Guvernul aprobă în ședința de miercuri exproprierile pentru Centura Giurgiu Vest, o șosea cu profil de Drum Expres pe care o va construi Consiliul Județean Giurgiu. Centura Giurgiu Vest are o lungime proiectată de 12 kilometri, o valoare de aproximativ 300 de milioane lei, iar licitația pentru execuție a fost lansată în această vară. Proiectul Centurii Giurgiu Vest a fost preluat de la CNAIR prin Ordonanța care a permis descentralizarea în Transporturi și trebuie terminat până în decembrie 2023 pentru decontarea lucrărilor cu fonduri europene prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM), potrivit documentației din SEAP. Pe partea de Est, municipiul Giurgiu are o centură, un Drum de Legătură între DN 5 și Podul Giurgiu – Ruse deschis în decembrie 2021, care preia traficul de tranzit spre principala vamă cu Bulgaria.
Varianta Giurgiu Vest are Studiu de Fezabilitate și Proiect Tehnic finalizate, iar indicatorii tehnico economici pentru investiție au fost aprobați încă din februarie 2021. Șoseaua are 12 kilometri, două benzi/sens cu separator median și viteză de proiectare de 100 km/h. Cele mai dificile structuri sunt pasajele peste liniile de tren București – Giurgiu și Videle – Giurgiu cu 404 metri, respectiv 496 metri. Pentru realizarea investiției vor fi expropriate 481 de imobile cu o suprafață de peste 740 000 metri pătrați și o valoare a despăgubirilor de 4 milioane lei.
„Municipiul Giurgiu este traversat de o serie de drumuri naţionale și judeţene, respectiv DN 5, DN 5B, DN 5C, DJ 503 si DJ 504, care in intravilanul municipiului au si funcţiuni de strada/bulevard. Traficul intens generat de aceste drumuri, spre care debuşează si străzile adiacente, conduce frecvent la congestionari ale traficului, blocaje și aglomeraţii urbane. Pentru realizarea unei legăturii directe cu obiectivul în curs de realizare, „Drum de legătură DN 5 km 60+500 – Şoseaua dc centura Podul Prieteniei km 61+400” si punctul de trecere al frontierei Giurgiu, este prevăzută asigurarea conexiunii rutiere intre DN 5, DN 5B, DN 5C, DJ 503, DJ 504, DC 115, prin intermediul Variantei ocolitoare a Municipiului Giurgiu prin zona de vest a acestuia. Pentru aceste motive se impune declanşarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Varianta ocolitoare Giurgiu”, respectiv pentru un număr de 481 de imobile, în suprafață totală de 744.366,00 mp”, arată Nota de Fundamentare a Proiectului de Hotărâre de Guvern.
Traseul varintei ocolitoare se desprinde din DN 5 din sensul giratoriu al obiectivului “Drum de legatura DN 5 km 60+500 – Soseaua de centura – Pod Prieteniei km 61+400” continua pe terenuri agricole, la km 1+000 traversează magistrala C.F. 903 Bucuresti – Giurgiu cu un pasaj, după care se îndreaptă către DC 115 și magistrala C.F. 902 București – Videle pe care le traversează prin intermediul unui pasaj. Traseul se continua pe terenuri agricole, intersectează pe rând, la nivel, DN 5B, DJ 503, DJ 504 unde sunt prevăzute amenajări de tip giratoriu. Între DJ 504 si DN 5C se prevede traversarea canalului de irigații Giurgiu – Razmirești cu un pod, urmând ca traseul sa se finalizeze în DN 5C – km 3+900, unde se va realiza un sens giratoriu. Pentru amenajarea in plan a traseului au fost utilizate curbe cu raza cuprinse între 650 m si 2.500 m. Traseul variantei are o lungime totala de 12,068 km.
Scopul principal al acestei investiții este de a asigura legătura directa cu punctul vamal servind ca si varianta de ocolire a Municipiului Giurgiu, asigurând, astfel conexiunea rutiera intre DN5, DN5B, DN5C, DJ503, DJ504 si DC115 si punctul de trecere a frontierei Giurgiu.