Populaţia Ungariei a început să opteze pentru achiziţionarea de produse second hand, din cauza inflației

deak ferenc bancnota ungaria forint bani maghiari sursa foto: Pixabay

Populaţia ungară a început să se adapteze la o inflaţie mai mare, iar în lunile următoare efectul înăspririi bugetului (de exemplu din cauza modificărilor legate de impozitul unic pentru independenți și micii întreprinzători) ar putea întări şi mai mult acest aspect, scrieVilággazdaság, potrivit Rador.

Potrivit analiştilor, datele privind comerţul cu amănuntul arată o imagine îngrijorătoare, consumul pare să fi început să încetinească puternic. În primul rând, magazinele de produse second hand au înregistrat creşteri, ceea ce se datorează, de asemenea, inflației.

„Scăderea lentă a consumului continuă, în ceea ce priveşte achiziționarea de produse”, a declarat analistul principal al ING Bank, Péter Virovácz, referindu-se la datele comerţului cu amănuntul. Analistul a subliniat: Inflația în creștere se face deja simțită din ce în ce mai mult în volumul vânzărilor magazinelor nealimentare. În aceste magazine se găseşte gama de produse la care consumatorii renunţă din cauza scăderii veniturilor reale. Rectificarea bugetelor familiei a redus cifra de afaceri a magazinelor nealimentare cu 0,8% pe lună. Se poate observa foarte bine şi în cazul comerţului cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule că din cauza transformării regulilor detaliate de reglementare a prețurilor, alimentările anticipate în iulie au diminuat puternic cifra de afaceri înregistrată în luna august, însă cererea de combustibil este încă mult mai mare în comparaţie cu anul precedent, ceea ce se datorează plafonării preţurilor, încă aflată în vigoare.

Pe lângă toate acestea este destul de elocvent că doar cifra de afaceri anuală a magazinelor cu produse la mâna a doua a crescut, ceea ce indică din nou creşterea sensibilităţii la preţ a consumatorilor, precum şi modificarea obiceiurilor de cumpărături, a mai spus analistul, potrivit căruia, frânarea puternică a consumului este din ce în ce mai vizibilă în trimestrul trei. Populaţia a început să se adapteze la o inflaţie mai mare, iar în lunile următoare efectul înăspririi bugetului (de exemplu din cauza modificărilor legate de impozitul unic pentru independenți și micii întreprinzători) ar putea întări şi mai mult acest aspect. Deşi, este încă devreme  pentru a face o evaluare, probabilitatea ca volumul produsului intern brut să scadă, într-o comparație trimestrială, în perioada iulie-septembrie, a crescut.

Analistul principal al Bankholding-ului Ungar, Gergely Suppan, crede, de asemenea, că datele comerţului cu amănuntul vor rămâne în urma aşteptărilor, încetinând brusc în comparație cu creșterile de două cifre măsurate în primele luni, în timp ce veniturile din vânzări au scăzut cu 20,8%, până la 1.487 miliarde de forinţi din cauza inflației ridicate. Cauza scăderii semnificative a cifrei de afaceri în comerțul cu amănuntul ar putea fi creşterea semnificativă a inflaţiei, pe lângă rambursarea impozitului pe venit personal şi acordarea celei de-a 13-a pensie, şi poate a contribuit şi eliminarea alimentării la prețuri reduse a maşinilor cetăţenilor străini.

Într-o măsură mai mică s-a diminuat şi cifra de afaceri a magazinelor alimentare, pe de o parte, din cauza scăderii veniturilor reale, iar pe de altă parte din cauza economiilor de precuaţie făcute de oameni în urma eliminării parţiale a cheltuielilor diminuate la utilităţi, precum şi restabilirea în continuare a situaţiei sectorului ospitalier, deoarece în loc de achiziţionarea produselor de alimente din comerţ, gospodăriile au cheltuit mai mult în acest sector.

