55 de locomotive vechi și 139 de vagoane pentru călători vor fi modernizate cu fonduri din PNRR, potrivit unui Proiect pe care Guvernul îl va aproba în ședința de vineri. Pentru alte 20 de locomotive de manevră, diesel este prevăzută modernizarea și conversia pentru tracțiunea electrică și cu acumulatori. Investiția totală este de un miliard de lei, fonduri din PNRR. Proiectul are o durată de 47 de luni. Din valoarea totală de un miliard lei, 388 milioane reprezintă investiția pentru modernizarea celor 55 de locomotive destinate tractării trenurilor de călători, 448 milioane modernizarea vagoanelor pentru călători, iar 60 de milioane lei pentru conversia celor 20 de locomotive de manevră.
Potrivit Notei de Fundamentare, CFR Călători are un parc de material rulant învechit, locomotivele au o vechime medie de 38/44 ani iar automotoarele o jumătate de secol : ,,Situația materialului rulant care a determinat includerea investiției în PNRR, în rezumat se prezintă astfel:
-Vârsta medie a materialului rulant este de 30 de ani;
-Parcul de vagoane al operatorului de transport cu capital de stat, SNTFC „CFR Călători” S.A., însumează 2.280 unități cu o vechime medie de 30 de ani, cu mențiunea că peste 770 de unități sunt mai vechi de 20 de ani, iar peste 220 unități sunt mai vechi de 40 de ani. Parcul activ de vagoane al societății este de aproximativ 840 de unități, insuficient pentru o operare fără riscuri a rutelor cuprinse în mersul trenurilor aferent anului 2019, respectiv a obligației de serviciu public;
-Parcul de locomotive al SNTFC „CFR Călători” S.A. este de peste 1.080 de unități, din care parcul activ însumează numai circa 440 de unități. Vârsta medie a parcului de locomotive inventariat se prezintă astfel: locomotive electrice 38 ani, locomotive diesel 44 ani, iar automotoare 49 ani. Cele mai noi locomotive au fost livrate în perioada 2009-2011. Actuala flotă de material rulant deținută de toți operatorii de servicii de transport feroviar public de călători din România, cu capital de stat sau privat, a depășit deja sau este pe cale să depășească ciclului său de viață. Din acest motiv, există riscul ca până în 2023 să nu mai existe o flotă de material rulant disponibilă pentru îndeplinirea obligațiilor minime de serviciu public. Cea mai mare parte a materialului rulant existent în România nu are nivelul de calitate cerut de obligațiile de serviciu public. Tehnologiile utilizate sunt depășite. În consecință, materialul rulant nu
îndeplinește standardele de calitate necesare pentru punerea în aplicare a CSP, care solicită, prin urmare, înlocuirea acestuia.”
Modernizarea locomotivelor și vagoanelor de călători pe rețeaua feroviară din România, vizează creșterea eficienței modului de exploatare a serviciilor de transport feroviar de călători, reducerea poluării și creșterea confortului pe o serie de rute de pe rețeaua feroviară publică electrificată. Investiția în modernizarea de locomotive si vagoane , va avea ca efect atât sporirea mobilității în jurul marilor centre socio-economice ale țării, cât și realizarea unor conexiuni rapide între unitățile administrativ teritoriale importante ale țării. Principalele beneficii economice care sunt avute în vedere după modernizarea de locomotive si vagoane, sunt următoarele:
-economii de timp de călătorie pentru publicul călător;
-reducerea costurilor de operare ale vehiculului și economii pentru publicul călător datorită transferului modal;
-reducerea costurilor de întreținere și economii pentru operatorii de transport feroviar de călători;
-reducerea numărului de accidente rutiere rezultate în urma transportului de persoane;
-reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, mai notează Ministerul Transporturilor.