Un sistem integrat de ticketing la CFR Călători și operatorii privați care include facilități precum „ghișeul unic” pentru emiterea biletelor de tren va fi aprobat miercuri, în ședința de Guvern. Modificarea legislației privind transportul feroviar de călători este prevăzută într-un Memorandum publicat pe ordinea de zi, act normativ inițiat de Ministerul Transporturilor și pe care trebuie să-l aprobe Ministerele Educației și Muncii, fiind vorba despre facilități și reduceri pentru elevi, studenți și pensionari sau alte categorii precum personal MAPN, parlamentari, academicieni sau moții din Apuseni.
Interoperabilitatea sistemelor de ticketing ale operatorilor feroviari de transport călători cu baza de date a Autorității pentru reformă Feroviară (ARF) este o obligație prevăzută prin HG 146/2020 și trebuia implementată încă din ianuarie 2021.
„Operatorii de transport feroviar public de călători care încheie contracte de servicii publice au următoarele obligaţii: a) să asigure, începând cu data de 1 ianuarie 2021, interoperabilitatea sistemelor de ticketing cu baza de date comună a Autorităţii pentru Reformă Feroviară, în conformitate cu reglementările în vigoare, pentru crearea unei baze de date comune”, arăta hotărârea de guvern.
Practic, Guvernul aprobă constituirea unui grup de lucru care să modifice legislația, să simplifice vânzarea biletelor și interconectarea bazelor de date ale operatorilor feroviari astfel încât, călătorii să poată cumpăra de pe aceeași platformă bilete la orice operator, o facilitate de tip ghișeu unic.
„Prin dezvoltarea și implementarea soluției software (ssw02) Platformă emitere electronică de bilete la trenurile de călători în trafic intern, prin asigurarea interoperabilității sistemelor de ticketing ale operatorilor de transport feroviar de călători, aceasta va fi pusă la dispoziție de către Autoritatea pentru Reformă Feroviară și va îndeplini următoarele funcții:
a) vânzarea de legitimații de călătorie de la un post electronic asistat de personal de tip casier;
b) vânzarea de legitimații de călătorie de pe un aparat mobil, tabletă sau smartphone sau similar;
c) vânzarea de legitimații de călătorie de la un automat de bilete care permite mai multe
modalități de plată (Card bancar, Monetar, etc.);
d) vânzarea de legitimații de călătorie online (internet);
e) înregistrarea automată a datelor de vânzare în format electronic, către back-end –ul sistemului
(ssw01), pentru constituirea bazei de date comune, în vederea calculului automat al subvențiilor.
f) facilități de tip „Ghișeu unic”, respectiv:
– vânzarea de legitimații de călătorie la orice tren, indiferent de operatorul de transport de
călători public feroviar care îl operează;
– rezervarea locurilor la trenurile oricărui operator de transport de călători feroviar;
– decontul veniturilor între operatorii de transport de călători.
În prezent, legislația în vigoare nu permite emiterea de legitimații de călătorie printr-o platformă de interconectare, mai ales în cazul beneficiarilor de facilități care se acordă prin intermediul unor bilete de călătorie gratuită sau taloane speciale de călătorie deoarece la prezentarea biletelor de călătorie gratuită sau taloanelor speciale de călătorie, operatorul de transport reține un cupon statistic sau un cupon-talon”, notează Ministerul Transporturilor, inițiatorul Memorandumului.
Categoriile care beneficiază de reduceri/gratuități pe calea ferată:
Elevi, studenți, pensionari, persoane persecutate din motive politice/ etnice, veterani de război și văduve de război, martiri și luptători în Revoluția din 1989, persoane cu dizabilități și moții din Apuseni. Beneficiază de reducere/gratuitate și parlamentarii, academicienii și personalul MAPN.