Întârzieri, anulări de zboruri și bagaje pierdute în aeroporturi, în plin sezon turistic. Când poți să ceri rambursare, returnare și despăgubiri?

aeroport charles de gaulle, calator, turism, aeroport Paris Foto: Charles de Gaulle, Facebook

Zboruri anulate, curse întârziate, bagaje pierdute și, în general, haos în călătorii – au devenit vești curente din aeroporturile europene, în contextul în care călătorii își reiau planurile de vacanță, după restricții de pandemie, iar operatorii nu mai fac față activității în creștere. Dacă vă confruntați cu astfel de probleme, aveți dreptul la despăgubiri și rambursări, subliniază Roberta Metsola, președinta Parlamentului European.

“Pe măsură ce începe sezonul sărbătorilor și tot mai multe persoane călătoresc, unele se confruntă cu întârzieri, anulări sau bagaje pierdute. Partea bună este că, în astfel de circumstanțe, UE vă protejează. Dacă zborul dvs. este anulat, aveți dreptul la rambursare, la redirecționare sau la returnare. Dacă zborul are o întârziere mai mare de 3 ore, aveți, de asemenea, dreptul la despăgubiri”, menționează, într-un mesaj public, Roberta Metsola, președinta Parlamentului European.

Chiar și în cazul călătoriilor cu trenul, dacă aveți parte de anulări sau întârzieri, aveți dreptul la despăgubiri.

Dacă zborul este anulat, aveți dreptul de a alege între rambursare, redirecționare sau revenirea la locul de plecare.De asemenea, aveți dreptul la asistență în aeroport .

Aveți dreptul la despăgubiri dacă ați fost informat în privința anulării cu mai puțin de 14 zile înainte de data planificată a zborului . Compania aeriană are obligația de a dovedi dacă și când v-a informat personal în acest sens. Dacă nu o poate face, contactați autoritatea națională pentru a primi asistență.

Totuși, operatorul nu trebuie să plătească despăgubiri dacă poate dovedi că anularea este cauzată de circumstanțe extraordinare, care nu ar fi putut fi evitate în pofida adoptării tuturor măsurilor posibile. Compania aeriană trebuie să dovedească acest lucru furnizând, de exemplu, extrase din jurnalele de bord sau rapoarte referitoare la incidente. Compania trebuie să ofere aceste dovezi organismului național competent, precum și pasagerilor vizați, în conformitate cu dispozițiile naționale privind accesul la documente.

Dacă zborul pleacă cu întârziere, aveți dreptul la asistență, la rambursare și la un zbor de întoarcere (acesta din urmă dacă întârzierea v-a împiedicat să ajungeți la zborul de legătură), în funcție de durata întârzierii și de distanța zborului, potrivit plaformei europa.eu.

Dacă ați ajuns la destinația finală cu o întârziere de peste 3 ore, aveți dreptul la despăgubiri, cu excepția cazului în care întârzierea a fost cauzată de circumstanțe extraordinare. Compania aeriană trebuie să dovedească acest lucru furnizând, de exemplu, extrase din jurnalele de bord sau rapoarte referitoare la incidente. Compania trebuie să ofere aceste dovezi organismului național competent, precum și pasagerilor vizați, în conformitate cu dispozițiile naționale privind accesul la documente.

Mai multe detalii despre drepturile călătorilor AICI

Aeroporturile din Europa se confruntă în ultimele săptămâni cu o serie de blocaje, nefiind pregătite pentru reluarea fluxurilor de călători, după restricțiile de pandemie. Spre exemplu, unul dintre cele mai afectate aeroporturi e Heathrow: în ultimele săptămâni, hub-ul londonez a avut parte de scene haotice, la fel ca multe alte aeroporturi din Marea Britanie, cu cozi lungi, pe fondul lipsei de personal la sol și al companiilor aeriene care au anulat mii de zboruri, potrivit The Guardian. Heathrow a cerut companiilor aeriene să nu mai vândă bilete pentru zboruri de vară și a impus o limită zilnică de 100.000 de pasageri care pleacă de pe aeroport,

Operatorii din România adună ore de întârzieri și zboruri anulate.

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) tocmai a anunța, ieri, că a amendat cu două milioane de euro compania aeriană românească low-cost Blue Air, după ce operatorul a anulat aproape 180.000 de rezervări în valoare de peste 66 milioane de lei.

 

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: