Firmele omului de afaceri băcăuan Dorinel Umbrărescu au în execuție 155 de kilometri de autostradă și drum expres din totalul de aproape 440 de kilometri care se construiesc în toată țara, arată o analiză a Asociației Pro Infrastructură. Doar luna aceasta CNAIR a semnat cu UMB contractele pentru loturile 1 și 4 ale Autostrăzii Buzău-Focșani, a câștigat loturile de mijloc de pe aceeași secțiune (67 km.), contractul pentru Autostrada Lugoj-Deva ( 400 mil. E) și a depus oferte pentru cele șase loturi ale secțiunilor Focșani-Bacău-Pașcani de pe Autostrada Moldovei (A7). În lucru sunt contracte majore precum Autostrada Transilvania (42 km.), loturile 3 și 4 ale Drumului Expres Craiova -Pitești (60 km.) și Lotul 2 al Autostrăzii București A0 Nord (21 km).
În aceste condiții, Asociația Pro Infrastructură atrage atenția asupra asupra riscului ca UMB, cel mai puternic drumar din România să nu poată ,,duce” toate contractele pe care le-a câștigat. Constructorul are deja în șantier 35 % din drumurile de mare viteză și ar putea adăuga încă 250 de kilometri : ,,UMB vrea tot caimacul. Cei de la UMB au acum în tolbă 9 din totalul de 23 de contracte, peste 155 kilometri din cei aproape 440 kilometri de autostrăzi și drumuri expres aflați în prezent în execuție în România, adică peste 35% cotă de piață pe drumurile de viteză (vezi grafice mai jos).
Au șanse mari să pună mâna și pe tronsoanele 2 și 3 din Buzău-Focșani cât și pe ciotul rămas din Lugoj-Deva unde tocmai au fost dați câștigători (să vedem dacă se depun contestații). Aproape sigur au ofertat la fel de agresiv pentru toate cele 6 sectoare din Focșani-Bacău și Bacău-Pașcani. Așadar, cel mai probabil își vor consolida poziția de lider în piața infrastructurii rutiere majore. Totuși, cât (mai) pot duce? Dacă vor primi toate cele 8 loturi de pe Autostrada A7 plus A1 Lugoj-Deva, ar adăuga peste 250 de kilometri noi în portofoliu pe lângă cei 155 pe care-i au acum.
În mod evident, ar depăși cu mult capacitatea lor actuală care nu poate fi dublată peste noapte, pe A7 având execuție directă cu termene foarte scurte. Chiar dacă ar subcontracta masiv către jucători locali, mai mici, tot ar fi extrem de dificil și riscant să treacă imediat de la 155-200 la 400 de kilometri în lucru, toți scadenți în 20-30 de luni cu excepția ciotului Lugoj-Deva! Le dorim curajoșilor de la UMB succes și calcule chibzuite. Iar nouă, tuturor, ne dorim o piață echilibrată populată cu antreprenori generali serioși care-și împart riscurile și profiturile.” a transmis API.
Dacă va câștiga loturile de pe Autostrada A 7 Buzău-Pașcani, UMB trebuie să intre rapid în teren fiind contracte FIDIC ROȘU, direct execuție. Pentru contractul Lugoj-Deva, eventuala atribuire înseamnă și o perioadă de proiectare de 11 luni și asocierea cu firma Euro Asfalt din Bosnia-Herțegovina care va face tunelurile. Așadar, la sfârșitul anului viitor când se termină șantiere precum Lotul 3 Craiova -Pitești sau Lot 2 A0 Nord, UMB poate intra puternic pe proiectele pe care le-ar putea câștiga pe A 7 în această iarnă (calendarul atribuirii depinde de mulți factori : evaluarea CNAIR, clarificări și contestații iar deschiderea efectivă a șantierelor de emiterea autorizațiilor, exproprieri, AC etc.)