În următoarele luni, vânzările cu amănuntul ar putea continua să scadă din cauza inflației în creștere, a creşterii costurilor cu utilitățile în cazul unor gospodării, a salariilor reale care vor scădea, probabil, în ultimele luni ale anului şi a creşterii dobânzilor bancare. Înrăutăţirea perspectivelor pe piaţa forţei de muncă ar putea încetini, de asemenea, comerţul cu amănuntul, însă ar putea fi echilibrat într-o oarecare măsură de creșterile salariale pe parcursul anului oferite de unii angajatorii şi de alte beneficii acordate salariaţilor. De asemenea, se poate continua şi creşterea cifrei de afaceri a magazinelor care se bazează pe cumpărătorii străini, în condiţiile în care numărul turiştilor creşte treptat. Dat fiind faptul că înainte de pandemie cumpărătorii străini şi turismul de cumpărături au reprezentat aproximativ 7% din cifra de afaceri a comerţului cu amănuntul, reîntoarcerea turiştilor ar putea aduce un impuls, dar probabil doar treptat, deoarece în ţările din Orientul Îndepărtat nu se poate aştepta la apariţia turismului, iar turiştii ruşi ar putea lipsi pentru o perioadă mai lungă de timp.

Comerţul cu amănuntul transfrontalier a fost relansat de deprecierea forintului şi de plafonarea preţurilor în Ungaria la unele produse alimentare. Însă, magazinele se pot confrunta cu provocări puternice din cauza creşterii exponenţiale a cheltuielilor cu energia, în timp ce poate slăbi şi cererea, ceea ce ar putea duce la încetarea unor afaceri. Ca urmare a scăderii temporare a salariilor reale se preconizează o scădere mai mare a vânzărilor cu amănuntul la începutul anului viitor, însă a doua jumătate a anului viitor poate aduce o revigorare, probabil datorită scăderii inflației și a creșterii ulterioare a salariilor reale.

Potrivit analistului principal al băncii comerciale K&H Bank, Dávid Németh, surplusul la comerţul cu amănuntul se datorează aproape exclusiv combustibililor, însă perspectivele sunt nefavorabile.

În următoarele luni situaţia se poate deteriora şi mai mult, deoarece puterea de cumpărare se va diminia şi mai mult, iar veniturile reale nete vor intra pe minus din cauza inflaţiei ridicate. Ba mai mult, cererea de carburanți a crescut în august din cauza vacanţelor de vară, însă acest factor nu va exista în următoarele luni, ceea ce va reduce cifra de afaceri la comerţul cu amănuntul. Specalistul a mai precizat că potrivit perspectivelor actuale, vânzările cu amănuntul vor scădea cel mai probabil în ultimul trimestru al acestui an și primul trimestru al anului 2023.

Specialistul Institutului Makronóm, Gábor Regős, consideră că cifra de afaceri pentru comerţul cu amănuntul în luna august a fost mai favorabilă decât se aștepta şi se poate spune că performanța acesteia este bună în contextul actual, deoarece în mediul actual de inflație ridicată chiar și o astfel de creștere este o veste bună. Potrivit analistului, cifra de afaceri la comerţul cu amănuntul ar putea fi determinată, pe lângă evoluția salariilor reale, de motivul prudenței, respectiv de temerea legată de o inflaţie şi mai mare şi a situaţiei economice care se deteriorează. Privind în ansamblu întregul an, cifra de afaceri la comerţul cu amănuntul poate crește cu 5-6 la sută. În perioada următoare, inflația joacă un rol important în evoluţia cifrei de afaceri. Pentru împiedicarea deteriorării monedei, sunt necesare aprecierea forintului şi normalizarea preţurilor la energie.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

  1. Hai sa nu ne mai mintim unii pe altii, tot Romania e de departe tara cu cele mai multe magazine din Europa ce comercializeaza deseuri si produse SH.

Comments are closed.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.