A început proiectarea Centurii Iași Est. Șoseaua va avea aproape 30 de kilometri și un cost de aprox. 300 milioane lei

Centura varianta ocolitoare Iasi Est Sursa foto Adrian Covasnianu

Compania de Drumuri a emis ordinul pentru începerea proiectării Centurii Iași Est, o șosea cu o lungime estimată de aproape 30 de kilometri și un cost de aprox. 300 de milioane de lei, a transmis fostul secretar de stat în Ministerul Transporturilor Adrian Covăsnianu, reprezentant al Asociației Moldova Vrea Autostradă ( MVA). Contractul pentru documentația tehnică (studiile de prefezabilitate și fezabilitate) a fost semnat cu firma de proiectare SC Proiect Construct Regiunea Transilvania pentru 3,1 milioane de lei și o durată de 18 luni. (n.r oferta proiectantului a reprezentat 65 % din estimarea CNAIR, de 4,1-4,9 milioane lei). Din cei aproape 30 de kilometri, 25 de kilometri vor fi pe un traseu nou, iar restul de 5 kilometri pe DN 24, șoseaua dinspre Vaslui care va fi modernizată. Studiul de Fezabilitate va stabili exact traseul, lungimea, costurile estimate și soluțiile tehnice de execuție.

Proiectul șoselei de ocolire a fost promovat în 2021 și face parte dintr-un plan de sistematizare care ar putea include 10 măsuri , explică Adrian Covăsnianu : ,,Varianta Ocolitoare Iași Est: s-a eliberat Ordinul de Începere a Lucrărilor pentru contractul de Elaborare Studiu de Prefezabilitate și Studiu de Fezabilitate! Termen contractual: 18 luni! Reamintesc faptul că V.O. Iași Est este un proiect de infrastructură rutieră pe care l-am promovat în 2021 în Ministerul Transporturilor în calitate de Secretar de Stat.

Reamintesc faptul că V.O. Iași Est este un proiect de infrastructură rutieră pe care l-am promovat în 2021 în Ministerul Transporturilor în calitate de Secretar de Stat și face parte dintr-o posibilă politică publică alcătuită din 10 pași:
1. Eliminarea traficului greu/de tranzit prin V.O. Iași Est.
2. Creștere frecvență transport public inclusiv cu ruta nouă pe direcția Bucium-Copou
3. Park’N’Ride la capăt Bucium (capacitate mare : 300-400 locuri mixt auto+punct inchiriere biciclete+conexiune la transport în comun)
4. Pistă de biciclete pe relația Bucium-Podu Roș-Centru (conexiune la viitoarea pistă velo Tudor-Independenței-Copou-Agronomie)
5. Park’N’Ride de dimensiune medie la baza pasajului auto Socola (200-300 locuri)
6. Materializare Centru Intermodal Socola (conexiune transport în comun+conectivitate la pista biciclete Bucium-Podu Ros+tren metropolitan -termen mediu).
7. Regenerare urbană și reconstrucție ecologică pârâul Vămășoaia-amenajare piste biciclete pe relația Bârnova-Bucium-TreiFântani (necesar protocol între PMI+ABA Prut-Bârlad).
8. Creare alternativă de trafic pe zona Vămășoaia-Trei Fântâni-pasaj subteran CF spre Calea Chișinăului
9. Park’N’Ride-urile de la capăt Bucium+pasaj Socola să fie gratuite pentru cei care achiziționează abonament la transportul public.
10. Transformarea șoselei Bucium din “coridor de trafic” în bulevard urban cu îndesirea trecerilor de pietoni, prioritate/bandă dedicată transport public, trotuare conform legii și traficului existent pietonal, integrare infrastructură velo în sistemul de management al traficului și al circulației.
Prin politica publică de mai sus, locuitorii aglomerării Iași (cartierele Bucium, Poitiers, areale (peri)urbane Vișan, Hlincea, Trei Fântâni, Păun, Bârnova) pot avea acces la serviciile și obiectivele socio-economice ale unui oraș cu veleități regionale! “. Centura Iași Est a fost inclusă anul trecut în lista de rezervă a PNRR.
Municipiul Iași are o centură de ocolire doar pe tronsonul de Vest, între DN 28 Lețcani -Iași și DJ 248 Vaslui-Ciurea-Iași.

 

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: