Grupul Alro a înregistrat pierderi nete de 110 milioane lei în primul trimestru al anului 2022

aluminiu alro slatina Sursa: Intermodal-logistics.ro

Grupul Alro, unul dintre cel mai mare producător de aluminiu, a înregistrat pierderi nete de 110 milioane lei în primele 9 luni ale anului față de aceeași perioadă a anului trecut, potrivit unui document publicat la Bursa de Valori București.

În raport se menționează că acest rezultat a fost obținut fără a include impactul noii măsuri de compensare a emisiilor indirecte încorporate în prețul energiei, întrucât ordonanța de urgență a fost publicată în octombrie 2022, în timp ce rezultatul operațional a rămas pozitiv la 100 milioane lei în T1-T3 2022, în scădere de la 164 milioane lei în T1-T3 2021, potrivit unui document publicat la Bursa de Valori București.

Grupul a avut afaceri în creștere cu 19% în trimestrul al treilea din 2022 (T1-T3 2022: 2,9 miliarde lei față de T1-T3 2021: 2,5 miliarde RON) cu o tendință de scădere în T3 2022 față de T3 2021, în concordanță cu cotațiile mai scăzute ale prețului aluminiului și scăderea cererii de aluminiu, încorporând, în același timp, reducerea anumitor activități de producție din cadrul Grupului (aluminiu electrolitic și alumină) într-un mediu economic dificil.

„Anul 2022 a adus provocările cu care se confruntă industria noastră la un nou nivel de stres, cu războiul mai aproape de granițele noastre ca niciodată, cu creșterea prețurilor la energia electrică și deficitul de aprovizionare, scăderea cererii și o uriașă volatilitate a pieței. În acest context dificil, a trebuit să luăm măsuri drastice pentru a ne reinventa și adapta modelul nostru de afaceri la acest context fără precedent. Și astfel, pentru a ne menține afacerea și poziția în industria internațională a aluminiului, am întrerupt temporar modelul de integrare pe verticală, dar considerând în continuare că, pe termen lung, această strategie rămâne un avantaj competitiv”, a declarat Marian Năstase, președintele Consiliului de Administrație, Alro.

Alro a alocat un buget de investiții pentru anul 2023 de 23 milioane dolari

Vânzările Grupului în T1-T3 2022 au fost de 2,9 miliarde lei, mai mari cu 19% față de perioada similară din 2021 (respectiv 2,5 miliarde lei). Grupul a beneficiat de creșterea cererii de plăci, în principal pentru industria aeronautică și a produselor extrudate, și în prima parte a anului de cotații LME mai mari, arătând, din nou, rezultatele pozitive ale strategiei sale de dezvoltare axate pe investițiile în tehnologie destinate producției de produse din aluminiu sofisticate și cu valoare adăugată foarte mare.

În pofida acestor vremuri foarte dificile, Alro și-a continuat programul de investiții care vizează reducerea dependenței de energie prin creșterea cantității de metal produs din deșeuri de aluminiu și îmbunătățirea consumurilor de energie. Bugetul Alro pentru anul 2022 este de 23 milioane dolari.

Același model de afaceri este aplicat și de filialele Alro, Vimetco Extrusion punând în funcțiune o nouă linie automată de extrudare de ultimă generație, în septembrie 2022, în urma unei investiții de 10 milioane euro. Această linie va permite Vimetco Extrusion să atingă o capacitate de producție de peste 35.000 de tone până la sfârșitul anului 2022 (o creștere cu aproximativ 11.000 de tone).

Pe de altă parte, creșterea prețurilor la energie a continuat să afecteze costurile de producție și a forțat Grupul să ia măsuri fără precedent în perioada curentă de raportare. Dacă anul a început cu suspendarea temporară a trei din cinci hale de electroliză, în august 2022, Grupul a fost nevoit să suspende producția de alumină de la Alum, Tulcea. Ca urmare a tuturor acestor măsuri, Grupul a reușit să-și mențină un EBIT pozitiv, la 100 de milioane lei, deși mai mic față de T1-T3 2021, când fost 164 milioane lei.

Cu toate acestea, desfășurarea unei afaceri sustenabile rămâne o prioritate de top pentru Grup, chiar și în aceste vremuri dificile. Astfel, investițiile majore realizate de Grup în această perioadă au fost pentru extinderea capacității de reciclare până la 100.000 tone pe an cu finalizare până la mijlocul anului viitor, pe lângă investițiile în procesele tehnologice.

Evoluția pieței

Potrivit documentului, cotațiile aluminiului la Bursa de Metale de la Londra (LME) au continuat să crească în T1-T3 2022, atingând o medie de 2.830 USD/tonă, cu 19% mai mare decât media din T1-T3 2021. Cu toate acestea, din cauza încetinirii cererii și a volatilității pieței, în T3 2022 LME a înregistrat o scădere ajungând la o medie de 2.354 USD/tonă, mai mică cu 11% față de media raportată în T3 2021. Mai mult, suprapunerea mai multor crize – energie, materii prime, recesiune – au condus și la noi vârfuri ale inflației și la rate mai mari ale dobânzilor la nivel mondial.

O măsură îndelung așteptată de susținere a marilor industrii a venit în octombrie 2022, când Guvernul României a adoptat Ordonanța de Urgență privind compensarea costurilor cu emisiile indirecte încorporate în prețurile energiei electrice pentru perioada 2021-2030. Schema de sprijin a fost elaborată în conformitate cu prevederile „Ghidului Comisiei Europene privind anumite măsuri de ajutor de stat în contextul schemei de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră post-2021” și a vizat sectoarele expuse unui risc real de relocare a emisiilor de CO2 din cauza costurile indirecte semnificative încorporate în prețul energiei. Impactul acestei măsuri nu este încă inclus în situațiile financiare la 30 septembrie 2022, întrucât măsura a intrat în vigoare începând cu luna octombrie 2022.

În ceea ce privește cererea în industria aluminiului, comenzile în creștere de plăci pentru industria aero și pentru produsele extrudate (produsele cele mai profitabile ale Grupului) au oferit Grupului Alro avantajul competitiv ca urmare a anilor de investiții în produsele cu valoare adăugată mare și foarte mare.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: