dar el prezice că mai puțin de 20% dintre aceste modele vor fi vândute în volume de peste 50.000 de vehicule pe an. Producătorii auto ar putea rămâne blocați cu prea multe modele de nișă și cu o capacitate prea mare.

Încetinirea economiilor amenință cererea globală de vehicule și în Europa și China.

În primii ani ai secolului al XX-lea, au apărut noi companii auto, susținute de investitori dornici să prindă valul mobilității de masă pe care Henry Ford și alți pionieri auto l-au inițiat. Până în anii 1950, industria auto globală s-a consolidat, iar mărci odinioară vestite, precum Duesenberg, au dispărut.

Următorii câțiva ani vor determina dacă și brandurile de vehicule electrice din secolul XXI vor urma o cale similară.

 

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: