Aproximativ 350 de vagoane vechi ale CFR Marfă încă blochează liniile de tren din Portul Constanța, a anunțat la Constanța ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu, care a cerut ANAF să urgenteze valorificarea vagoanelor, acestea fiind și sub sechestru CFR Infrastructură pentru neplata datoriilor. În Portul Constanța, din cele aproape 100 de linii ale CFR Infrastructură, Arcada și Wiebe România lucrează pentru reparații la pachetul de 35 de linii și tot cele două companii au depus oferte pentru al doilea contract prin care se vor face lucrări la restul de 64 de linii.
„Vagoanele aparțin CFR Marfă. Compania CFR Marfă este într-o situație economică nefericită și vagoanele de aici, inclusiv cele de la Palas trebuie să fie valorificate de ANAF. Deja s-a intrat în procedură acolo. Eu îmi doresc ca cei de la ANAF să urgenteze această operațiune mai ales aici unde vor începe lucrările și pe celelalte 64 de linii și pe care încă sunt vagoane, vreo 350. Noi trebuie să asigurăm, și ANAF trebuie să înțeleagă că avem nevoie de front de lucru astfel încât acele linii să fie modernizate”, a explicat Grindeanu.
Ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu spunea în aprilie că, în Portul Constanța, capacitatea de operare este de doar 30-40%, din cauza infrastructurii vechi și a liniilor de tren blocate cu vagoane CFR Marfă. Pentru rezolvarea problemelor, Guvernul a aprobat un Memorandum care permite investiții de 200 de milioane de lei în infrastructura feroviară din Portul Constanța.
Sunt 5 măsuri pe care le propune Ministerul Transporturilor pentru creșterea capacității de procesare din Portul Constanța:
Măsura 1 – Eliberarea de către Societatea Națională de Transport Feroviar de Marfă „CFR Marfă” SA a primelor linii, prin îndrumarea unui număr de circa 367 de vagoane din totalul de 743 vagoane, care îndeplinesc condițiile tehnice pentru siguranța circulației, pe unele linii libere, din alte stații, aflate în administrarea Companiei Naționale de Căi Ferate „CFR” SA. Termen de implementare – acțiune în desfășurare – 15.04.2022 (au fost deja transferate 200 vagoane)
Măsura 2 – Executarea silită a restului de 376 vagoane de către ANAF. Termen începere procedură – identificare bunuri in vederea stabilirii valorii de piață – 22.04.2022
Măsura 3 – Promovare proiect de Hotărâre de Guvern pentru asigurarea surselor de finanțare a programului de lucrări de reparații și întreținere a infrastructurii feroviare publice, din Fondul de rezervă bugetară aflat la dispoziția Guvernului României, cu respectarea prevederilor legii nr.500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare. Termen inițiere – 13.04.2022
Măsura 4 – Implementarea de către administratorul infrastructurii feroviare publice, Compania Națională de Căi Ferate „CFR” SA, a unui program de lucrări de reparații și întreținere necesare la infrastructura feroviară publică, pentru darea în exploatare a circa 95 de linii de cale ferată închise circulației, aflate în Stațiile Constanta Port Zona A, Constanța Port Zona B și Constanța Port Mol 5, pe care staționau cele 743 vehicule feroviare. Termen începere procedură – imediat după publicarea Hotărârii de Guvern privind
asigurarea sursei de finanțare în Monitorul Oficial.
Măsura 5 – Asigurarea unității funcționale a terminalului ferry-boat prin integrarea pasajului superior peste calea ferată și a racordului peste DN39 la complexul de linii din Portul Constanța și la infrastructura portuară. Termen începere procedură – după finalizarea de către Societatea Națională de Transport Feroviar de Marfă „CFR Marfă” SA a procedurii de intabulare a activelor – acțiune în desfășurare.
CFR Marfă are peste 900 de locomotive şi 27.000 vagoane
Transportatorul feroviar de marfă are o cotă de piaţă de aproximativ 20% şi deţine peste 900 de locomotive şi aproximativ 27.000 vagoane, însă în circulaţie sunt doar 350 de locomotive şi 11.000 de vagoane, aproape 10.000 de vagoane fiind indisponibilizate, sub sechestrul pe care l-a pus CFR Infrastructură, inclusiv pentru neplata taxei pentru utilizarea infrastructurii (TUI).